Jeśli jechać, to z pewniakiem
Doświadczenia ostatnich lat wykazały, że nie każdemu organizatorowi wycieczek można ufać. Dlatego:
- sprawdź, czy biuro działa legalnie (tzn. czy jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych). Informację na ten temat uzyskasz w oddziale turystyki urzędu wojewódzkiego (właściwym dla siedziby biura) lub w Centralnym Rejestrze Zezwoleń Turystycznych Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie (tel. 022 693 46 47 lub na stronie internetowej http://turystyka.crz.mg.gov.pl);
- dowiedz się, czy jest ubezpieczone. To ważne, bo w razie problemów firma ubezpieczeniowa umożliwi ci powrót do kraju;
- sprawdź, czy organizator wycieczki jest zrzeszony w Polskiej Izbie Turystyki – to także gwarancja poziomu usług. Adresy jej oddziałów wojewódzkich znajdziesz na stronie internetowej www.pit.pl;
- popytaj znajomych, z jakiego biura najczęściej korzystają i czy nie mieli do niego zastrzeżeń. To także dobra rekomendacja.
O co zapytać, wybierając ofertę
Zdecydowałaś już, na jaką wycieczkę chcesz jechać. Ale zanim ją wykupisz, poproś pracownika biura o udzielenie dokładnych informacji na jej temat. Zapytaj szczególnie o:
- dokładną cenę imprezy. Jeżeli jest w obcej walucie, dowiedz się, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy ostatecznej kwoty. Zapytaj, czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre (np. wstęp do muzeów) będziesz musiała zapłacić na miejscu;
- czas trwania wycieczki. Dowiedz się o dokładną datę wyjazdu i powrotu. Może się bowiem okazać, że część czasu zabiera podróż i w efekcie pobyt na miejscu trwa krócej niż myślałaś;
- kategorię hotelu. O standardzie hotelu świadczy ilość gwiazdek. Ale nie powinno cię to mylić. Trzygwiazdkowy hotel w krajach europejskich jest z reguły porządny, podczas gdy ta sama liczba gwiazdek w krajach arabskich bardziej przypomina schronisko turystyczne niż hotel;
- położenie i wyposażenie hotelu. Zapytaj, co oznacza określenie „blisko plaży”; może się bowiem okazać, że do morza masz przysłowiowe dwa kroki, tyle że musisz je zrobić przez ruchliwą ulicę. Dowiedz się również o dodatkowe wyposażenie pokoju, np. czy ma klimatyzację (niekiedy trzeba ją wykupić na miejscu), oraz o to, czy korzystanie ze sprzętu (parasole, leżaki) jest dodatkowo płatne;
- wyżywienie. Zapytaj o liczbę posiłków. Zwykle jest to śniadanie lub śniadanie z kolacją. Większość hoteli oferuje tzw. szwedzki stół, czyli bufet. Pamiętaj, że za zimne napoje i alkohol płacisz osobno. Tylko wtedy, gdy jest to impreza typu all inclusive, jedzenie i picie wliczone są w cenę wycieczki;
- ubezpieczenie. Przy wyjazdach grupowych biuro ma obowiązek wliczyć w cenę wycieczki koszt ubezpieczenia. Zwykle jest to ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia i bagażu. Dokładnie przejrzyj warunki. Jeżeli uznasz, że ci nie wystarczają, możesz wykupić dodatkową polisę w towarzystwie ubezpieczeniowym. Warto także ubezpieczyć się na wypadek rezygnacji z wycieczki. Koszt tzw. okazu nie jest wysoki (80–100 zł), a daje ci gwarancję, że jeżeli coś stanie na przeszkodzie twojemu wyjazdowi, nie stracisz wszystkich zainwestowanych pieniędzy. Wysokość zwrotu zależy od tego, na ile dni przed rozpoczęciem imprezy zgłosisz rezygnację. Im bliżej dnia wyjazdu, tym większa strata.
Przydatne telefony
Przed wyjazdem zapisz w notesie numery telefonów do:
1. polskiej ambasady (konsulatu). Dowiesz się o nich w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (022 523 94 51) lub na stronie internetowej www.msz.gov.pl;
2. przedstawiciela twojego towarzystwa ubezpieczeniowego;
3. urzędu wojewódzkiego, który wydał biuru koncesję.
W razie poważnych problemów (np. gdyby organizator wycieczki nie zapłacił za hotel), możesz się skontaktować z tymi instytucjami.
Gdy masz zastrzeżenia
- Jeżeli coś ci nie odpowiada, zgłoś to pilotowi (rezydentowi) wycieczki. Powinien pisemnie potwierdzić, że przyjął twoją reklamację. Gdy jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać do organizatora wycieczki.
- Reklamację możesz też złożyć po powrocie (na piśmie, w 2 egzemplarzach). Powinnaś w niej podać nie tylko swoje zastrzeżenia, ale i żądania (np. obniżenie ceny wycieczki).
- Biuro podróży musi się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy lub daty złożenia reklamacji (gdy zgłosiłaś ją
po powrocie). Brak odpowiedzi oznacza uznanie reklamacji. Biuro musi wówczas załatwić ją zgodnie z twoim żądaniem.
- Jeżeli organizator nie chce uznać reklamacji, możesz zgłosić sprawę do Polskiej Izby Turystyki (gdy biuro jest jej członkiem), do wojewody,
który wydał koncesję, lub do sądu.
Pamiętaj!
Na 20 dni przed datą wyjazdu cena wycieczki ustalona w umowie z biurem podróży nie może być podwyższona bez względu na okoliczności.
Alicja Hass