Frap I

Frap I
Gra przeznaczona jest dla 2-12 osób. Potrzebna jest talia 32 kart (dla 2-4 graczy), 36 kart (dla 5-6 graczy) oraz 52 kart (dla 7-12 graczy).
/ 04.02.2010 14:15
Frap I

Przed rozdaniem gracze stawiają na bank.

Rozdaje się po 4 karty. Górną kartę pozostałej talii odkrywa się i kładzie się na stół odkrytą. Kolor tej karty – atutowy. Następnie każdy z graczy po kolei informuje o swojej grze. Na tym etapie możliwych jest dwa rodzaje gry:

I. Frap. Gracz, który ogłosił „frap” zobowiązuje się tym samym do pobrania co najmniej dwóch wziątek przy danym atu.

II. Pas. Gracz, który ogłosił „pas” rezygnuje z gry w tej kolejce.

Jeśli któryś z graczy ogłosi „frap” – pozostali gracze (również pasujący) powinni dokonać jeszcze jednego wyboru gry. W tym momencie możliwych jest również 2 rodzaje gry:

I. Wist. Gracz, który ogłosił „wist” zobowiązuje się do pobrania co najmniej jednej wziątki.

II. Pas. Gracz, który ogłosił „pas” rezygnuje z gry na swoich kartach w tej rozgrywce.

Jeśli przed graczem żaden inny nie ogłosił „frap”, ten nie sprawdzając swoich kart, może ogłosić „frap w ciemno”.

W przypadku, gdy wszyscy gracze spasowali – dostawiają na bank kwoty równe pierwszym stawkom. Karty z tego rozdania pozostają, natomiast odkrywa się nowy atu. Gracze powtórnie robią ogłoszenia co do wyboru rodzaju gry. W przypadku, gdy za drugim razem również wszyscy spasują, dostawiają ponownie na bank i rozpoczyna się trzecia runda z kolejną zmianą atu (karty pozostają z pierwszego rozdania). Jeśli w trzeciej rundzie znowu spasują wszyscy gracze, kolejny raz dostawia się na bank, natomiast należy rozdać nowe karty. Gracze, którzy ogłoszą „frap” lub „wist” dokupują po kolei karty – maksymalnie 4. Przy dokupowaniu niepotrzebne karty zrzuca się. W zamian za nie dobiera się z góry pozostałej talii nowe dokupione karty.

Gracz, który ogłosił „frap w ciemno” bierze atu, sprawdza swoje karty i zrzuca jedną niepotrzebną. Zmieniać swoich ogłoszeń gracze nie mają prawa. Po zakończeniu dokupowania każdy z dotychczas pasujących graczy może zdecydować się na „podcięcie”. „Podcinający” dobiera 5 górnych kart talii, zrzuca jedną i wistuje. Jeśli odkryta karta atutowa – to 10 lub niższa „podcinający” ma prawo wziąć tę kartę oraz 4 kolejne z talii. W przypadku, gdy „podcinających” jest więcej – kartę atutową zabiera ten, który jako pierwszy ogłosił o „podcięciu”.

Po zakończeniu dokupowania następuje rozgrywka. Pierwszy ruch należy do „podcinającego”. Jeśli takiego nie ma, wychodzi gracz, który ogłosił „frap”, później – ten, który zabrał wziątkę. Po wyjściu pierwszego gracza pozostali dokładają karty w kolejności. Dokładać należy albo kartę danego koloru albo kartę atutową. Kiedy wszyscy gracze dorzucą kartę, tworzy się wziątka. Bierze ją ten, kto dołożył najsilniejszą kartę.

Po rozgrywce podlicza się pobrane wziątki. Za każdą gracz otrzymuje 1 banku. Jeśli „frapujący” pobrał tylko jedną wziątkę – otrzymuje 1 banku, natomiast dodatkowo powinien dostawić na bank, jeśli nie pobrał żadnej – dostawia na bank podwójnie. Jeśli nie pobrał żadnej wziątki „wistujący” – dostawia na bank. Dostawione kwoty powinny być rozgrywane podczas kolejnego rozdania.

Gracz, który ogłosił „frap w ciemno”, lecz nie pobrał ani jednej wziątki, dostawia na bank czterokrotnie, jeśli natomiast pobrał tylko jedną – dostawia podwójnie. Jednak w przypadku, gdy odkryta karta określająca atu – to A, a gracz pobrał tylko jedną wziątkę – dostawia na bank trzykrotnie.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA