Minimum miejsca, maksimum komfortu

Bezpieczeństwo, szczelność i dobra izolacja termiczna to podstawowe cechy, jakie powinna posiadać dobra brama garażowa, strzegąca nie tylko naszego samochodu, ale nierzadko stanowiąca również dodatkowe wejście do domu. Wybierając bramę nie należy jednak zapominać o tym, że powinna być ona wygodna w użyciu i zajmować, w miarę możliwości, mało miejsca zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz garażu.
/ 30.04.2009 08:38
Bezpieczeństwo, szczelność i dobra izolacja termiczna to podstawowe cechy, jakie powinna posiadać dobra brama garażowa, strzegąca nie tylko naszego samochodu, ale nierzadko stanowiąca również dodatkowe wejście do domu. Wybierając bramę nie należy jednak zapominać o tym, że powinna być ona wygodna w użyciu i zajmować, w miarę możliwości, mało miejsca zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz garażu.

Zanim użytkownik garażu wybierze najlepszą dla siebie bramę garażową, powinien dokładnie przyjrzeć się wnętrzu pomieszczenia, zmierzyć jego wysokość, szerokość, wielkość otworu wjazdowego i nadproża, no i oczywiście długość i szerokość podjazdu. Idealnie byłoby, gdybyśmy mogli wszystkie te wymiary zaplanować już na etapie projektowania i budowy domu, w którego bryłę będzie wkomponowany garaż, ewentualnie garażu wolno stojącego. Łatwiej wówczas dopasować standardowy produkt z oferty jednej z licznych na rynku polskim firm, proponujących bramy garażowe. Koszty zakupu bramy będą niższe niż w przypadku konieczności doboru produktu o wymiarach nietypowych. Brama wykonywana na konkretny wymiar może być nawet o 40% droższa niż standardowa, wybrana z katalogu producenta.
Oczywiście nie należy też zapominać o estetyce budynku mieszkalnego i zwrócić uwagę na fakt, że brama garażowa to kilka metrów kwadratowych powierzchni, zazwyczaj wyeksponowanej w elewacji domu. Producenci proponują jednak na tyle szeroką paletę kolorów bram, wzorów przetłoczeń, a nawet możliwości stylizacyjnych, że nie powinno być problemów z dopasowaniem odpowiedniej bramy nawet do najbardziej nietypowego projektu architektonicznego budynku.

Długi podjazd = tradycyjne rozwiązania
Asortyment bram garażowych na polskim rynku jest na tyle bogaty, że z pewnością każdy znajdzie dobre dla siebie rozwiązanie. To już nie te czasy, kiedy do wyboru mieliśmy wyłącznie tradycyjne bramy rozwieralne, zazwyczaj dwuskrzydłowe, ciężkie i niewygodne w użyciu, bo zwykle otwierane ręcznie. Szczęśliwi posiadacze szerokich i długich podjazdów mogą jednak i teraz wybrać takie rozwiązanie, mimo jego niewielkiej funkcjonalności. Firmy proponują entuzjastom tradycyjnych wrót rozmaite usprawnienia, chociażby w postaci elektrycznego mechanizmu otwierania czy innych udogodnień. Na przykład firma FPHU Wiśniowski oferuje doposażenie bramy rozwieralnej w samozatrzaskowe rygle, które mechanicznie blokują skrzydła, dzięki czemu brama jest zamykana szybko i szczelnie. Niewątpliwą zaletą tradycyjnie otwieranej bramy garażowej jest jej stosunkowo niska cena, znajdzie ona też zwolenników wśród wielbicieli klasyki, np. mieszkańców domów stylizowanych. Z punktu widzenia wygody, chociaż niekoniecznie oszczędności miejsca, lepszym wyjściem z sytuacji wydaje się być brama uchylna. Niestety zarówno to rozwiązanie, jak i wrota rozwieralne wymaga co najmniej 1,5-metrowej wolnej przestrzeni do zamykania i otwierania. Nie wybierajmy więc bramy uchylnej, jeśli podjazd do garażu jest krótszy niż 6 metrów, a nasz samochód to sporych rozmiarów sedan, kombi czy van. Nie jest to też rozwiązanie dla garażu, z którego pojazd wyprowadzamy bezpośrednio na ulicę. Ani dla tych użytkowników garażu, którzy nie chcą zimą marnować cennego czasu na odśnieżanie podjazdu (niezbędne do otwarcia bramy). Warto też pamiętać, że brama uchylna nie jest dobrym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na jak najlepszej izolacyjności termicznej garażu.

Minimum miejsca, maksimum komfortu

Nie do ciasnego garażu
Jeśli do wygodnego otwarcia garażu, przy samochodzie zaparkowanym na podjeździe, brakuje nam około pół metra, problem może rozwiązać zastosowanie bramy segmentowej. Wykorzystuje ona w pełni otwór wjazdowy i głębokość pomieszczenia, nie zajmując przy tym miejsca przed garażem. Z informacji uzyskanych od firm zajmujących się produkcją i montażem bram garażowych wynika, że bramy segmentowe są w ostatnich latach najpopularniejsze i najlepiej się sprzedają. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że to popularne na rynku rozwiązanie, chociaż nie zajmuje miejsca na podjeździe, to wymaga określonych wymiarów garażu (musi być miejsce na odpowiednie prowadnice, a także płaszcz bramy, która powinna w całości zmieścić się w pomieszczeniu garażowym). Istotna jest wysokość nadproża – podobnie jak dla bramy uchylnej, tak i dla segmentowej nadproże musi mieć co najmniej 7 cm szerokości, co pozwoli na zamontowanie prowadnic. Rozwiązaniem dla niskich, ale za to szerokich garaży może być brama segmentowa boczna – segmenty zwijają się wtedy wzdłuż jednej lub dwóch ścian garażu. Jest ona odpowiednia również dla garaży o nietypowych otworach wjazdowych, np. w kształcie łuku. Tutaj z kolei ważne jest wolne miejsce po bokach pomieszczenia. Jest to rozwiązanie dość kosztowne i być może z tego powodu rzadko wybierane przez klientów.

Rolowane też wymagające
Jeśli dysponujemy niewielkim podjazdem, ale i ciasnym garażem, idealnym wyjściem z sytuacji wydaje się być brama rolowana. Nie tylko nie wymaga ona miejsca na podjeździe, ale również nie zmniejsza szerokości światła otworu garażowego, dzięki temu, że zazwyczaj jest montowana za otworem. Istnieje jednak warunek konieczny – garaż musi mieć wysokie, co najmniej 30-centymetrowe nadproże konieczne do zamontowanie skrzynki, w którą zwija się (roluje) pancerz bramy.
Niewątpliwą zaletą bramy rolowanej (zwanej także żaluzjową) jest fakt, że zazwyczaj w standardzie oferowanym przez producenta jest również mechanizm automatycznie otwierający garaż. Zbudowana z aluminiowych profili brama jest bowiem na tyle ciężka, że praktycznie niemożliwa do otwarcia ręcznego. Tego rodzaju brama stanowi doskonałą izolację termiczną – wysokiej jakości aluminium lub tworzywo sztuczne, z którego wykonane są profile, zapewniają idealną szczelność pomieszczenia i zapobiegają stratom energii. Elektrycznie sterowana „żaluzja”, niemożliwa do ręcznego otwarcia od zewnątrz, może też być traktowana jako dodatkowe zabezpieczenie przeciwwłamaniowe.

Krzysztof HORAŁA, prezes zarządu Hörmann Polska
Najważniejsze jest określenie, czy zależy nam na ograniczeniu strat ciepła. Jeśli zależy, wybieramy bramę segmentową z blatem o budowie warstwowej, z pianką poliuretanową między warstwami z ocynkowanej stali. Jeżeli nam nie zależy (np. przy garażu wolno stojącym lub dobrze wyizolowanym garażu w bryle), to możemy wybrać bramę uchylną lub segmentową jednościanową. Drugą kwestią jest miejsce przed i w garażu. Bramy segmentowe pozwalają lepiej wykorzystać przestrzeń na podjeździe i przed garażem. Wybierając bramę należy także dobrać największą, jaka jest możliwa do zamontowania. Trzeba wziąć pod uwagę ewentualność zakupu w przyszłości większego samochodu, potrzebny więc będzie większy wjazd. Należy też uwzględnić miejsce potrzebne na zamontowanie napędu zdalnie sterowanego do otwierania i zamykania bramy. Przy niskim garażu może to być problem.

Katarzyna WELIK, dyrektor ds. technicznych i marketingu Normstahl-Polska
Jeśli garaż stanowi element domu, brama powinna być odpowiednio ocieplona i szczelna, żeby przez garaż nie uciekało ciepło. W przypadku bram uchylnych praktycznie niemożliwe jest zapewnienie dobrej szczelności, dlatego lepiej stosować je w garażach wolno stojących. Jest to najtańsze rozwiązanie i w tym przypadku całkowicie wystarczające. Do garaży stanowiących element budynku poleca się stosowanie szczelniejszych i konstrukcyjnie doskonalszych bram segmentowych, o ile mamy wystarczającą ilość miejsca w nadprożu.
Istotna jest również długość podjazdu. Bramy uchylne wymagają do ich otworzenia około 1,5 m wolnej przestrzeni na zewnątrz garażu. Podjazd powinien mieć zatem przynajmniej 6 metrów długości, aby wjeżdżając solidną limuzyną można było bez problemu otworzyć bramę. Inaczej jest w przypadku bram segmentowych, które w trakcie otwierania w ogóle nie wychylają się na zewnątrz i można podjechać samochodem pod samą bramę.

Fot. Wiśniowski
Źródło: www.dobrzemieszkaj.pl

Redakcja poleca

REKLAMA