Garść faktów na temat kupowania dermokosmetyków
Według badania TNS OBOP dla DOZ.pl:
- dermokosmetyki dla siebie kupuje co piąty Polak (20%) – 12% mężczyzn i 27% kobiet,
- podstawowe przyczyny kupowania dermokosmetyków to ich lepsza jakość niż innych kosmetyków (37%) oraz to, że są dobre dla wrażliwej, alergicznej cery (30%). Przyczyny te są wymieniane równie często przez kobiety, jak i przez mężczyzn.
Czy kupujemy dermokosmetyki?
Co nas do tego skłania, a co nas przed tym powstrzymuje? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w badaniu przeprowadzonym przez TNS OBOP w pierwszej połowie lutego 2012 r. dla DOZ.pl.
Co piąty Polak (20%) kupuje dla siebie dermokosmetyki. Częściej robią to kobiety niż mężczyźni (27% do 12%). Im lepiej są wykształceni (od 5% wśród ankietowanych z wykształceniem podstawowym do 35% wśród osób legitymujących się wykształceniem wyższym) i z im większej miejscowości pochodzą badani (od 10% wśród mieszkańców wsi do 43% wśród mieszkańców największych miast), tym częściej kupują oni kosmetyki sprzedawane tylko w aptekach. Zakupów takich dokonują również – częściej niż pozostali – osoby jeszcze się uczące (38%), 15-19-latkowie (33%) i 30-39-latkowie (26%).
Polecamy: Kto powinien używać kosmeceutyków?
Dlaczego je kupujemy?
Podstawowe przyczyny kupowania dermokosmetyków to ich lepsza jakość niż innych kosmetyków (37%) oraz to, że są dobre dla wrażliwej, alergicznej cery (30%). Przyczyny te są wymieniane równie często przez kobiety, jak i przez mężczyzn. Niemal co piątej (18%) osobie, która kupuje dermokosmetyki, polecił je specjalista (lekarz, kosmetyczka). 15% kupuje je, bo są produkowane z naturalnych składników, przy czym kobiety częściej zwracają uwagę na ten aspekt (19% do 8%). O tym, że są skuteczniejsze od innych kosmetyków przekonanych jest 14% respondentów, a 13% badanych stwierdza, że kupuje dermokosmetyki, bo polecił je im ktoś spośród znajomych lub rodziny.
Polecamy: Czym są kosmeceutyki?
Dlaczego ich nie kupujemy?
Podstawowym powodem niekupowania dermokosmetyków jest ich wysoka cena (34%). Na ceny zwracają uwagę częściej kobiety (50%) niż mężczyźni (20%). Co trzecia (31%) osoba, która nie kupuje kosmetyków aptecznych, nie robi tego, bo nie ma wrażliwej/ alergicznej cery. 11% badanych, którzy nie kupują dermokosmetyków uważa, że nie różnią się one jakością od innych kosmetyków, tyle samo osób jest zdania, że inne kosmetyki są tak samo, a nawet bardziej skuteczne. Tylko 5% osób, które nie kupują dermokosmetyków, nie wie, że istnieją kosmetyki sprzedawane tylko w aptekach.
Wnioski
Wyniki badania wskazują, że już co piąty Polak kupuje kosmetyki apteczne. Nie zaskakuje, że kobiety kupują je częściej niż mężczyźni, jednak warto podkreślić, że także
spora grupa mężczyzn, bo co dziesiąty, sięga po dermokosmetyki. Badania potwierdzają, że dermokosmetyki są postrzegane odmiennie od innych kosmetyków. Polacy uważają je za bardziej skuteczne, a także jako posiadające właściwości lecznicze, co wiąże się z tym, że polecane są przez specjalistów, osobom, które mają problemy ze skórą.
Podstawową barierą w zakupie dermokosmetyków są ich ceny, jednak okazuje się, że mężczyźni dużo rzadziej niż kobiety zwracają uwagę na ten czynnik.
Polecamy: dział Pielęgnacja skóry
Źródło: TNS OBOP/mn