Jesteś naprawdę dobra w tym, co robisz, osiągasz znakomite efekty i wydawałoby się, że do awansu masz tylko jeden mały krok. Jednak okazuje się, że to kto inny awansuje, w dodatku jest to ktoś, kto wcale nie był lepszy od Ciebie. Myślałaś, że jeśli będziesz dobrym pracownikiem, to automatycznie dostaniesz propozycję przyjęcia na wyższe stanowisko, ale okazało się, że stało się zupełnie inaczej. Być może zastanawiałaś się nieraz, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego nie zawsze awansuję najlepsi i dlaczego tak często masz wrażenie, że awans wiąże się z jakaś grą, której zasad nikt nikomu nigdy nie ogłosił, a jednocześnie każe mu w nią grać?
Zgadza się, dobrze myślisz. Aby awansować, musisz poznać zasady gry. Musisz w dodatku poznać je sama, bo raczej mało kto Ci w tym pomoże. Ale pocieszę Cię — rozpracowanie tych reguł nie jest wcale takie trudne jakby się to mogło wydawać. Co prawda w każdej firmie te reguły rozmaicie są skonfigurowane, jednak jeżeli poznasz podstawowe zasady, to o wiele łatwiej Ci będzie wygrać w tym wyścigu i dostać nareszcie wyczekany awans. Zapoznaj się z poniższymi zasadami i zaleceniami i sprawdź, które z nich możesz wcielić w życie już teraz.
Jakość pracy jest ważna, ale nie decydująca
Przede wszystkim musisz spełniać wymogi i oczekiwania związane z celami, liczbami, efektami, które da się w jakiś sposób zbadać, zmierzyć i jasno przedstawić. To istotne, lecz jednocześnie sukces nie sprowadza się tylko do doskonałej pracy i osiąganych wyników. Jeśli jesteś dobrym pracownikiem i osiągasz znakomite wyniki — to wspaniale, może za kilka lat, w czasie których będziesz równie ciężko pracowała i osiągała coraz to lepsze wyniki, w końcu ktoś zechce to dostrzec i łaskawie uzna, że mogłabyś się starać o jakieś wyższe stanowisko… Ale chyba nie o to Ci chodzi, prawda? Chcesz osiągnąć sukces szybciej niż za te X lat, kiedy to Twoi świetnie sobie radzący koledzy będą raz za razem dostawać coś, co już od dawna mogło być Twoje. Do znakomitych wyników potrzebujesz zatem dodać inne elementy, które zbliżą Cię do celu. (…)
Zobacz także: Jak rozmawiać z szefem o podwyżce?
Spełniaj oczekiwania, a nawet przekraczaj je
Robienie tego, co powinien robić pracownik na danym stanowisku, to dopiero początek. Absolutne minimum to zawsze robić to, do czego się zobowiązało. W związku z pokładanymi w Tobie oczekiwaniami — czy wiesz, czego się od Ciebie oczekuje? A czy wiesz, czego oczekuje się od kogoś, kto ma awansować na wyższe stanowisko? Pół biedy, gdy oczekiwania są Ci jasno komunikowane — wtedy łatwo jest je osiągnąć, bo wiesz, na czym się masz koncentrować. A co w przypadku, gdy oczekiwania nie są wyrażane wprost, ale za to jesteś rozliczana z nich przez swojego szefa, gdy przychodzi czas na decyzję o tym, komu dać awans? Jest trudniej, ale nie jest tragicznie. To, co zawsze docenią Twoi przełożeni, to wykonywanie dodatkowej pracy ponad to, czego się od Ciebie wymaga. Dobrym pomysłem będzie też poproszenie przełożonego o wyjaśnienie jego oczekiwań dotyczących i Ciebie, i współpracy między wami. Po prostu zapytaj go o to i poproś o konkretną odpowiedź. (...)
Zrozum szefa
To, co przyniesie Ci znakomite efekty w Twojej drodze do awansu, to zrozumienie Twojego szefa, ułatwianie mu pracy oraz poznanie jego celów. Po co? Po to, abyś pomogła mu te cele osiągnąć. Idealnie by było, gdybyś mogła dowiedzieć się, w jaki sposób i za co Twój szef jest oceniany przez jego przełożonych, a także z czym się wiąże ta ocena. Po co Ci to? Otóż po to, abyś mogła pomóc mu dostać jak najlepszą ocenę i wiążące się z nim przywileje.
Możesz być pewna, że jeżeli dzięki Tobie jego praca będzie budziła uznanie i będzie odnosić sukcesy — nie zapomni o Tobie wtedy, gdy przyjdzie czas na decydowanie o tym, komu dać awans. Bądź sojusznikiem swojego szefa i dbaj o to, by zawsze dobrze wypadał w oczach swoich przełożonych i klientów. Zadbaj też o to, by cieszyć się dobrą reputacją w zespole, w którym pracujesz. Wiem, czasami może być trudno. Zwłaszcza wtedy, gdy nie do końca zgadzasz się z poglądami i decyzjami szefa. Dlatego jeżeli myślisz poważnie o awansie i naprawdę zależy Ci, by go dostać, ważne jest, abyś najpierw zrozumiała swojego szefa. Możesz w tym celu pomóc sobie krótkim ćwiczeniem.
Zobacz także: Mobbing w pracy najczęściej zdarza się w Europie
Postaw się w sytuacji swojego szefa. Nie patrz przez chwilę na dana sytuację swoimi oczami. Stań w jego pozycji, uświadom sobie wszystkie „za” i „przeciw”, ale nie ze swojej perspektywy, tylko z jego. Postaraj się dotrzeć do wewnętrznych powodów szefa, dla których zachowuje się on właśnie tak, jak się zachowuje, dla których wyraża on właśnie takie opinie, jakie słyszysz. Wyczuj jego tok myślenia i zrozum przyczyny jego działania. Pokaż, że jesteś godna zaufania, że warto obdarzyć Ci zaufaniem, bo nie nadużyjesz tego.
Następnie postaraj się o to, by odbyć z szefem rozmowę. Może być na gruncie mniej oficjalnym, np. w trakcie lunchu albo wspólnej podróży na spotkanie do kontrahenta. Szef musi poczuć się na tyle swobodnie, żeby chciał mówić o stylu swojej pracy i związanych z nich planach komuś, z kim być może do tej pory nigdy o tym nie rozmawiał. To delikatna materia, bo nie zawsze przełożeni mówią podwładnym o swoich celach. Niemniej, jeżeli uda Ci się tego dowiedzieć — będziesz miała znacznie ułatwione zadanie. Wprost zaproponuj mu swoje wsparcie.
Jeżeli masz z szefem dobre relacje, będzie prościej. Jeżeli Twoje relacje z nim nie należą do najłatwiejszych, zadanie będzie trudniejsze. Musisz wtedy odczytywać niezbędne informacje z tego, co szef mówi między wierszami, z jego zachowania, decyzji, działań. I tutaj masz znaczną przewagę nad mężczyznami, bo to my, kobiety, radzimy sobie znacznie lepiej w odczytywaniu mowy ciała innych ludzi i wysnuwaniu wniosków z ich zachowań. Wykorzystaj tą przewagę dla swojej drogi do awansu!
Zobacz także: Mama wraca do pracy
Kształtuj swoją pozycję
Musisz zadbać, aby odpowiedni ludzie w firmie wiedzieli, kim jesteś oraz czym się zajmujesz. Ty i Twoja praca musisz być widoczna dla innych, musisz się wyróżniać na tle innych i dać się zapamiętać, gdyż to może przybliżyć Cię do Twojego celu. Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy płaszcz. Idziesz do sklepu, w którym sprzedają mnóstwo różnych płaszczy. W jaki sposób podejmiesz decyzję, który płaszcz wybrać? Pewnie zastanowisz się, do czego ten płaszcz jest Ci potrzebny. Czy ma być ciepły, na zimę, czy też nieco lżejszy na jesień, czy preferujesz kolory naturalne i pasujące „do wszystkiego”, czy też szukasz czegoś o konkretnym, zdecydowanym i intensywnym kolorze itp. Na tej podstawie sprawdzisz, który z płaszczy najlepiej wpasowuje się w Twoje wymagania. Podobnie dzieje się, gdy menedżer wybiera kogoś do wykonania konkretnego, istotnego zadania. Sprawdza, jakie kompetencje są do tego potrzebne, i spośród osób w swoim zespole wybiera tą, która te kompetencje ma. Powinnaś zatem mieć świadomość tego, jakie są Twoje kompetencje i co wyróżnia Cię spośród innych osób w zespole. Co może być wartościowe dla innych, co sobą reprezentujesz, jakie Twoje umiejętności są do tego stopnia atrakcyjne, by_ została wybrana do wykonania kluczowego zadania? (…)
Zobacz także: Zmiana zawodu - jak do tego podejść?
Twórz sieć kontaktów
Nie jesteś w stanie urzeczywistnić swoich planów i marzeń, jeśli nie skorzystasz z pomocy innych ludzi. I to zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Cokolwiek robisz, potrzebujesz innych osób, które będą Cię wspierać i pomagać Ci. Ale pamiętaj, że Ty pełnisz dokładnie taką samą rolę — wspierasz i pomagasz innym. Każda osoba, którą spotykasz, może być kimś, kto w przyszłości zaważy na Twoich losach i spowoduje, że będziesz zupełnie gdzieś indziej w swoim życiu zawodowym niż teraz. Każda osoba może być tą, dzięki której ze zdwojoną siłą wybijesz się ponad innych i osiągniesz swój cel. Dlatego bądź zawsze gotowa do nawiązywania relacji i traktuj je jak szansą. Dzięki temu możesz znaleźć sojuszników w najmniej oczekiwanych miejscach.
Utrzymuj kontakty z osobami, które są w Twojej sieci kontaktów, pielęgnuj te relacje regularnie, niczego nie przyspieszaj i daj sobie czas, aby nawiązała się między wami autentyczna więź. Zastosuj się do jednej z najważniejszych zasad networkingu: zanim o coś poprosisz, najpierw daj coś od siebie. Pomagaj, dawaj, wspieraj, bądź gotowa, by coś dla kogoś zrobić, i dopiero na końcu poproś o pomoc dla siebie. Jeżeli nie zastosujesz tej kolejności i od razu po poznaniu kogoś będziesz oczekiwać, że otrzymasz pomoc i skorzystasz z tej znajomości, przytłoczysz tę relację swoimi oczekiwaniami i roszczeniowością i nic z niej nie będzie. Zwiędnie jak niepodlewany kwiatek. Nie trać dobrych i wartościowych znajomości z ciekawymi ludźmi przez swoją zachłanność, arogancję i głupotę. Spraw, by ludzie chcieli się z Tobą kontaktować. Bądź dla nich kimś, kto może im zaoferować coś wartościowego, interesującego i atrakcyjnego. Miej na uwadze zwłaszcza tych, którzy będą na równi z Tobą, gdy awansujesz. Zadbaj, by chcieli mieć Cię w swoim gronie. (…)
Fragmenty książki Kariera na wysokich obcasach. Jak z wdziękiem i klasą osiągnąć sukces zawodowy Beaty Rzepki
Wydawnictwo Sensus