Na rozmowie kwalifikacyjnej często jesteśmy tak zdenerwowane, że zamiast zabłysnąć przed osobą rekrutującą, prezentujemy się znacznie poniżej swoich możliwości i w efekcie tracimy szansę na wymarzony etat.
Co zatem zrobić, aby rozmowa o pracę mogła zakończyć się sukcesem?
Jeśli zostałaś zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną, oznacza to, że twoje dokumenty aplikacyjne zostały ocenione pozytywnie i firma, w której chcesz pracować, poważnie się tobą zainteresowała.
Teraz czeka cię kolejny etap selekcji kandydatów, a jeżeli konkurencja jest spora, musisz się na tym spotkaniu naprawdę dobrze zaprezentować. Ważne, byś umiejętnie przedstawiając swoje atuty, w jakiś sposób wyróżniła się podczas rozmowy.
Musisz przy tym pamiętać, że analizowane będą nie tylko twoje wypowiedzi, ale także sposób zachowania – gesty, ubiór, punktualność...
1. Zbierz informacje o firmie, w której chcesz pracować
To pozwoli ci przewidzieć przynajmniej niektóre z pytań, które zostaną ci zadane. Czym się firma zajmuje? Ilu zatrudnia pracowników? Czy praca odbywa się w systemie zmianowym? Czy dojazd z twojego domu jest łatwy? Zastanów się również, dlaczego starasz się o przyjęcie do tej właśnie pracy. Osobę rekrutującą z pewnością to zainteresuje.
2. Przeanalizuj swoje cechy pod kątem wymagań stanowiska, o jakie się ubiegasz
Ważne, byś podczas rozmowy potrafiła wykazać, że te wymagania spełniasz (bo np. znasz kilka programów komputerowych i lubisz pracę zespołową). Najlepiej przygotuj sobie listę argumentów, które pokażą, że posiadasz oczekiwane kompetencje, co potwierdzają konkretne sytuacje w twoim dotychczasowym życiu zawodowym.
3. Przygotuj sobie odpowiedzi na przewidywane pytania
A mogą dotyczyć one wielu zagadnień, np.: twoich zainteresowań (Jakie ma pani hobby?), osobowości (Jaka jest pani największa zaleta i wada? Jak ocenia Pani swoje zdolności przywódcze?), doświadczenia zawodowego (Proszę opowiedzieć o swoim największym sukcesie i największej porażce). Odpowiedzi poćwicz - najlepiej przed lustrem.
4. Przygotuj własne pytania, które chciałabyś zadać podczas spotkania
To ważne, ponieważ dopytując o pewne kwestie, zaprezentujesz się jako osoba kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna.
O co warto zapytać? Choćby o zakres obowiązków związanych ze stanowiskiem, o jakie się ubiegasz.
Także o ewentualny program szkoleń pracowników oraz sposób, w jaki pracownicy są w tej firmie promowani i oceniani. Pytania dotyczące twoich zarobków i urlopu też będą jak najbardziej na miejscu, lepiej jednak nie stawiaj ich jako pierwszych, bo to zawsze robi złe wrażenie.
5. Pamiętaj o punktualności
Jeśli stawisz się na rozmowę spóźniona choćby tylko o kilka minut, twoje szanse na pracę mogą zostać zaprzepaszczone już na samym starcie. Dlatego wcześniej sprawdź dokładnie adres wyznaczonego miejsca spotkania, dojazd do niego oraz tak zaplanuj godzinę wyjścia
z domu. Najlepiej, byś była na miejscu 10–15 minut przed rozmową.
6. Przemyśl dobrze, w co się ubierzesz na rozmowę kwalifikacyjną
Bezpieczne są zawsze: żakiet i spódnica w stonowanym kolorze, biała bluzka, a do tego delikatny makijaż i świeżo umyte włosy.
Unikaj zbyt krótkich spódniczek, przepastnych dekoltów, nadmiaru biżuterii, krzykliwego lakieru do paznokci oraz mocnych perfum, bo po prostu nie pasują do oficjalnego i formalnego spotkania, jakim jest rozmowa o pracę.
7. Skompletuj wszystkie dokumenty, które powinnaś ze sobą zabrać
Weź ze sobą np. zaproszenie na spotkanie, kopie dokumentów już złożonych potencjalnemu pracodawcy, listę pytań dotycząca firmy, ewentualne certyfikaty, referencje itp. Teczka z takimi materiałami nada ci wizerunek osoby dobrze zorganizowanej i przygotowanej do rozmowy.
8. Przećwicz gesty, dzięki którym sprawisz wrażenie osoby kompetentnej
Twoje akcje od razu pójdą w górę, gdy do pomieszczenia, gdzie ma odbyć się rozmowa, wejdziesz energicznym krokiem, wyprostowana i uśmiechnięta. Pewnie uściśnij dłoń osoby rekrutującej – taki uścisk charakteryzuje osobę otwartą i zdecydowaną.
Usiądź wygodnie na krześle, patrz rozmówcy prosto w oczy i postaraj się nie mówić za cicho.
Zwracaj także uwagę na to, jak trzymasz dłonie. Nie powinnaś ich nerwowo zaciskać ani nadmiernie nimi gestykulować.
Nie powinnaś również strzelać długopisem, stukać palcami w blat, machać nogą w powietrzu, bawić się obrączką czy okularami.
Najlepiej połóż ręce swobodnie na udach, a swoje słowa (wypowiadaj je pewnie!) wspieraj niewymuszonym, sympatycznym uśmiechem.
9. Przypomnij sobie ważne reguły biurowego savoir-vivre’u
Witając się, przedstaw się imieniem i nazwiskiem. Pierwsza nie wyciągaj ręki na powitanie, grzeczniej będzie poczekać na ruch rozmówcy.
Podczas rozmowy nie krytykuj poprzednich pracodawców lub kolegów, bo potencjalny pracodawca gotów wtedy pomyśleć, że o nim także będziesz kiedyś mówiła źle.
Gdy zaś prowadzący rozmowę zacznie kończyć spotkanie, zapytaj, kiedy możesz spodziewać się odpowiedzi, podziękuj za poświęcony ci czas i miło się uśmiechnij.
Na podstawie artykułu A. Leo-Wiśniewskiej, Szefie, wybierz właśnie mnie, "Przyjaciółka", nr 23/2013