Żelazo hemowe i niehemowe – które lepiej się wchłania?

Czym jest żelazo hemowe, a czym żelazo niehemowe? Które z nich lepiej się wchłania? Kiedy warto suplementować żelazo?
/ 20.04.2015 13:50

żelazo hemowe i niehemowe

fot. Fotolia

Czy żelazo dobrze się wchłania?

Należy pamiętać, że żelazo jest jednym z najsłabiej wchłanianych pierwiastków. Z jego „książkowej” zawartości w pokarmach organizm przyswaja tylko od 1 do 20 procent. Lepiej wchłaniamy tzw. żelazo hemowe występujące np. wołowinie, cielęcinie, wieprzowinie, drobiu i rybach.

Dobrym źródłem żelaza hemowego jest również wątróbka, ale jej jedzenie nie jest zalecane kobietom w ciąży.

Gorzej przyswajane jest żelazo niehemowe, którego źródłem są przede wszystkim produkty roślinne. W największych ilościach występuje ono w fasoli, orzechach pistacjowych, naci pietruszki, grochu, płatkach owsianych, morelach suszonych, kaszy gryczanej, burakach i jajkach.

Zobacz także: Produkty bogate w żelazo

Jak zwiększyć przyswajanie żelaza niehemowego?

Aby zwiększyć przyswajanie żelaza niehemowego należy łączyć produkty, które je zawierają z pokarmami bogatymi w witaminę C. Należą do nich m. in. truskawki, czarne porzeczki, pomarańcze, owoce kiwi czy brokuły. W trakcie posiłków i tuż po nich nie należy natomiast pić kawy i herbaty, bo zmniejszają wchłanianie żelaza. Podobne działanie ma wapń zawarty m. in. w mleku i jego przetworach.

Dlatego komponując dietę, powinniśmy dbać nie tylko o jak najwyższą zawartość żelaza, ale  także o jak najlepsze wchłanianie tego pierwiastka. Jeśli to nie wystarcza, możemy zdecydować się na suplementację. Nie bagatelizujmy także symptomów świadczących o deficycie żelaza w organizmie, do których należą m. in.:

  • bladość skóry,
  • zmęczenie,
  • uczucie zimna,
  • wypadanie włosów,
  • zmniejszenie sprawności fizycznej i umysłowej,
  • osłabienie koncentracji,
  • problemy z pamięcią.

Źródło: Materiały prasowe Szelazo+SR

Zobacz także: Czy anemii w ciąży można zapobiec?