Jak promocje działaja na nasz mózg - porady jak się chronić

Jak promocje działają na mózg fot. Fotolia.pl
Zobacz, na jakie chwyty dajemy się złapać
Karolina Kalinowska / 23.07.2014 06:32
Jak promocje działają na mózg fot. Fotolia.pl

Promocja, obniżka, okazja, wyprzedaż, rabat! Dzięki tym słowom często tracimy zdrowy rozsądek, a w naszej szafie lądują rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Dlaczego tak się dzieje?

W czasie zakupów nasz mózg łatwo oszukać! Zamiast przeprowadzać analizy, kieruje się emocjami. Podsuwa nam decyzje natychmiastowe, ale nieprzemyślane. Przez to nabieramy się na powszechnie znane i proste chwyty marketingowe.



Najczęściej stosowane sztuczki promocyjne:

  • Kupujemy produkty zakończone ceną 99 groszy. Nasz mózg w trybie szybkiej pracy wybiera bluzkę z ceną 39,99 zł. Wydaje się nam ona o wiele tańsza od tej za 40 zł.
  • Na mózg działają też podwójne przeceny! W jednym sklepie wszystkie towary przecenione są o 40%. W drugim natomiast na początku o 20%, a potem o dodatkowe 20%. Myślimy, że podwójna wyprzedaż jest dla nas bardziej korzystna.
  • Na promocje reagujemy jak na nagrodę. Mamy satysfakcje zarówno gdy kupimy nowe spodnie, jak i kiedy mamy pieniądze w portfelu. Promocja jest połączeniem jednego i drugiego. Mózg ma podwójny powód do radości, ale pomija to, że oszczędzając 50 zł., wydaliśmy 100 zł. na kolejny ciuch.

Jak się przed tym chronić?

  • Nie róbcie zakupów zbyt długo! Mózg w sklepie potrafi zachowywać się racjonalnie i obliczać wartość produktów przez pierwsze 23 minuty. Później zaczynamy używać emocji. One jednak nie są w stanie dokładnie porównać ceny w stosunku do wartości i przydatności danej rzeczy
  • Musicie mieć dobry plan! Przed wyjściem na zakupy przejrzyjcie swoja szafę i zobaczcie czego tak naprawdę potrzebujecie.   
  • Przed wyjściem do centrum handlowego zobaczcie co znajdziecie w sklepach internetowych. Wtedy będziecie wiedziały na jakie ceny się przygotować.
Na podstawie materiałów prasowych

Zobaczcie, jakie rzeczy znajdziecie na wyprzedażach:

Redakcja poleca

REKLAMA