Winogrona - dlaczego warto je docenić?

Jedni mówią, że są niezdrowe, drudzy zaś wręcz zachęcają do częstego spożywania winogron. Winogrona to letnie owoce bogate w węglowodany (jak glukoza i fruktoza – czyli cukier owocowy) oraz wodę. Czy kryją w sobie coś jeszcze? Które z nich wybierać? Czy kolor winogron „podpowie” nam, które z nich są zdrowsze?
/ 09.07.2013 19:47

Jedni mówią, że są niezdrowe, drudzy zaś wręcz zachęcają do częstego spożywania winogron. Winogrona to letnie owoce bogate w węglowodany (jak glukoza i fruktoza – czyli cukier owocowy) oraz wodę. Czy kryją w sobie coś jeszcze? Które z nich wybierać? Czy kolor winogron „podpowie” nam, które z nich są zdrowsze?

Winogrona – dlaczego warto je docenić?

Fot. Depositphotos

Najpopularniejsze z winogron są te, które określamy „białymi” i „ciemnymi”. Te pierwsze w rzeczywistości również mają taką nazwę, jednak winogrona o niebieskawo-fioletowej skórce to winogrona czerwone, z uwagi na zawartość barwników w łupince owoców. Czasem podbarwiony na kolor rubinowy jest także miąższ owoców, jednak najczęściej jest on jasny, podobny do miąższu winogron białych.
 

Białe winogrona
To bogactwo cukrów, zatem nie są zalecane osobom mającym problemy z gospodarką węglowodanową (np. nietolerancja glukozy, cukrzyca) i lipidową (tłuszczową). Powinny z nich zrezygnować osoby będące na diecie (z powodu nadwagi lub otyłości). 
Warto nadmienić, że mając do wyboru przetworzone słodycze i białe winogrona – sięgajmy raczej po owoce. Ponadto winogrona białe zawierają pewne ilości potasu, fosforu, wapnia, magnezu, cynku, miedzi, boru i chloru. Działają moczopędnie, mogą chronić układ nerwowy i zwiększać nasze możliwości intelektualne. Winogrona białe mają też w sobie witaminy: A, z grupy B oraz małe ilości flawonoidów – substancji zapobiegających miażdżycy naczyń krwionośnych. 
Białe winogrona mogą spożywać osoby pracujące fizycznie, umysłowo, osłabione – zawartość cukru w tych owocach może stać się „dodatkowym paliwem” dla komórek ciała.


Winogrona czerwone
Ich walory zdrowotne są zauważalnie lepsze od właściwości winogron białych. Mają podobny skład, ale dużo więcej polifenoli. Największe ich źródło to skórka winogron, pestki, a także krótkie szypułki owoców. Czerwone winogrona posiadają także właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwnowotworowe (zawartość substancji zwanej resweratrolem). To właśnie z uwagi na zawartość przeciwutleniaczy (neutralizujących działanie wolnych rodników tlenowych) zapobiegają starzeniu się organizmu, a w tym chorobom pojawiającym się wraz z upływem czasu (np. miażdżyca, słabo napięta skóra). Te same polifenole znajdziemy w czerwonym wytrawnym winie, a także soku z czerwonych winogron. Osobom mającym problemy ze sercem, nadciśnieniem i zażywającym jakiekolwiek leki zaleca się sok z winogron - ponieważ alkohol z wina może nasilać działanie leków, a jego przewlekłe przyjmowanie - uzależnić.
 

Pamiętajmy! 
100 g winogron dostarcza nam około 70 kalorii, głównie pochodzących z węglowodanów. Mimo, iż są to owoce smaczne i zdrowe, osoby z cukrzycą i hiperlipodemią powinny je ograniczyć do minimum w swoim jadłospisie. Oczywiście kilka owoców zjedzonych sporadycznie np. raz na miesiąc nie powinno wyrządzić szkód w organizmie. Najlepiej jednak takie kwestie wyjaśniać z lekarzem diabetologiem i dietetykiem, który najlepiej zna się na żywieniu w różnych stanach chorobowych.