Formaty grafiki rastrowej (bezstratne)

Formaty grafiki rastrowej (bezstratne)
Formaty bezstratne szczególnie cenione są przez osoby zajmujące się fotografią na poważnie. Niezależnie czy to profesjonaliści czy amatorzy, Ci którzy chcą aby ich fotografie wyglądały dobrze pozwalają sobie na poźniejsze dopracowanie balansu bieli, temperatury barwowej i innych detali swoich zdjęć.
/ 14.07.2009 08:01
Formaty grafiki rastrowej (bezstratne)

TGA (Truevision Graphics Adapter)

Oryginalnie opracowany przez firmę Truevison, znany także jako TARGA jest rastrowym formatem plików graficznych. Oryginalnie używany był w kartach graficznych TARGA oraz VISTA, które były pierwszymi procesorami graficznymi obsługującymi standardy Highcolor/truecolor dla komputerów IBM PC i kompatybilnych. Ta rodzina kart graficznych przeznaczona była do profesjonalnej obróbki obrazu oraz edycji wideo więc rozdzielczość plików TGA zwykle odpowiada rozdzielczości standardów NTSC oraz PAL.

BMP (Bitmap)

Format plików z grafiką bitmapową (bezstratna) wykorzystywany najczęściej przez system Windows. Opracowany pierwotnie jako natywny dla systemu OS/2, wykorzystywany później także w interfejsach systemów z rodziny Microsoft Windows™, jednak jako wolny od patentów jest dostępny i – mimo dużych rozmiarów – popularny jako format przechowywania danych również na wszystkich pozostałych platformach. Zawiera w sobie prostą kompresję bezstratną RLE (która nie musi być użyta), informację o użytych kolorach. Obsługuje tylko tryb RGB.

RAW

Format charakteryzuje się dużym zakresem tonalnym, brakiem kompresji stratnej i zawiera zazwyczaj 12 lub 14 bitów na piksel (w odróżnieniu od 8-bitowych plików JPEG). Plik w formacie RAW uważa się za cyfrowy odpowiednik negatywu, a jego konwersję za wywoływanie. Wywołanie RAW-u można powtarzać dowolną ilość razy np. dla różnego balansu bieli. Nie jest możliwy natomiast proces odwrotny – nie można przekształcić zdjęć np. z formatu JPEG na format RAW. W fotografii cyfrowej rejestracja zdjęć w formacie RAW pozwala na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze.

XPM (X PixMap) 

Format plików graficznych używający zestawu ASCII, stosowanym w X Window System.

XCF (eXperimental Computing Facility)

Wewnętrzny format zapisu plików graficznych programu GIMP. Zachowuje on wszystkie zaznaczenia, warstwy, kanały i ścieżki, jakie do tej pory zostały użyte i nie "spłaszcza" obrazu (tak jak ma to miejsce przy zapisaniu grafiki do formatu, np. JPG czy GIF). XCF nie stosuje kompresji. Jeśli plik zapisze się jako nazwa_pliku.xcf.gz lub nazwa_pliku.xcf.bz2, to zostanie on skompresowany w locie. Taki plik można otwierać i z powrotem zapisywać bezpośrednio w GIMP-ie, a zajmuje dużo mniej miejsca.

PNM (Portable anymap)

Grupa trzech formatów ( PPM, PGM i PBM) używanych do wymiany grafiki pomiędzy różnymi narzędziami graficznymi. PBM zawiera obraz czarno-biały - 1 bit na piksel, PGM zawiera obraz w odcieniach szarości - 8 bitów na piksel, a PPM zawiera obraz kolorowy (RGB) - maksymalnie 24 bity na piksel w trybie binarnym, i do 48 bitów w trybie tekstowym.

Redakcja poleca

REKLAMA