Jak sprawdzić biuro podróży

Jak sprawdzić biuro podróży - bezpieczne wakacje fot. Fotolia
Jeśli chcesz, żeby wymarzona wycieczka obyła się bez przykrych niespodzianek, zanim ją wykupisz, wyjaśnij parę kwestii. Podpowiadamy, czego i gdzie warto się dowiedzieć.
/ 21.05.2013 08:47
Jak sprawdzić biuro podróży - bezpieczne wakacje fot. Fotolia
W folderach reklamowych biur podróży wszystko wygląda piękne: hotel, plaża, okolica. Jeśli jeszcze do tego biuro proponuje promocyjne ceny, łatwo dajemy się skusić i kupujemy wycieczkę. A na to, że organizator jest mało znany na rynku, często nie zwracamy uwagi. Pamiętaj, że cena, owszem, ma znaczenie, ale ważniejsze od niej okazuje się to, z kim wyprawiamy się na wakacje.

Upewnij się, czy biuro działa legalnie


Przed skorzystaniem z oferty biura podróży warto sprawdzić jego wiarygodność. Jak to zrobić?
  • Zadzwoń do Urzędu Marszałkowskiego. Każda firma prowadząca działalność w zakresie organizacji imprez turystycznych musi być zarejestrowana w wydziale turystyki województwa, w którym ma siedzibę. Zapytaj, czy biuro działa legalnie. Dowiedz się także, czy były na nie jakieś skargi, czy przeciwko niemu nie toczy się postępowanie administracyjne, ewentualnie czy nie wydano organizatorowi zakazu działalności.
  • Wejdź na stronę: www.turystyka.gov.pl, na której znajduje się Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę nazwę biura, uzyskasz informację, kto jest jego właścicielem, jak długo działa firma, a nawet kto ją ubezpiecza oraz wysokość sumy gwarancyjnej.
  • Jeśli znasz NIP organizatora wycieczki, możesz sprawdzić w Biurze Informacji Gospodarczej np. w Krajowym Rejestrze Długów, czy nie jest on zadłużony. W tym celu należy wejść na stronę: www.krd.pl). Informacje uzyskasz po zarejestrowaniu się w Serwisie Ochrony Konsumenta i założeniu konta Indywidualnego (13 zł miesięcznie). W jego ramach możesz sprawdzić i monitorować jedną firmę; każde dodatkowe sprawdzenie to koszt 49 zł. Inna opcja to konto Minimum – każde sprawdzenie to 69 zł.
  • Zapytaj biuro o wysokość wykupionej gwarancji bankowej (musi ci podać taką informację). Jest ona określana na podstawie liczby klientów wysłanych na wakacje w poprzednim roku. Im ich więcej, tym wyższą gwarancje biuro musi wykupić. Pozwoli ci to zorientować się, czy w razie bankructwa biura możesz liczyć na zwrot zainwestowanej kwoty.

Dokładnie zapoznaj się z umową


Uważnie przeczytaj informacje w niej zawarte, a szczególnie tzw. warunki uczestnictwa. W umowie muszą się znaleźć m.in.:
  • dane organizatora, numer wpisu do rejestru organizatorów turystyki, NIP, imię, nazwisko osoby, która w imieniu firmy podpisuje umowę;
  • trasa wycieczki;
  • termin i czas trwania imprezy;
  • szczegółowy program (opis środka transportu, data, godzina, miejsce wyjazdu i powrotu, miejsce pobytu, położenie i standard hotelu, liczba i rodzaj posiłków, harmonogram zwiedzania);
  • cena usługi turystycznej, z wyszczególnieniem wszystkich dodatkowych należności i opłat, których nie ma w informacjach reklamowych;
  • sposób zapłaty;
  • rodzaj i zakres ubezpieczenia, dane ubezpieczyciela;
  • sposób zgłaszania reklamacji i termin, w jakim trzeba to zrobić (jeśli umowa nie stanowi inaczej – w ciągu 30 dni).

Zapoznaj się z warunkami ubezpieczenia


To bardzo ważne, by wiedzieć, za co ubezpieczyciel odpowiada, a za co nie. Im więcej wyłączeń, tym większe prawdopodobieństwo, że w razie jakiegoś przykrego zdarzenia na wakacjach, nie dostaniesz odszkodowania. Dlatego warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu, np. kosztów leczenia za granicą czy OC.

Uwaga! Rozważ wykupienie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu. W razie problemów (np. choroby) nie stracisz wszystkich wpłaconych pieniędzy a jedynie ich część.


Warto wiedzieć


Za wycieczkę najlepiej zapłacić kartą płatniczą. To pozwoli ci łatwiej odzyskać pieniądze, gdyby okazało się, że biuro ma kłopoty finansowe. Jeśli zapłacisz gotówką, masz małe szanse na jej odzyskanie. W wypadku bankructwa organizatora, środki z gwarancji bankowej i majątek biura są przede wszystkim przeznaczane na pokrycie kosztów turystów, którzy przebywają za granicą. A dopiero to, co zostanie – na zwrot zaliczek i przedpłat. Jeśli natomiast zapłacisz kartą, a wyjazd nie dojdzie do skutku, wtedy możesz zwrócić się do banku z reklamacją, w której domagasz się zwrotu sumy za nieudaną transakcję. To usługa tzw. obciążenia zwrotnego (chargeback). Polega na tym, że firmy, wydając karty płatnicze, są ubezpieczone m.in. na wypadek, gdy usługa, za którą zapłacono ich kartą, nie dojdzie do skutku.

Redakcja poleca

REKLAMA