Gdy kupiłaś bubel - reklamuj!

gwarancja, reklamacja, żelazka, kobieta fot. Panthermedia
Przed podjęciem decyzji zastanów się, co będzie dla ciebie korzystniejsze – reklamacja z powodu niezgodności towaru z umową czy na podstawie gwarancji.
/ 01.06.2012 06:32
gwarancja, reklamacja, żelazka, kobieta fot. Panthermedia
Na złożenie reklamacji masz dwa lata od dnia zakupu (ten termin obowiązuje w całej Unii Europejskiej). Jeśli kupiłaś rzecz używaną – termin wynosi rok.

Uwaga!
Reklamację musisz zgłosić w ciągu 2 miesięcy od dnia, w którym stwierdziłaś wadę!

Gwarancja to dodatkowe uprawnienie i tylko od ciebie zależy, czy z niej skorzystasz.

Jak złożyć reklamację

Idź do sklepu, w którym kupiłaś daną rzecz (nie zapomnij o rachunku!). Tam dostaniesz druk od sprzedawcy dotyczący zgłoszenia niezgodności towaru z umową. Wypełnij go, opisując na czym ta niezgodność polega. Określ też, czego się domagasz – nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Wybór należy do ciebie. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji. Jeżeli się nie odezwie, to znak, że ją uznał. Natomiast gdy ją odrzuci, możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu do polubownego sądu konsumenckiego (działa przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej). Warunek: sprzedawca musi wyrazić na to zgodę. Jeśli odmówi, pozostaje ci sąd powszechny.

Uwaga!
Zwrotu pieniędzy możesz żądać tylko, gdy:
  • sprzedawca uzna reklamację, ale nie jest w stanie spełnić twojego żądania;
  • naprawa lub wymiana nie została wykonana w odpowiednim czasie albo naraża cię na znaczne niedogodności.