Złodziej nie odpoczywa
Bez zastanowienia wzięłaś na plażę saszetkę z dokumentami. Wystarczyła chwila nieuwagi i torebka zniknęła. Co robić? Gdy skradziono ci:
► Dowód osobisty
Zgłoś to na najbliższym posterunku policji. Ta przekaże informację do Centralnej Kartoteki Rzeczy Utraconych. Następnie powiadom o tym urząd gminy, a także swój bank.
► Prawo jazdy
Zawiadom policję o kradzieży. Dostaniesz zaświadczenie, które wraz z wnioskiem o wystawienie duplikatu prawa jazdy, tzw. wtórnika, złożysz w swoim urzędzie gminy (niektórym urzędom wystarczy oświadczenie o utracie dokumentu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania).
Gdy kradzież nastąpiła za granicą, zgłoś to na najbliższym posterunku policji. Dostaniesz potwierdzenie zgłoszenia, które okażesz na granicy.
► Kartę kredytową
Zastrzeż kartę, dzwoniąc pod numer bankowej infolinii lub pod ogólnopolski numer 95 84 do Centrali Kart Kredytowych (też czynny całą dobę). Kradzież karty musisz potwierdzić bankowi na piśmie w ciągu 7 dni.
Kradzież trzeba też zgłosić policji.
Gdy padłaś ofiarą kradzieży podczas wyjazdu zagranicznego, zadzwoń do:
- oddziału banku, który wydał kartę,
- Centrum Autoryzacji PolCard, tel. +48 022 515 31 50 (centrum obsługi klienta 022 515 30 05).
► Paszport
Poinformuj o tym policję – otrzymasz zaświadczenie o przyjęciu zawiadomienia o przestępstwie. Powiadom o tym też organ paszportowy, który wydał dokument (z tą chwilą paszport straci ważność).
Gdy paszport skradziono ci za granicą, powiadom o tym:
- najbliższy posterunek policji,
- pilota lub rezydenta (gdy jesteś na wycieczce z biurem podróży).
Ministerstwa Spraw Zagranicznych (www.msz.gov.pl).
Zakichane wakacje
Zgrzałaś się na górskiej wędrówce. Potem przewiało cię na szczycie i zapalenie gardła gotowe.
W razie potrzeby możesz zwrócić się do każdej przychodni lub szpitala, które mają podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Musisz tylko mieć ze sobą dokument, który poświadcza, że jesteś ubezpieczona, np.:
- legitymację ubezpieczeniową,
- legitymację emeryta (rencisty),
- potwierdzenie przelewu składek do ZUS (gdy masz firmę).
- 7 dni od zakończenia opieki medycznej (gdy została ci udzielona pomoc ambulatoryjna),
- 30 dni, gdy byłaś w szpitalu.
EKUZ wydają (bezpłatnie) wojewódzkie oddziały NFZ. Karta jest ważna 2 miesiące (przy wyjazdach turystycznych).
Uwaga! Zakres bezpłatnych usług medycznych jest różny w różnych krajach Unii. W niektórych trzeba zapłacić niewielką kwotę za pierwszą wizytę.
Ważne. W ośrodku zdrowia i w aptece oprócz EKUZ musisz okazać dokument potwierdzający twoją tożsamość.
LOT 456 z Rzymu – opóźniony
Miałaś wylecieć do kraju o 20, mijają już trzy godziny, a samolotu jak nie było, tak nie ma.
W przypadku opóźnienia od dwóch do czterech godzin przewoźnik powinien zapewnić pasażerom posiłki oraz napoje. Masz także prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów i dwóch faksów lub e-maili. Kiedy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, masz prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczęłaś podróż, pierwszym możliwym połączeniem. Jeżeli odlot nastąpi dzień po terminie, należy ci się bezpłatne zakwaterowanie w hotelu i darmowy transport między lotniskiem a hotelem.
...odwołany
Na lotnisku okazało się, że planowany na dziś lot do Paryża został odwołany. Tym samym wszystkie twoje plany wzięły w łeb.
Poza zwrotem kosztu biletu lotniczego należy ci się odszkodowanie w wysokości:
- 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1,5 tys. km,
- 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1,5 tys. km i wszystkich innych lotów o długości od 1,5 tys. do 3,5 tys. km,
- 600 euro dla wszystkich lotów powyżej 3,5 tys. km.
Uwaga! Odszkodowanie nie przysługuje, gdy przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu (tydzień, gdy zapewnił inny transport).
Skargę na przewoźnika możesz złożyć do Komisji Ochrony Praw Pasażera przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (Punkt Obsługi Klienta, Warszawa, ul. Żelazna 59, tel. 022 520 74 35–37.
Ty na Kos, walizki w Berlinie
Wysiadłaś z samolotu i okazało się, że twój bagaż nie doleciał razem z tobą.
Jeśli twój bagaż doleciał z opóźnieniem albo został podczas lotu uszkodzony, zniszczony lub zaginął, możesz domagać się odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (ok. 1050 euro, 3536,1 zł). Aby je uzyskać musisz dopełnić wymaganych formalności. Gdy stwierdziłaś, że nie masz walizek (lub są uszkodzone), natychmiast zgłoś to służbom lotniska (musisz mieć kupon potwierdzający nadanie bagażu). Wypełniasz specjalny formularz PIR i składasz go w serwisie bagażowym (obok punktu odbioru bagażu). Roszczenie o odszkodowanie należy zgłosić przewoźnikowi w ciągu siedmiu dni od daty odbioru bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego – w ciągu 21 dni.
Uwaga! Odpowiedzialność za zorganizowany wyjazd turystyczny ponosi biuro podróży, a nie jedynie przewoźnik. A więc także u organizatora wyjazdu można dochodzić swoich praw.
W razie problemów z reklamacją zgłoś się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (00–950 Warszawa, Plac Powstańców Warszawy 1, V piętro, tel. 022 556 01 18).
Gdy coś zginie w hotelu
Najlepiej cenne przedmioty oddać do hotelowego sejfu. Wówczas gdy coś zginie, właściciel placówki będzie ponosił pełną odpowiedzialność.
- Jeśli tego nie zrobiłaś, a do pokoju dostał się złodziej, natychmiast powiadom o tym właściciela pensjonatu. Odpowiada on za szkody spowodowane utratą lub uszkodzeniem rzeczy, maksymalnie do kwoty równej stukrotnej cenie wynajęcia pokoju za dobę.
- Gdy właściciel hotelu (pensjonatu) odmawia pokrycia szkody, nie pozostaje ci nic innego, jak wystąpić przeciwko niemu do sądu cywilnego.
Alicja Hass / Przyjaciółka