Zdrowe i lekkie przekąski w pracy

Będąc cały dzień w pracy, nasz mózg i mięśnie, w zależności od profesji, potrzebują odpowiedniej podaży składników odżywczych. Po wysiłku, czy to umysłowym, czy fizycznym dopada nas głód.
/ 07.06.2010 07:59
Będąc cały dzień w pracy, nasz mózg i mięśnie, w zależności od profesji, potrzebują odpowiedniej podaży składników odżywczych. Po wysiłku, czy to umysłowym, czy fizycznym dopada nas głód.

Chcąc go szybko zniweczyć, sięgamy po produkty, które na krótko nas posilają, np. baton, czekolada, chrupki. Podnoszą nam one gwałtownie poziom cukru we krwi, tłumiąc tymczasowo uczucie głodu. Nie jest to dobre i obojętne dla naszego organizmu.

Częste sięganie po produkty zawierające cukry proste, prędzej czy później odzwierciedli się w dodatkowych kilogramach, zaburzeniach metabolicznych, takich jak nietolerancja glukozy i późniejsza cukrzyca.

Zdrowe i lekkie przekąski w pracy

Warto zatem wcześniej zadbać o swoje zdrowie i zamiast pustych odżywczo produktów, wybierać te, które nie tylko zabiją głód, ale i dostarczą niezbędnych witamin i minerałów. Wyróbmy w sobie nawyk kupowania zdrowej, nie przetworzonej żywności. W chwilach kryzysu najlepiej sięgnąć po:

Warzywa
Mogą to być np. ogórki, marchew, papryka różnokolorowa, fenkuł, rzepa – pokrojone w słupki; pomidorki koktajlowe, rzodkiewki, kiełki, sałata. Dzięki nim zapewnimy sobie podaż błonnika, witamin – głównie C. Warzywa uśmierzają głód na długo, a przy tym nie obciążają pracy żołądka i zapobiegają zaparciom.

Owoce
Najlepiej sięgać po te świeże i sezonowe. Czyli w okresie letnim niech to będą truskawki, wiśnie, czereśnie, porzeczki, winogrona, maliny, poziomki, agrest, jeżyny i borówki; w okresie jesiennym jabłka, gruszki, śliwki i brzoskwinie; zimowo-wiosennym: cytrusy, jabłka, ananasy, banany i suszone owoce. Można też przyjmować owoce w postaci świeżo-wyciśniętych soków.

Orzechy włoskie
Orzechy włoskie to bogactwo przeciwutleniaczy, w tym witamin C i E, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych, które nas chronią przed chorobami serca i miażdżycą naczyń krwionośnych. Orzechy włoskie zawierają jeszcze kwas lanolinowy, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Są też źródłem pierwiastków: potasu, magnezu, fosforu, wapnia i żelaza.

Nasiona
Pestki dyni zawierają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także aminokwasów i żywic. Substancje z pestek pozytywnie wpływają na twory naskórka, takie jak paznokcie i włosy. Oprócz wspomnianych substancji, pestki to również złoże lecytyny, dzięki której sprawnie funkcjonuje układ nerwowy i usprawnia się pamięć. Ponadto zawierają fitosterole, mogące zapobiegać chorobom prostaty – zatem są bardzo wskazane mężczyznom. Pestki mają też właściwości przeciwrobacze. Inne zdrowe nasiona to np. słonecznik, bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, antyoksydanty, witaminy z grupy B i cynk.

Kanapki przygotowane w domu
Często z powodu braku czasu sięgamy po coś z bufetu lub przydrożnej budki z szybkim jedzeniem. Oczywiście zgubnie dla naszego organizmu. Warto w domu przygotować sobie zdrowe kanapki do pracy. Postawmy na wieloziarnisty chleb, świeże warzywa, drobiową wędlinę, ryby np. łosoś, nabiał, a masło postarajmy się zastąpić np. awokado. Do ich przyprawienia można użyć całych liści pietruszki, bazylii lub innych ziół. Ciekawym dodatkiem do kanapek są liście nasturcji.

Ciasteczka owsiane i zbożowe
Ciasteczka te są świetną alternatywą dla słodyczy. Są lekkostrawne, zawierają błonnik i na dłuższy czas hamują głód przez powolne wchłanianie węglowodanów. Można je wykonać samemu, dodając do nich wiórek kokosowych, bakalii i krojonych owoców suszonych.

Jogurty probiotyczne
Ostatnio coraz więcej mówi się o dobroczynnym wpływie bakterii probiotycznych na naszą odporność i funkcjonowanie jelit. Jogurt to źródło białka, wapnia i specyficznych kultur bakterii. Nie tylko pozwoli nasycić żołądek, ale i orzeźwia organizm. Zamiennie można skusić się na kefir.

Katarzyna Ziaja