Koncert Mistrzów to kulminacja kilkudniowego spotkania osobistości muzycznych z różnych stron świata. Co roku na jednej scenie spotykają się wirtuozi i multiinstrumentaliści pochodzący z różnych zakątków globu, kultur i szkół muzycznych. Przyjeżdżają do Warszawy, by prowadzić towarzyszące festiwalowi klasy mistrzowskie – tygodniowe warsztaty wokalne, instrumentalne i taneczne. Na scenie spotykają się ze sobą tylko na jeden wieczór. Siłą ich występów jest spontaniczność, nieskrępowana improwizacja i wspólne radosne granie. To koncert niepowtarzalny i pozbawiony scenariusza – kwintesencja ulotności muzyki, ale także jej globalnego bogactwa. W tym roku w Koncercie Mistrzów wystąpią artyści reprezentujący wyspy leżące na czterech kontynentach: od mroźnej Kanady, przez Irlandię, Włochy, i Tunezję po upalną Nową Zelandię.
Z północnoamerykańskich wysp przyjadą Inuitki - Charlotte Qamaniq i Kathleen Merritt, wykonujące śpiew gardłowy. Ich pasją jest ochrona muzycznego dziedzictwa rdzennych mieszkańców arktycznych i subarktycznych obszarów Grenlandii, Alaski, Kanady i Syberii. Inuici są potomkami ludów, które przybyły do Ameryki Północnej z Azji przez zamarzniętą cieśninę Beringa. Stworzyli szczególny typ śpiewu gardłowego: para wykonawców trzyma się za ramiona i balansuje w swoistym tańcu. Wokaliści naśladują naturę: płacz zwierząt, śpiew ptaków, odgłosy codziennego życia. Gdy śpiewają, oddychają permanentnie. Kto chce się tego nauczyć, będzie miał szansę podczas warsztatów.
Europę reprezentować będzie dwóch muzyków. Z Sycylii pochodzi Carlemo Salemi, mistrz gry na friscalettu, antycznym flecie pasterskim. Muzyka ludowa towarzyszy mu od dzieciństwa – występował w zespołach folklorystycznych, ojciec odkrywał przed nim tajniki budowy instrumentów. W 2002 roku nagrał debiutancką płytę „Hybla”. Dziś koncertuje i przekazuje dalej muzyczne tradycje swojego regionu. Uczestników warsztatów będzie uczył m.in. tradycyjnych melodii sycylijskich.
Irlandczyk John Joe Kelly jest specjalistą od gry na bodhránie – bębnie obręczowym, szczególnie popularnym wśród wykonawców muzyki celtyckiej. Jego średnica wynosi nawet 65 centymetrów, a dźwięki wydobywa się uderzając dwustronną pałeczką zwaną tiper. John Joe Kelly zyskał uznanie dzięki nieustannym poszukiwaniom nowych brzmień i możliwości wykorzystania bodhránu.
Z tunezyjskiej wyspy Dżerba pochodzi Sofiane Zaïdi, wszechstronnie utalentowany muzyk i wokalista grający na lutni arabskiej, instrumentach perkusyjnych i śpiewający pieśni sufickie. Od 10 lat koncertuje i nagrywa płyty. W Warszawie poprowadzi warsztaty gry na bendirze, bębnie obręczowym wywodzącym się z Afryki Północnej. Instrument ma głębokie brzmienie, gra się na nim palcami lub całą dłonią. Sofiane Zaïdi będzie także uczył śpiewu arabskiego.
Z Nowej Zelandii przyjadą Kemara Kennedy i Lawrence Kershaw – tancerze haka, tradycyjnego tańca Maorysów. Wywodzi się on z tradycji wojowniczej i stał się wyrazem politycznego protestu, głosem w obronie praw rdzennej ludności wyspy. Taniec spopularyzowała nowozelandzka drużyna rugby, która zawsze wykonuje go przed meczem. Haka wykonuje się wspólnie i żywiołowo, tupiąc do rytmu i pokrzykując dla zwiększenia efektu.
Muzyczni mistrzowie dołączają do pozostałych gwiazd Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Podczas 9. edycji imprezy wystąpią Calypso Rose – diwa Karaibów, Moana & The Tribe – królowa współczesnej muzyki maoryskiej, Tenores di Bitti Mialinu Pira – najsłynniejsi śpiewacy Sardynii, a także pochodzący z Hondurasu Aurelio Martinez oraz grupa The Garifuna Collective założona w Belize. Z Reunionu przyjedzie legendarny wokalista Danyel Waro oraz zespół Lindigo. Wspólnie dadzą powód do zachwytu nad różnorodnością Wysp Świata.
W sprzedaży są już karnety na wszystkie wydarzenia festiwalu. Kosztują 90 zł. Można je kupować w sieci eBilet, w Empikach oraz w siedzibie Stołecznej Estrady (ul. Marszałkowska 77/79, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-17).