Charles Eames - kreatywny dziekan
Charles Eames urodził się w 1907 roku w Saint Louis w stanie Missouri. Pierwsze studia architektoniczne rozpoczął na Uniwersytecie Waszyngtona. W 1929 roku ożenił się z Catherine Woermann (rozwiedli się w 1941 r.), a rok później, gdy urodziła się ich córka Lucia, otworzył własne studio projektowe. W 1939 roku został dziekanem wydziału projektowania w Cranbrook Academy of Art. Tam poznał Ray Kaiser.
Ray Eames - filozofka designu
Ray Eames pochodziła z Sacramento w Kalifornii. Studiowała malarstwo w Nowym Jorku, potem przeniosła się do Cranbrook na wydział tkactwa. Pomagała Charlesowi Eamesowi i jego przyjacielowi Eero Saarinenowi w przygotowaniu prac na konkurs "Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu" organizowany przez Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Konkurs wygrali. W swoim rewolucyjnym projekcie mebli do siedzenia zastosowali technologię formowania sklejki w krzywizny oraz tzw. zgrzewanie cykliczne, które pozwoliło łączyć metal z drewnem.
Charles & Ray Eames - twórcza para
W 1941 roku Charles i Ray pobrali się i na stałe zamieszkali w Kalifornii. Odtąd zawsze pracowali razem: ona dbała o formę i estetykę przedmiotów, on zaś poświęcał więcej czasu na eksperymenty technologiczne.
Największe uznanie zdobyły ich krzesła z formowanej sklejki. Stanowiły one najlepsze odzwierciedlenie misji Eamesów: "ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze".
Case Study Houses w Pacific Palisades w Kalifornii
W latach 40. Eamesowie wzięli udział w programie, który miał na celu zaprojektowanie i zbudowanie niedrogich domów dla powracających z wojny żołnierzy. Tak powstały słynne Case Study Houses w Pacific Palisades w Kalifornii. W jednym z nich (zaprojektowanym przez siebie) zamieszkali Charles i Ray. Dziś dom ten, zwany po prostu Eames House, to muzeum i siedziba fundacji Eamesów (można go zwiedzać, patrz www.eamesfoundation.org). Przestronne jasne wnętrza wypełnione są meblami autorstwa dawnych właścicieli, pełno tu także zabawek, książek, wschodnich bibelotów. Tu lepiej niż gdziekolwiek indziej rozumiemy słowa, które napisała Ray: "Nowoczesna architektura – to nie styl. To filozofia życia".
Kiedy patrzymy na fotografie Charlesa i Ray, widzimy ludzi tyleż kreatywnych, ileż obdarzonych wrodzonym ciepłem i poczuciem humoru. Takie też – funkcjonalne i fascynujące – są ich projekty. Stanowią przystępną, radosną wersję modernizmu. Urzekają lekkością i... optymizmem. Warto przyjrzeć się im z bliska.
Więcej informacji o artystach znajdziecie na poświęconej in stronie internetowej: eamesoffice.com.