Kiedy biuro podróży powinno zwrócić całą kwotę za niezrealizowaną wycieczkę?
Jeśli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, ten ma prawo dochodzić na drodze sądowej odszkodowania za niewywiązanie się z umowy. Wyjątkiem są dwie sytuacje. Po pierwsze – jeśli na wyjazd zgłosiło się mniej uczestników niż liczba minimalna podana w umowie, a organizator powiadomił nas o tym na piśmie w uzgodnionym w umowie terminie. Po drugie – gdy w grę wchodziło działanie siły wyższej (wybuch wojny, klęska żywiołowa itp.). I w jednym, i w drugim wypadku organizator natychmiast powinien ci oddać pieniądze.
Gra na zwłokę? Wyślij na jego adres przedsądowe wezwanie do zapłaty (listem poleconym, koniecznie z potwierdzeniem odbioru). Jeżeli i to nie zrobi na nim wrażenia, wówczas skieruj sprawę do sądu właściwego dla adresu biura podróży. Będzie ona prowadzona w postępowaniu upominawczym, więc do pozwu należy dołączyć wszelkie faktury i rachunki. Na tej podstawie sąd nakaże dłużnikowi zwrot kosztów wycieczki wraz z odsetkami w ciągu 14 dni od doręczenia mu nakazu. Za zwłokę masz prawo naliczyć odsetki ustawowe. Firma może wnieść sprzeciw. Sąd wyznaczy wtedy datę rozprawy, na której wysłucha racji obu stron i na tej podstawie podejmie decyzję.
Co zrobić, by nie stracić, lub stracić jak najmniej…
Biuro działa sprawnie, ale urlop nie dojdzie do skutku, bo to ty musisz się z niego wycofać? Aby jak najmniej stracić, z wpłaconej kwoty, czym prędzej poinformuj o tym organizatora. Im wcześniej się wycofasz, tym mniej stracisz. Musisz zrezygnować z wyjazdu w ostatnim momencie? Pamiętaj, że nawet wtedy biuro podróży nie może zatrzymać dla siebie 100 proc. wartości wycieczki.
Pamietaj!
- Dochodząc swoich praw z biurem podróży, powołuj się na podstawę prawną - Art. 505 Kodeksu postępowania cywilnego.
- Warto korzystać z ofert tych biur podróży, które zarejestrowane są w Polskiej Izbie Turystyki.