Co powinnaś wiedzieć, zanim wykupisz wycieczkę

wakacje, finanse, biuro podróży, wycieczka fot. Panthermedia
Jeśli chcesz, by upragniona wycieczka obyła się bez przykrych niespodzianek, postaraj się zawczasu dokładnie sprawdzić parę informacji. Podpowiadamy, czego i gdzie warto się dowiedzieć.
/ 15.03.2011 10:59
wakacje, finanse, biuro podróży, wycieczka fot. Panthermedia
Doświadczenia ostatnich lat pokazały, że nie każdemu organizatorowi wycieczek można ufać. Dlatego warto sprawdzić, z kim udajemy się na urlop. To nie wszystko. Wertując katalogi, nie polegaj tylko na ofercie organizatora. Pamiętaj, że jest sformułowana tak, by przyciągnąć twoją uwagę. Poszukaj dodatkowych informacji, np. na stronach poświęconych opiniom o hotelach (www.holidaycheck.pl, www.oceniacz.pl).

Sprawdź, czy organizator działa legalnie
Pochlebne opinie znajomych to dobra rekomendacja, ale niewystarczająca. Warto sprawdzić, czy biuro:
- działa legalnie. Świadczy o tym wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Prowadzi go wojewoda właściwy dla siedziby biura. Informację uzyskasz w oddziale turystyki Urzędu Marszałkowskiego lub w Internecie w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki Pośredników Turystycznych (http://www.turystyka.gov.pl/). Jeśli biuro podróży jest w rejestrze, to znaczy, że uzyskało koncesję na prowadzenie działalności, a także ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową (dzięki temu w razie problemów biura będziesz mogła wrócić do kraju).
- nie znajduje się na liście dłużników. Ponieważ centralna ewidencja nie jest zbyt często aktualizowana, warto zajrzeć do Krajowego Rejestru Długów (ta informacja jest jednak płatna).
 
Dokumenty, które warto przeczytać
Nie można wszystkiego przewidzieć, ale możesz zrobić wiele, by/uniknąć przykrych niespodzianek na wyjeździe. Dlatego:
• Uważnie przeczytaj umowę (tzw. warunki uczestnictwa). Jeśli nie chcesz czytać w biurze, poproś o wzór dokumentu do domu.

W umowie muszą się znaleźć:
- dane organizatora, numer zezwolenia, imię i nazwisko osoby, która podpisuje umowę w/imieniu firmy, miejsce pobytu lub trasa wycieczki,
- czas trwania wycieczki,
- rodzaj i opis środka transportu,
- data, godzina i miejsce wyjazdu oraz powrotu,
- liczba i rodzaj posiłków,
- program imprezy,
- cena łącznie z dodatkowymi opłatami, podatkami, a także informacja, kiedy i jak mogą się te koszty zmienić oraz że na 20 dni przed datą wyjazdu cena nie może zostać podwyższona.

Sprawdź także, na jakie dodatkowe koszty musisz być przygotowana, np. czy klimatyzacja i leżaki są w cenie, jak wygląda transport na lotnisko.

Uwaga! 
Niektóre umowy zawierają tzw. klauzule niezgodne z prawem (wykaz znajdziesz na stronie www.uokik.gov.pl), np. informację, że wycieczka last minute nie podlega reklamacji. To sygnał, że warto poszukać innego biura.

• Zapoznaj się z warunkami ubezpieczenia. Im więcej zastrzeżeń, tym większe prawdopodobieństwo, że gdy przytrafi ci się coś na wakacjach, to nie dostaniesz odszkodowania. A jeśli jest taka groźba, to lepiej pomyśl o dodatkowym ubezpieczeniu np. kosztów leczenia za granicą czy OC.

Uwaga!

Rozważ także wykupienie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu (to koszt rzędu kilku procent wartości wycieczki). W razie problemów (np. choroby) nie stracisz wszystkich wpłaconych pieniędzy.

Gdy masz zastrzeżenia
• Możesz złożyć reklamację. Niezależnie od tego, czy poinformowałaś o swoich zastrzeżeniach rezydenta, masz 30 dni od zakończenia imprezy na zgłoszenie swoich uwag u organizatora. Jeśli nie udzieli ci odpowiedzi w ciągu 30 dni, to znaczy, że uznał twoje racje.
• W razie problemów możesz poprosić o pomoc powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a jeśli załatwiałaś wycieczkę przez biuro na terenie jednego z państw Unii – Europejskie Centrum Konsumentów (adres: www.konsument.gov.pl – tu także znajdziesz wzór reklamacji).

Alicja Hass / Przyjaciołka

Porady prawne i finansowe - forum >>

Redakcja poleca

REKLAMA