Poskarż się na bank

kobieta, bank, skarga, reklamacje fot. Panthermedia
Bank źle naliczył opłatę za kartę? Drastycznie podniósł ratę kredytu? Nie zgadzaj się na to, tylko walcz. Podpowiemy ci, do kogo zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu problemu.
/ 26.10.2011 06:38
kobieta, bank, skarga, reklamacje fot. Panthermedia
Każdy spór z bankiem może skończyć się w sądzie. To jednak ostateczność. Lepiej najpierw spróbować innej drogi dochodzenia swoich racji.

Złóż pisemną reklamację do banku
Zanim to zrobisz, przeczytaj umowę, jaką zawarłaś z bankiem. Tam powinnaś znaleźć informacje, jak dochodzić swoich praw. Jeśli np. bank źle naliczył jakąś opłatę, najpierw spróbuj wyjaśnić sprawę z dyrektorem oddziału lub kierownikiem odpowiedniego pionu. Dopiero gdy to nic nie da, złóż reklamację na piśmie. Opisz w niej swój problem i określ żądanie. Jeżeli np. domagasz się odszkodowania za nienależyte wykonanie czynności bankowych, podaj wysokość kwoty, jakiej się domagasz.

Pismo możesz złożyć w banku osobiście lub wysłać listem poleconym.

Warto wiedzieć!
Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji.

Wnieś sprawę do sądu polubownego
Sąd polubowny działa przy Komisji Nadzoru Finansowego. Rozpatruje spory pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku finansowego (bankami, towarzystwami ubezpieczeniowymi, towarzystwami funduszy inwestycyjnych). Warunek – wartość przedmiotu sporu nie może być mniejsza niż 500 zł.

Wniosek o rozpatrzenie sprawy (wzór znajdziesz na www.knf.gov.pl) należy skierować na adres: Sąd Polubowny przy KFN, Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Opłata za skierowanie sprawy do sądu wynosi 250 zł.

Warto wiedzieć.

Na postępowanie przed sądem polubownym muszą wyrazić zgodę obie strony sporu – ty i bank. Jeśli ten ostatni odmówi, sprawa nie zostanie rozpatrzona.

Skieruj sprawę do arbitra bankowego
Jeżeli nie udało się zakończyć sporu z bankiem, możesz zwrócić się o jego rozstrzygnięcie do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego (działa przy Związku Banków Polskich – informacje znajdziesz na stronie internetowej www.zbp.pl). Warunek – nie możesz prowadzić firmy.

Skarga musi dotyczyć roszczenia pieniężnego, które nie przekracza kwoty 8 tys. zł (gdy jest wyższe, spór rozstrzyga sąd cywilny). Nie można natomiast oskarżyć banku, np. o to, że nie świadczy takich usług, jakich oczekujesz.

Wniosek powinien zawierać:
- twoje dane (imię, nazwisko, adres, adres do korespondencji, telefon);
- oznaczenie banku tj. jego nazwę, oddział i adres jego siedziby;
- dokładne określenie żądania;
- jego uzasadnienie;
- wskazanie dowodów na poparcie twoich twierdzeń;
- dowód opłaty za wniosek. Wynosi ona 50 zł, a gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł – 20 zł.

Do wniosku powinnaś także dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w ban-
ku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie otrzymałaś odpowiedzi na swoją skargę. W przeciwnym razie twój wniosek zostanie zwrócony.
Pismo skieruj na adres: Bankowy Arbitraż Konsumencki ul. Kruczkowskiego 8, 00-380 Warszawa.

Werdykt arbitra bankowego jest ostateczny i wiążący dla banku, który musi się do niego zastosować. Jeżeli wyrok będzie dla ciebie korzystny, bank ma obowiązek zwrócić ci wszystkie poniesione koszty. Ma na to 14 dni od chwili otrzymania orzeczenia na piśmie.

Warto wiedzieć.

Nie jesteś związana orzeczeniem arbitra. Jeśli się z nim nie zgadzasz, możesz wystąpić na drogę sądową.

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>

Redakcja poleca

REKLAMA