Czy musi to tak wyglądać? Na szczęście nie! Zawsze możesz zrobić coś, aby przeciwstawić się jego zachowaniu i ochronić siebie. Jak radzić sobie z szefem, który nadmiernie krytykuje? Oto kilka wskazówek.
Jak radzić sobie z krytyką w pracy?
Nie daj się ponieść emocjom
Strumień krytyki z ust szefa może wywołać w tobie chęć słownego ataku. Tyle, że w ten sposób nie poradzisz sobie z sytuacją. Jeśli nie zdołasz powstrzymać emocji, wyjdziesz na histeryczkę. Lepiej ochłonąć i odpowiedzieć na krytykę szefa używając racjonalnych, przemyślanych i przygotowanych wcześniej argumentów.
Posłuż się analogią
Celem rozmowy z szefem-krytykiem jest uświadomienie mu, jak jego przesadnie surowa ocena wpływa na twoją pracę. Możesz powiedzieć mu o tym wprost albo posłużyć się analogią. Dzięki niej szef może zobaczyć sytuację w nowym kontekście. Przełożonego zespołu można porównać do trenera i powiedzieć, np. "Trener mobilizuje do wysiłku swoich zawodników, a negatywne opinie równoważy pozytywnymi. Jeśli będzie pan/pani nieustannie krytykować swoich zawodników, stracą pewność siebie, co źle wpłynie na wyniki. Czy właśnie tego pan/pani chce?"
Zadbaj o siebie
Jak radzić sobie z szefem, który nadmiernie krytykuje? Bez względu na to, ile wysiłku włożysz w to, by poprawić sytuację, szef może zareagować negatywnie na twoje działania. Wtedy warto zastanowić się nad tym, czy nie poszukać innej pracy i nie zrezygnować z obecnego stanowiska.Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Przeczytaj:
Jak radzić sobie z szefem–sabotażystą?
Jak radzić sobie z szefem–oskarżycielem?
Jak radzić sobie z szefem–poganiaczem?
Jak radzić sobie z szefem, który wszystko kontroluje?
Autorka jest dziennikarką "Poradnika domowego".