Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu fot. Fotolia
Masz prawo do odzyskania nawet połowy ceny biletu
/ 26.06.2013 09:50
Odszkodowanie za opóźnienie pociągu fot. Fotolia
Jeśli kolej zawiedzie, masz prawo do odzyskania nawet połowy ceny biletu. Nie ma znaczenia, czy nastąpiło to z winy przewoźnika czy z tzw. przyczyn naturalnych.

Dotyczy to jednak tylko pociągów typu Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight, a także wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE (poza połączeniami regionalnymi łączącymi np. dwa przygraniczne miasta). Przepisy nie dotyczą m.in. Tanich Linii Kolejowych, Kolei Mazowieckich czy Śląskich.

Jeśli podróżujesz jednym z wyżej wymienionych pociągów, masz prawo do zwrotu:

  • 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut;
  • 50 proc. ceny biletu, w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Ponadto, w przypadku opóźnienia pociągu przekraczającego 60 minut, przewoźnik ma obowiązek zaoferować ci do wyboru:

  • zwrot pełnego kosztu biletu na trasę, na którą nie wyruszył pociąg oraz kosztów za tą część trasy, która została już pokonana, w przypadku, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa,
  • kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie,
  • kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.

Uwaga!


Przewoźnik powinien wypłacić pieniądze w ciągu miesiąca. Nie wolno potrącić mu z nich kosztów transakcji (np. opłat, kosztów telekomunikacyjnych).

Warto wiedzieć!


Nie masz prawa do odszkodowania, jeżeli zostałaś poinformowana o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie jest krótsze niż 60 minut.

Jak się starać o odszkodowanie?


Trzeba złożyć wniosek o jego wypłatę i bilet, na którym powinno być poświadczenie konduktora pociągu, ile trwało opóźnienie. Na wniosku zaznacz, że chcesz odszkodowanie w gotówce. Wniosek składasz osobiście w centrum Obsługi Klienta lub listownie na adres siedziby przewoźnika. Ten powinien odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni (w uzasadnionych przypadkach termin może być wydłużony do 3 miesięcy). Brak odpowiedzi oznacza uwzględnienie reklamacji.
Jeśli twoja reklamacja zostanie odrzucona, masz prawo złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (adres znajdziesz na www.utk.gov.pl).

Warto wiedzieć!


Jeśli masz problemy z reklamacją, skorzystaj z bezpłatnej pomocy eksperta, dzwoniąc na infolinię konsumencką 800 007 707.