Nie daj się nabrać na promocje

zakupy, wyprzedaż, kobieta fot. Panthermedia
Wszelkie promocje i wyprzedaże, na które tak łatwo dajemy się nabrać, są dobrze przemyślanym chwytem marketingowym i najczęściej jest to zwyczajne oszukaństwo.
/ 26.08.2011 07:39
zakupy, wyprzedaż, kobieta fot. Panthermedia
Nie podejmuj decyzji zbyt pochopnie i kupuj tylko to i w takiej ilości, ile naprawdę potrzebujesz. Pamiętaj też o zasadach asertywności i chroń siebie, nawet podczas zakupów.

Trzeci top… gratis?
Marketingowcy już dawno zauważyli, że bardzo nam trudno oprzeć się pokusie kupienia czegoś, co kosztowało dużo więcej a teraz zostało przecenione. Torba, która zamiast 290 zł kosztuje j e d y n e 90 zł wydaje nam się bardzo korzystną inwestycją. Ale prawda niestety często jest taka, że nieuczciwi sprzedawcy zawyżają pierwotną cenę towaru tylko po to, aby sprzedać coś, na co wcześniej nie było chętnych i co teraz zalega w magazynach. Zawyżanie cen czy oferowanie towarów w cenach takich samych jak w przypadku regularnej sprzedaży, i nazywanie tego promocją to nieuczciwe praktyki rynkowe, które są karalne według przepisów prawa.

Pamiętaj o tym, zanim ulegniesz pokusie gigantycznej zniżki i kupisz sobie trzecią koszulkę gratis czy szampon w zestawie z odżywką, który okazuje się droższy, niż gdybyś kupiła go oddzielnie. Najczęściej przepłacisz, bo wcale nie potrzebujesz kolejnej podobnej bluzeczki ani odżywki. Cenę zaś sprzedawca wyśrubował tak, żeby to jemu się opłacało, a nie tobie. Wady i uszkodzenia
Lepiej dokładnie przeczytaj zasady danej promocji i dobrze obejrzyj towar, który zamierzasz kupić. Zdarza się bowiem, że prawdziwym celem wyprzedaży są uszkodzenia i ukryte wady produktów. Nie daj sobie wcisnąć wybrakowanego towaru, pod wpływem marketingowych tricków a w razie czego pamiętaj, że taki przeceniony bubel zawsze możesz reklamować. Oczywiście pod warunkiem, że wada została ukryta podczas zakupu i nie była związana z promocją.

Magia zakupów
Pamiętaj, że nad twoimi preferencjami zakupowymi głowi się cały sztab „magików” od promocji i reklamy. Wiedzą, że muzyka pozytywnie wpływa na twój nastrój i więcej pieniędzy jesteś skłonna wydać na towary lub usługi w miejscu, gdzie gra przyjemna dla ucha muzyka i w którym czujesz się miło. Sprzedawcy celowo eksponują towar droższy a podobny, tańszy jest trudniej dostępny. Działa na ciebie zapach perfum, celowo roztaczany w perfumeriach, a także panie, które cię pięknie umalują, w dodatku za darmo. Zachwycona efektem i w poczuciu zobowiązania za miłą przysługę, postanawiasz kupić kolejną szminkę, puder czy choćby lakier do paznokci. I wszystko jest w porządku, pod warunkiem, ze go naprawdę potrzebujesz i nie przeterminuje się w twojej łazience w towarzystwie dwudziestu innych.


Adriana Klos jest psychologiem i psychoterapeutą z Ośrodka Psychoterapii i Rozwoju "Strefa Zmiany" . Pracuje z osobami, które: doświadczają lęków, depresji i obniżonego nastroju, zaburzeń jedzenia oraz psychosomatycznych, mają problemy w relacjach z innymi, znajdują się w sytuacji kryzysu ( np. w związku lub w pracy), wychowały się w rodzinach dysfunkcyjnych np. w rodzinie alkoholowej.
 Prowadzi również treningi i warsztaty rozwojowe, grupy wsparcia, terapię par oraz DDA.

Redakcja poleca

REKLAMA