Zdrowie wprost z gaju

Nie trzeba spędzać urlopu na południu Europy, by cieszyć się smakiem oliwek i oliwy. Ich wybór w naszych sklepach jest ogromny.
/ 09.05.2008 13:50
Oliwki i wytwarzana z nich oliwa są nie tylko pyszne, ale i zdrowe. Stanowią doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i są cenione w walce z nowotworami.

Za najwartościowszą uważa się oliwę Extra virgin (dziewiczą). Pochodzi z pierwszego tłoczenia, jest wyciskana bez podgrzewania, dlatego zawiera najwięcej zdrowych składników.
Napis Olive oil oznacza oliwę otrzymywaną z kolejnych tłoczeń, z podgrzanych oliwek. By w pełni skorzystać z dobrodziejstw oliwy, lepiej nie poddawać jej działaniu wysokiej temperatury, a używać jedynie do sałatek i sosów.

Domowa tapenada
Tapenada to pasta z oliwek popularna w Prowansji i we Włoszech. Ma wyraźny smak, a posmarowane nią ciepłe grzanki to prosta, lecz wytworna przystawka. W sam raz na letnie przyjęcie!

Składniki:
- 20 dag oliwek
- ząbek czosnku
- 3 anchois i łyżka kaparów
- 100 ml oliwy

Wszystkie składniki zmiksować razem, przyprawić sokiem z cytryny i pieprzem.

Czy wiesz, że...
- Oliwki zbierane latem w stanie niedojrzałym są zielone, a jesienią – brązowe lub czarne.
- By nadawały się do jedzenia, trzeba usunąć z nich goryczkę i zakonserwować. Oliwki zielone zasala się, wskutek czego zyskują zdecydowany smak.
- Ciemne, dojrzałe po przetworzeniu mają zróżnicowany aromat – mogą być dość delikatne, a przyrządzane po grecku – kwaśne.
- Oliwki podaje się na zakąskę, można je też dodawać do sałatek, piec z ich dodatkiem chleb, mięso czy ryby.