Problemy z trawieniem

Problemy z systemem trawiennym, bóle brzucha, nadwaga to często wynik niewłaściwej diety. Pojawiają się zwykle wtedy, gdy nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych i błonnika.
/ 28.03.2007 01:58
Problemy z systemem trawiennym, bóle brzucha, nadwaga to często wynik niewłaściwej diety. Pojawiają się zwykle wtedy, gdy nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych i błonnika.

Błonnik jest substancją niezwykle ważną dla naszego samopoczucia. To mikroskopijne włókienka, z których zbudowane są komórki roślinne. Błonnik nie ma prawie żadnych wartości odżywczych, jednak jest niezbędnym składnikiem diety. Substancja ta, to po prostu kilka różnych związków, które nie ulegają strawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka.

Frakcja rozpuszczalna błonnika (np. pektyny) zmniejsza zawartość kwasów żółciowych i cholesterolu we krwi. Dzięki temu pomaga hamować rozwój chorób krążenia. Frakcja nierozpuszczalna (np. celuloza, ligniny) pobudza trawienie i stymuluje przewód pokarmowy do pracy. Zapobiega ona zaparciom, wzdęciom, pomaga zachować korzystną florę bakteryjną w jelitach. Frakcja ta zwiększa także uczucie sytości, dlatego jest szczególnie cenna dla osób, pragnących stracić na wadze.

Na rynku dostępne są co prawda preparaty farmakologiczne, zawierające błonnik, jednak stosować je można wyłącznie po konsultacji z lekarzem. Bezpieczny, naturalny błonnik znajduje się w niektórych owocach, jarzynach, warzywach strączkowych i nowym chlebie marki Schulstad Zdrowa Linia z ziarnami i błonnikiem owsianym. Jest to pieczywo, przygotowywane z ziaren żyta oraz pełnoziarnistej mąki żytniej i owsianej. Zawiera ono dodatek błonnika owsianego, witamin z grupy B, żelazo, cynk i magnez.

Żelazo jest konieczne do powstawania hemoglobiny, transportującej tlen w naszym organizmie, zaś kwas foliowy, czyli znajdująca się w pieczywie Schulstad witamina B1, jest niezbędnym składnikiem diety kobiet w ciąży. Zapobiega on powstawaniu wad wrodzonych u dzieci, a u dorosłych gwarantuje sprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia zalecają spożywanie około 18 gramów błonnika dziennie.

100 gramów chleba Zdrowa Linia z ziarnami i błonnikiem owsianym pokrywa 30% naszego dziennego zapotrzebowania na błonnik, 35% zapotrzebowania na kwas foliowy i 17% zapotrzebowania na żelazo.


Lantmännen Axa Poland Sp. z o.o.
http://www.schulstad.pl