Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?
Kupując po raz pierwszy w danym e-sklepie, wcześniej wyszukaj o nim informacje w sieci. Sklepy, które prowadzą rzetelny biznes zachęcają swoich klientów do wystawiania opinii.Niezależnie od tego koniecznie sprawdź:
- Dane kontaktowe sklepu. Jeśli podany tylko e-mail, lepiej zrezygnuj. Dane powinny być pełne – adres, numer telefonu, etc. Uczciwy sprzedawca nie ma nic do ukrycia, a na pewno nie informacje, które umożliwią kontakt z nim, zwłaszcza że są one wymagane przepisami prawa.
- Warunki transakcji, a przede wszystkim informację o kosztach. Sprzedawca oprócz podania ceny brutto, powinien poinformować o tzw. kosztach ukrytych (za przesyłkę, cło, VAT).
- Sposoby płatności, jakie oferuje sklep. Zwykle jest to płatność za pobraniem, przelewem lub kartą kredytową. Czerwona lampka powinna zapalić się nam wtedy, gdy sklep nie pozwala płacić za towar przy odbiorze czy kartą, a jedynie przelewem. Jeśli do tego ma on siedzibę za granicą (zwłaszcza poza UE), to w razie kłopotów o odzyskaniu pieniędzy praktycznie możemy zapomnieć. Pamiętaj! Sklep nie ma prawa żądać zapłaty z góry lub zaliczki na pokrycie kosztów dostawy.
- Sposób składania reklamacji.
- Czy jest informacja o sposobie ochrony i przetwarzaniu danych osobowych.
Jak nie dać się oszukać w internecie?
Naciągaczy w Internecie nie brakuje. Szczególnie uważaj na sprzedawców, którzy:
- proponują super atrakcyjną rzecz po bardzo niskiej cenie (warto zapytać sprzedawcę, co jest przyczyną takiej cenowej obniżki),
- wystawili ofertę zawierającą same ogólniki,
- oferują dosłownie wszystko,
- powołują się na wyniki badań lub statystyki, nie podając źródła,
- mają mnóstwo pozytywnych komentarzy, ale nie możesz ich sprawdzić bo nie podano kontaktu z wystawiającym opinię.