Zakupy w sieci

zakupy, wydatki, finanse fot. MARPIO
Bez kolejek, przez całą dobę i w dodatku bez wychodzenia z domu. Internetowe sklepy zyskują coraz większą liczbę zwolenników. Chcesz do nich dołączyć? Podpowiadamy, jak to zrobić i na co warto uważać.
/ 30.10.2009 09:52
zakupy, wydatki, finanse fot. MARPIO
Coraz bardziej rośnie rola e-sklepów. Jak wynika z tegorocznego raportu CBOS, co trzeci dorosły Polak coś kupił przez Internet, a co dziesiąty – sprzedał. Najchętniej wydajemy na odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny i motoryzacyjny. Rzadziej kupujemy książki, płyty, artykuły dziecięce. Nadal jednak jest spora grupa osób, która boi się zakupów w sieci. Dominuje przekonanie, że tego rodzaju transakcje są ryzykowne, bo grożą utratą pieniędzy.

Błąd! Kupowanie w sieci jest zupełnie bezpieczne. Pod warunkiem jednak, że zachowamy ostrożność. I to nie tylko przy płaceniu, ale już w momencie wybierania produktu. By nie trafić na internetowych oszustów, z dystansem podchodźmy do ofert, które proponują coś po niewiarygodnie niskiej cenie albo gdy opis towaru lub sklepu zawiera same ogólniki. Uważajmy także na sprzedawców, którzy oferują dosłownie wszystko lub mają mnóstwo pozytywnych komentarzy, ale nie można ich sprawdzić, bo nie podano kontaktu z wystawiającym opinię.

Gdy weźmiesz sobie te rady do serca, możesz bez obaw kupować w sieci. Oto przewodnik po internetowym świecie zakupów.

E-sklep – sprawdź, czy istnieje
Zakupy nie są skomplikowane. Najpierw znajdź sklep przez wyszukiwarkę np. Google.pl lub Onet.pl, wpisując nazwę artykułu, którego szukasz. Możesz też skorzystać z wyszukiwarki cenowej, by przekonać się, jaka oferta jest rzeczywiście najkorzystniejsza. Najpopularniejsze serwisy internetowe, które porównują ceny, to: Ceneo.pl; Nokaut.pl; Skapiec.pl. Wyszukiwarki pomogą ci nie tylko znaleźć sklep, który ma najtańszy produkt. Przeczytasz tam również opinie innych kupujących o sprzedawcy.

Zanim kupisz
Nie polegaj tylko na sądach internautów. Sama sprawdź, czy sklep jest wiarygodny. Świadczą o tym informacje, które podaje na swojej stronie sprzedający. Oto dane, które powinny się tam znaleźć:
- z kim masz do czynienia – powinna być nazwa firmy i dokładny  adres (nie tylko wirtualny);
- warunki transakcji, a przede wszystkim informacje o kosztach. Cena to nie wszystko. Zwróć uwagę na tzw. koszty ukryte, np. czy musisz uiścić VAT albo cło (w przypadku towarów zagranicznych);
- sposoby płatności (patrz: Warto wiedzieć). Pamiętaj, że sklep nie ma prawa żądać zapłaty z góry lub zaliczki na pokrycie kosztów dostawy;
- informacja o sposobie ochrony
i przetwarzaniu danych osobowych, a także o miejscu i zasadach składania reklamacji;
- termin dostawy. Sklep powinien określić, kiedy zamówienie będzie gotowe do odbioru lub kiedy zostanie wysłane.

Uwaga! 
Staraj się robić zakupy w znanych dużych sklepach, najlepiej takich, które korzystają z usług centrów autoryzacyjnych, tzw. systemu e-Card (informacja o tym powinna znajdować się na głównej stronie sklepu).

Porady finansowe - forum >>



Aukcje – uważaj, od kogo kupujesz
Na aukcjach w Internecie masz szansę trafić na prawdziwe okazje. Sprzedawane są tam zarówno rzeczy nowe, jak i używane. W Polsce największym serwisem aukcyjnym jest Allegro.pl. Inne to eBay.pl, Aukcje24.pl, Swistak.pl.

Jeśli chcesz uczestniczyć w aukcji, musisz się zarejestrować. Wypełniasz formularz, w którym podajesz swoje dane, wymyślony login (imię, pod którym będziesz licytować) oraz hasło. To ostatnie powinnaś szczególnie chronić. Jeśli bowiem ktoś inny będzie miał do niego dostęp, może na twoje konto kupić rzecz, której nie chcesz.

Nim przystąpisz do aukcji, przeczytaj komentarze, jakie sprzedawcy wystawili inni kupujący. Zobacz, ile jest negatywnych opinii i czego one dotyczą. Będziesz wiedziała, czy sprzedawca jest rzetelny. Ty też, gdy coś kupisz, otrzymasz opinię od sprzedawcy. Będzie ona dla innych sygnałem, że warto z tobą handlować.

Jak kupować na aukcjach
Jeżeli chcesz uczestniczyć w aukcji, zwróć uwagę na następujące kwestie:
- kupuj od użytkowników, którzy mają swoim na koncie kilkadziesiąt lub kilkaset transakcji;
- dokładnie przeczytaj opis artykułu, który chcesz kupić, warunki dostawy i ewentualnej gwarancji. W razie wątpliwości możesz skontaktować się ze sprzedającym i zadać mu dodatkowe pytania;
- unikaj transakcji poza aukcjami, bo osoba, która to proponuje, zwykle nie jest zarejestrowanym użytkownikiem aukcji i nie będzie możliwości ustalenia jej danych osobowych;
- uważaj na oferty, w których licytowany towar ma za niską cenę wywoławczą w porównaniu z innymi licytacjami takich rzeczy. To może wskazywać na to, że jest to artykuł gorszej jakości;
- jeżeli po transakcji otrzymasz e-maila od sprzedawcy o zmianie konta, na które powinnaś wpłacić pieniądze, zadzwoń do niego
i upewnij się, że rzeczywiście przysłał taką wiadomość;
- płacąc, korzystaj z tzw. firmy depozytowej (Escrow Companie). To rodzaj pośrednika nadzorującego transakcje (pieniądze dotrą do sprzedającego, gdy wyśle towar).

Uwaga! 
Jeżeli zostaniesz oszukana na Allegro (np. zapłacisz za towar, ale go nie otrzymasz albo rzecz będzie się różniła od wylicytowanej), możesz skorzystać z Programu Ochrony Kupujących działającego w ramach tego serwisu. Pozwala on na uzyskanie rekompensaty (do 10 000 zł), ale tylko pod warunkiem, że zgłosiłaś sprawę policji i ta wszczęła śledztwo.



Zwroty i reklamacje
Kupiłaś już przedmiot, a potem doszłaś do wniosku, że postąpiłaś bez sensu? Zgodnie z prawem możesz wycofać się z zakupu w ciągu 10 dni – bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów. Sklep ma obowiązek poinformować cię o takiej możliwości. Jeśli tego nie zrobi, termin odstąpienia od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Uwaga!
Rezygnując z zakupu, musisz wysłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Towar (nieuszkodzony) powinnaś odesłać najdalej w ciągu 14 dni.

Nie możesz zrezygnować (chyba że inaczej umówiłaś się ze sprzedawcą) z zakupu m.in.:

- kaset wideo i audio, płyt CD;
- programów komputerowych, jeżeli otworzyłaś opakowanie;
- produktu lub usługi, jeśli została wykonana według twojego indywidualnego zamówienia;
- artykułów, które szybko się psują,
- prenumeraty prasy.

Inną kwestią jest reklamacja wadliwego produktu. Masz dwa miesiące od wykrycia wady na jej złożenie. Nie możesz jednak zrobić tego później niż w dwa lata od zakupu. Jeśli przy zakupie otrzymałaś gwarancję, od ciebie zależy, czy z niej skorzystasz, czy w reklamacji powołasz się na niezgodność towaru z umową.
W razie problemów z reklamacją poproś o pomoc Federację Konsumentów (e-mail: porady_prawne@federacja-konsumentow.pl).

Zakupy za granicą
Gdy robisz zakupy on-line za granicą, pamiętaj, że:
- w różnych państwach Unii są różne terminy na zwrot towaru (7, 10 lub 14 dni). Termin odstąpienia od umowy biegnie zwykle od dnia otrzymania towaru, ale bywa też liczony od dnia zawarcia transakcji. Sprawdzisz to na stronie internetowej Europejskiego Centrum Konsumenckiego – www.konsument.gov.pl;
- w Unii reklamacja jest dopuszczalna w ciągu 2 lat od dokonania zakupu. W przypadku rzeczy używanych okres reklamacji może być ograniczony do 1 roku, ale tylko za zgodą osoby kupującej;
- w Stanach Zjednoczonych zwroty nawet artykułów nieuszkodzonych i pełnowartościowych są z reguły niedopuszczalne. Gdy będziesz mieć problemy z reklamacją, zgłoś się Europejskiego Centrum Konsumenckiego (e-mail: info@konsument.gov.pl).

Tak możesz zapłacić za towar
E-sklep zwykle proponuje płatność:
- przy odbiorze (płacisz kurierowi) lub za pobraniem (na poczcie);
- przelewem lub przekazem na konto sprzedającego;
- kartą kredytową.

Szczególną ostrożność zachowaj, jeśli płacisz tą ostatnią. Zanim wpiszesz numer karty, upewnij się, czy tzw. strona transakcyjna jest zabezpieczona, a informacje, jakie podajesz – kodowane. Odpowiedzialny sklep czy centrum autoryzacyjne szyfruje dane. O tym, że strona jest bezpieczna, świadczą: skrót https przed adresem strony i obrazek zamkniętej kłódki (na dolnej belce strony).

Alicja Hass / Przyjaciółka

Redakcja poleca

REKLAMA