Dotyczy to jednak tylko pociągów typu Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight, a także wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE (poza połączeniami regionalnymi łączącymi np. dwa przygraniczne miasta). Przepisy nie dotyczą m.in. Tanich Linii Kolejowych, Kolei Mazowieckich czy Śląskich.
Jeśli podróżujesz jednym z wyżej wymienionych pociągów, masz prawo do zwrotu:
- 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut;
- 50 proc. ceny biletu, w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Ponadto, w przypadku opóźnienia pociągu przekraczającego 60 minut, przewoźnik ma obowiązek zaoferować ci do wyboru:
- zwrot pełnego kosztu biletu na trasę, na którą nie wyruszył pociąg oraz kosztów za tą część trasy, która została już pokonana, w przypadku, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa,
- kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie,
- kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.
Uwaga!
Przewoźnik powinien wypłacić pieniądze w ciągu miesiąca. Nie wolno potrącić mu z nich kosztów transakcji (np. opłat, kosztów telekomunikacyjnych).
Warto wiedzieć!
Nie masz prawa do odszkodowania, jeżeli zostałaś poinformowana o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie jest krótsze niż 60 minut.
Jak się starać o odszkodowanie?
Trzeba złożyć wniosek o jego wypłatę i bilet, na którym powinno być poświadczenie konduktora pociągu, ile trwało opóźnienie. Na wniosku zaznacz, że chcesz odszkodowanie w gotówce. Wniosek składasz osobiście w centrum Obsługi Klienta lub listownie na adres siedziby przewoźnika. Ten powinien odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni (w uzasadnionych przypadkach termin może być wydłużony do 3 miesięcy). Brak odpowiedzi oznacza uwzględnienie reklamacji.
Jeśli twoja reklamacja zostanie odrzucona, masz prawo złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (adres znajdziesz na www.utk.gov.pl).
Warto wiedzieć!
Jeśli masz problemy z reklamacją, skorzystaj z bezpłatnej pomocy eksperta, dzwoniąc na infolinię konsumencką 800 007 707.