Trendsetter - kim jest i co robi?

Duże wzory optycznie poszerzają sylwetkę, ale można sobie z nimi poradzić! /fot. Kolekcja Doroty Zielińskiej
Umiejętność przewidywania trendów nie jest nowym zajęciem, chociaż trzeba przyznać, że prognostyk mody dopiero w późnych latach 60-tych stał się zawodem poważanym. W tamtym czasie prognostycy byli po prostu obserwatorami ulicy, robiącymi zdjęcia i piszącymi raporty o tym, co noszono w klubach i na ulicach Europy. Nie zmienia to faktu, że od ponad 40 lat potentaci branży przemysłowej korzystają z usług tzw. trendsetterów. Czy zajmuję się trendsetterzy?
/ 08.11.2010 12:07
Duże wzory optycznie poszerzają sylwetkę, ale można sobie z nimi poradzić! /fot. Kolekcja Doroty Zielińskiej

Z ulicy na wybiegi i z powrotem

Linda DeFranco wspomina jak kilka lat temu spotkała swojego szefa z firmy Cotton Incorporated., który właśnie wrócił z podróży badawczej z interesującymi fotografiami. Na zdjęciach zobaczyła nastolatki spacerujące ulicami Sztokholmu, których dżinsy były tak zwinięte, że sprawiały wrażenie bardziej opiętych. Pani DeFranco, pracująca wówczas jako prognostyk trendów mody (dziś dyrektor analiz), wyczuła przyszły trendskinny jeans — i tę informację przekazała swoim detalicznym klientom. To był czas powrotu lat 80-tych, a zespół Pani DeFranco miał rację: ok. 2006 r. skinny jeans były nowością i wielkim hitem.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o niebezpiecznych ubraniach?

"Europejski styl ready-to-wear od dawna był interesujący dla amerykańskich projektantów i detalistów, których inspirowała europejska ulica. Byliśmy jak zagraniczni korespondenci, tylko od mody - opowiada David Wolfe jeden z pierwszych prognostyków mody na świecie. Obecnie jako szef działu kreatywnego w The Donegar Group na Manhattanie zapewnia globalną analizę tendencji rynku mody koncentrując się na badaniu rynku opartym o zauważalne trendy ulicy.

Przeczytaj: Wyprzedaże - 5 bezcennych rad

Prognostycy mody: The Donegar Group, WGSN, Stylesight i inni

Obok The Donegar Group największe firmy zajmujące się prognostyką mody to m.in.: WGSN i Stylesight, albo detaliści jak Macy's and JCPenney. W przypadku wąskich segmentów rynku, takich jak obuwie, akcesoria, Activewear lub bielizna męska prognostycy dostarczają raportów o spodziewanych trendach na rok lub dwa przed czasem.

2000 wybrańców

Takie sprawozdania zawierają informacje o tkaninach, kolorze, sylwetkach i stylizowaniu. Według Evelyn L. Brannon, autorki "Prognozowanie mody: badania, analiza i prezentacja” zawodowi trendsetterzy to około 2000 ludzi, pracujących nad badaniem rynku mody. Trzeba dodać, że liczba ta cały czas rośnie ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na tego typu informacje oraz coraz większą konkurencję, a "Konkurencja jest olbrzymia, więc wszystkim bardzo zależy, aby pierwszemu dostać raport z informacją o interesujących nas produktach i zmianach w kolorze, tkaninie i stylu”  - mówi Mark Messura, ekonomista oraz wiceprezes firmy Cotton Incorporated., grupy handlowej, który dostarcza przewidywań trendu detalistom i producentom przemysłu bawełnianego.

Trendsetter to także podróżnik

Beumel Carly, prognostyk trendu pracująca dla detalisty Anthropologie i związana z Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku uważa, że prognozowanie trendów nie jest łatwe, ale może być czarujące i ekscytujące. "Muszę jeździć do fabryk produkujących odzież w Azji, Turcji i Indii, w poszukiwaniu materiału na bawełnę czy jedwab" - powiedziała. Trendsetterzy przejeżdżają świat z aparatami fotograficznymi i laptopami, fotografując ludzi, jedzenie, meble, sztukę i wszystko, co w jakikolwiek sposób mogłoby wpłynąć modę i projektowanie. Powstałe materiały, raporty, notatki i zdjęcia wysyłają są do zespołów, których zadaniem jest przetworzenie otrzymanych informacji przez pryzmat politycznego i ekonomicznego klimatu oraz trendów w muzyce, jedzeniu, architekturze wnętrz etc.

Promowanie konkretnej marki

Współcześnie zawód trendsettera obejmuje także promowanie konkretnej marki. Najczęściej wygląda to tak, że młodą, atrakcyjną i przebojową osobę firma X ubiera w modne, nierzadko drogie ubrania, wyposaża w najnowszy model telefonu komórkowego, czasami samochód. W ciągu dnia trendsetter powinien skontaktować się z kilkoma ludźmi, brylować w klubach i poznawać nowych potencjalnych naśladowców, czyli staje się 'żywą reklamą'.

Najważniejsza jest intuicja i zrozumienie świata

Firmy, które wynajmują prognostyków przyznają, że podstawą ich umiejętności jest intuicja, co nie zmienia faktu, że wielu trendsetterów to osoby wywodzące się ze środowiska artystycznego, część zajmowała się projektowaniem mody, albo ukończyła szkoły na prestiżowych uczelniach związanych ze sztuką. Jednak najważniejsza jest szeroko pojęta ciekawość świata.

David Wolfe z The Donegar Group opowiada, że kiedy wynajmuje jako trensettera kogoś, kto mówi: "Moda jest całym moim życiem", on odpowiada mu: "Musisz interesować się więcej, niż modą. Musisz zrozumieć świat, żeby wiedzieć, co ludzie chcą nosić."

Redakcja poleca

REKLAMA