Gdy pociąg się spóźni

pociąg, podróż, opóźnienie, porady prawne, kobieta fot. Panthermedia
Od 1 lipca 2011 r. obowiązują przepisy, na mocy których w wypadku opóźnienia pociągu pasażer ma prawo do odzyskania nawet połowy ceny biletu.
/ 25.08.2011 16:32
pociąg, podróż, opóźnienie, porady prawne, kobieta fot. Panthermedia
Podobno przed wojną można było regulować zegarki według rozkładu pociągów. Bowiem te nigdy się nie spóźniały. Dziś kilkugodzinne opóźnienie nikogo nie dziwi. Niewiele z nas jednak wie, że za niepunktualność należy się odszkodowanie i to w gotówce.

Jeśli opóźnienie jest duże, przewoźnik musi zapewnić na swój koszt hotel oraz darmowe posiłki i napoje. Dotyczy to tylko pasażerów pociągów ekspresowych, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, a także podróżnych korzystających z połączeń międzynarodowych między państwami Unii Europejskiej (w wypadku innych – nowe przepisy będą obowiązywały dopiero pod koniec 2014 r.).

Poprzednio PKP InterCity samo wypłacało odszkodowania, jednak nie w gotówce lecz w bonach na inne przejazdy. Od lipca o formie odszkodowania decyduje pasażer.

Masz prawo do zwrotu:
- 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu przy opóźnieniu wynoszącym 120 minut lub więcej.

Jeżeli odszkodowanie byłoby niższe niż wartość 4 euro, wniosek o nie nie będzie rozpatrywany.

Aby otrzymać odszkodowanie w gotówce, musisz to wyraźnie zaznaczyć we wniosku.

Uwaga!
Przewoźnik powinien wypłacić pieniądze w ciągu miesiąca od otrzymania wniosku.

Warto wiedzieć.
Nie przysługuje ci prawo do odszkodowania, m.in. jeżeli zostałaś poinformowana o opóźnieniu przed zakupem biletu.

Jak się starać o odszkodowanie?
Wzór wniosku, który należy wypełnić, znajdziesz na stronie www.intercity.pl. Składasz go na największych dworcach w Centrum Obsługi Klienta. Możesz też wysłać pocztą na jeden z poniższych adresów:
- PKP InterCity Zakład Centralny, Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa;
- PKP InterCity Zakład Północny, Osada Kolejowa 12, 81-220 Gdynia;
- PKP InterCity Zakład Zachodni, al. Niepodległości 8, 61-875 Poznań;
- PKP InterCity Zakład Południowy, Rondo Mogilskie 1, 31-516 Kraków.

Do wniosku trzeba dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu, które powinien wystawić i opieczętować pracownik kasy, kierownik pociągu lub konduktor już w dniu spóźnienia.

Prawo do posiłku i hotelu
Gdy opóźnienie pociągów ekspresowych w komunikacji międzynarodowej przekracza 60 minut, przewoźnik musi zapewnić:
- ciepły posiłek i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania,
- zakwaterowanie w hotelu – gdy nie możesz kontynuować podróży tego samego dnia,
- transport z pociągu do stacji kolejowej, miejsca odjazdu zastępczego środka transportu.

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>

Redakcja poleca

REKLAMA