Co zrobić, kiedy zgubisz dowód osobisty?
Spis treści:
Utrata dowodu osobistego
Według danych Ministerstwa Cyfryzacji na koniec lipca zgłoszono 2024 roku zgłoszono ponad 3,5 tys. przypadków utraty dowodu osobistego. Pośpiech, nieuwaga, konieczność częstego pokazywania dokumentu szczególnie w hotelach czy przy wynajmie samochodów zwiększają ryzyko zgubienia dokumentu. Co zrobić, gdy już do tego dojdzie?
Najszybciej pójdzie nam zgłoszenie utraty dowodu osobistego przez internet. Potrzebny jest do tego Profil Zaufany, certyfikat kwalifikowalny lub e-dowód.
Procedura zgłoszenia zgubienia dowodu osobistego jest stosunkowo łatwa. Należy wejść na stronę gov.pl i odnaleźć tam opcję: Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. System przeniesie nas do profilu zaufanego. Po zalogowani możemy wybrać typ zgłoszenia (utrata/uszkodzenie dowodu), wskazać urząd, który wydał dowód i tam go unieważnić. Zgłoszenie należy podpisać profilem zaufanym.
W takim przypadku dowód zostanie automatycznie unieważniony, na skrzynkę email i ePUAP trafi potwierdzenie takiego zdarzenia.
Można to również zrobić w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony w dniu zgłoszenia.
Co warto zrobić w przypadku zgubionego dowodu?
W przypadku zgubienia dowodu osobistego warto skorzystać także z dodatkowych opcji bezpieczeństwa oferowanych przez mObywatel. Zastrzeżenie PESEL-u uniemożliwi osobom postronnym zawieranie pożyczek czy zakupów na raty.
jeśli jesteś za granicą, utratę lub uszkodzenie dowodu możesz zgłosić w konsulacie (osobiście bądź listownie). Urzędnik unieważni twój dowód po otrzymaniu zgłoszenia.
Dobrym posunięciem będzie także zgłoszenie zaginięcia lub kradzieży w banku. W przypadku kradzieży należy zgłosić ten fakt na policji.
Czytaj także:
Nowa funkcja w aplikacji mObywatel. Znaczące ułatwienie dla użytkowników
Zastrzegłeś swój PESEL? Nie zawsze uchroni cię to przed stratą pieniędzy, jest pewna luka
Paszport dla dziecka - jak złożyć wniosek i ile kosztuje