Pozbądź się nietrafionego zakupu

zakupy, wyprzedaż, zwroty, reklamacje, finanse fot. DREAMSTIME.COM(2)
Szaleństwo wyprzedaży trwa! Sklepy prześcigają się w obniżkach cen do 30, 50, nawet 70 procent. W pogoni za okazją nie zapomnij o prawach, które ci przysługują.
/ 26.01.2010 13:08
zakupy, wyprzedaż, zwroty, reklamacje, finanse fot. DREAMSTIME.COM(2)
Obniżka cen to dobry sposób na uzupełnienie szafy za niewielkie pieniądze. Biegasz więc od galerii do galerii w poszukiwaniu co bardziej atrakcyjnego, a przy tym taniego ciuszka. Wybierasz, przymierzasz i... dopiero w domu trzeźwiejesz. Po co kolejna para botków, wieczorowa minisukienka (dwie już wiszą w szafie) czy sweterek, który modny będzie tylko do końca zimy. Co zatem robisz? Wracasz do sklepu, by oddać towar i odzyskać pieniądze. A tam rozczarowanie. Sprzedawca bowiem nie chce przyjąć zwrotu. Dlaczego? Bo nie ma takiego obowiązku!

Klient nasz pan? Nie zawsze! 
Zgodnie z przepisami sklep nie musi przyjąć od ciebie z powrotem zakupu, tylko dlatego że ten przestał ci się podobać. Ma obowiązek to zrobić tylko wtedy, gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z umową.

Na szczęście sprzedawcy coraz częściej godzą się na zwrot rzeczy pozbawionej wad. Każdy sklep sam określa warunki i termin, w jakim wolno to zrobić. Zwykle to 5–14 dni, ale zdarzają się okresy dłuższe, nawet trzymiesięczne.

Aby odzyskać pieniądze za zakup, nie wystarczy dotrzymać terminu.

Towar musi mieć metkę i nienaruszone oryginalne opakowanie (np. z płyty DVD).

Na dowód, że dokonałaś zakupu właśnie w tym punkcie handlowym, musisz okazać paragon.

Co jednak zrobić, gdy sklep nie przyjmuje zwrotów?
Jeszcze przed zakupem spróbuj wynegocjować taką możliwość ze sprzedawcą. A jeśli ci się uda, poproś, by dopisek o tym znalazł się na paragonie (np. „zwrot jest możliwy w terminie 3 dni”).

Bezstresowe zakupy na odległość

Kupując w wirtualnym sklepie, z katalogu lub od akwizytora, jesteś w sytuacji bardziej uprzywilejowanej niż jako klientka tradycyjnego sklepu.  Możesz bowiem w ciągu 10 dni kalendarzowych zwrócić towar bez podania przyczyny. Sprzedawca ma obowiązek poinformować cię o tym, kiedy dokonujesz zakupu. Gdy tego nie zrobi, termin zwrotu wydłuża się do 3 miesięcy.

Jeśli chcesz się wycofać z zakupu, musisz wysłać mu (listem poleconym za potwierdzeniem odbioru) oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nabyty towar powinnaś odesłać (często na własny koszt) w ciągu 14 dni. Tyle samo ma sprzedawca na zwrócenie ci pieniędzy. Pamiętaj, że nikt nie może żądać od ciebie zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego).

Kiedy zwrot nie jest możliwy 
Nie każdy towar możesz zwrócić (chyba że inaczej umówiłaś się ze sprzedawcą). Gdy korzystasz ze sklepu internetowego, nie wolno ci zrezygnować m.in. z:
- kaset audio, wideo, płyt CD, programów komputerowych, gdy zdjęłaś oryginalne opakowanie;
- rzeczy, które szybko się psują.

Natomiast jeśli zrobiłaś zakupy poza sklepem, z prawa zwrotu wyłączone są m.in.: 
- artykuły spożywcze dostarczane okresowo na twój adres;
- przedmioty, których wartość nie przekracza 10 euro.

Wyprzedażowe hity - forum >>

Redakcja poleca

REKLAMA