Mądre odżywianie

Jeżeli chcesz cieszyć się zdrowiem przez długie lata musisz koniecznie zwracać uwagę na swoją dietę. Prawidłowe odżywianie, bogate w minerały i witaminy, jest niezastąpionym narzędziem profilaktycznym. Pamiętaj, że nie wystarczy jeść, trzeba się odżywiać!

Jeżeli chcesz cieszyć się zdrowiem przez długie lata musisz koniecznie zwracać uwagę na swoją dietę. Prawidłowe odżywianie, bogate w minerały i witaminy, jest niezastąpionym narzędziem profilaktycznym. Pamiętaj, że nie wystarczy jeść, trzeba się odżywiać!

Coraz częściej ulegamy złym nawykom żywieniowym. Brak czasu, ciągły pośpiech zachęcają nas do korzystania z dań gotowych nafaszerowanych konserwantami, markety kuszą niezdrowymi przekąskami, brakuje w naszej diecie warzyw, owoców, witamin, minerałów i wielu niezwykle potrzebnych składników. Nie bądź niewolnikiem niewłaściwych przyzwyczajeń. Zacznij stosować zdrowsze produkty, postaw na zdrowe grotowanie, bo mądra kuchnia to mądre odżywianie.

Mądre odżywianie

Poniżej prezentujemy wam dziesięć zasad, które powinniśmy wprowadzić do naszego sposobu odżywiania, żeby wzbogacić swoją dietę, poprawić zdrowie, zapobiec chorobom i dłużej żyć.

Jedz tłuste ryby. Tłuste ryby zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają dobroczynny wpływ na nasz układ krążenia i nie tylko. Tłuste ryby takie jak łosoś, makrela, sardynka, tuńczyk, śledź oczyszczają tętnicę, regulują pracę serca, wzmacniają mózg i stawy. W przeprowadzonych badaniach stwierdzono, że tygodniowe spożywanie tłustych ryb zmniejsza ryzyko wystąpienia ataku serca o 44%.

Spożywaj produkty pełnoziarniste. Zmniejszają one ryzyko wystąpienia choroby serca, nowotworów, cukrzycy, otyłości. Pełnoziarniste produkty zawierają mnóstwo błonnika i przeciwutleniaczy, a także cenne minerały, takie jak cynk, selen. jak najczęściej wybieraj więc owsiankę, otręby pszenne, chleb pełnoziarnisty, popcorn, brązowy ryż, kaszę.

Używaj oliwy z oliwek. Obniża ona bowiem poziom złego cholesterolu, obniża ciśnienie krwi. U osób, które spożywają duże ilości oliwy z oliwek znacznie rzadziej występują choroby serca, nowotwory i reumatyzm. Najlepszym rodzajem oliwy z oliwek jest oliwa extra-virgin, ma ona najwięcej przeciwutleniaczy z tłoczenia oliwek.

Jedz dobre węglowodany. Cukry dostarczają naszemu organizmowi energii i odpowiadają za pracę naszego mózgu. Ze względu na różny wpływ na nasz organizm naukowcy podzielili je na dwie grupy, "dobre" i "złe". Złe węglowodany powodują silny wzrost poziomu glukozy we krwi, dobre tego nie czynią. Utrzymanie niskiego stężenia insuliny jest kluczem do zdrowia i długowieczności. Spożywanie dobrych węglowodanów może zatem przeciwdziałać wystąpieniu raka okrężnicy, chorób serca, cukrzycy, otyłości i osłabieniu pamięci. Dobre węglowodany znajdziesz np. w chlebie pełnoziarnistym ryżu pełnoziarnistym, warzywach strączkowych, kapuście, brokułach, kalafiorze, sałacie, szpinaku, jabłkach, śliwkach, czereśniach, gorzkiej czekoladzie.

Jak najczęściej sięgaj po warzywa i owoce. Owoce i warzywa to bogactwo witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika. Są lekarstwem na wiele przewlekłych dolegliwości. Najlepiej spożywać pięć porcji dziennie.

Jedz orzechy. Codzienne przegryzanie kilku orzechów ma korzystny wpływ na zdrowie. Redukuje stężenie triglicerydów, a także korzystnie zmienia stosunek "dobrego" i "złego" cholesterolu, co znacznie obniża ryzyko chorób serca. Poza tym orzechy są bogate w białko, błonnik, mikroelementy, magnez i witaminy z grupy E, które przeciwdziałają starzeniu. Najczęściej wybieraj orzechy włoskie, pistacje oraz migdały.

Pij herbatę. Herbata oczyszcza organizm, przeciwdziała udarom mózgu, zawałom, nowotworom. Według najnowszych badań specjalistów z różnych krajów, to właśnie herbata jest najzdrowszym napojem. I to nie tylko zielona, która jest uznawana za najlepszą, o wyjątkowych właściwościach leczniczych, ale także czarna herbata potrafi niezwykle wpłynąć na poprawę naszego zdrowia.

Więcej na temat zdrowotnych właściwości herbaty znajdziesz: Herbata - Pij na zdrowie!

Ogranicz tłuszcze zwierzęce. Do produktów o znacznej zawartości tłuszczów zwierzęcych należą: śmietana, sery żółte, żółtko jaj, schab, karkówka), gęś, kaczka. Produkty z tej grupy są niebezpieczne dla zdrowia, podwyższają poziom cholesterolu we krwi powodują miażdżycę i chorobę wieńcową. Najlepiej zastąpić tłuszcze zwierzęce olejami i miękkimi margarynami. Są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Jedz mniej. Otyłość jest główną przyczyną chorob i przedwczesnej śmierci. Spożywanie dużej ilość kalorii przyspiesza procesy starzenia, sprzyja zapadalności na nowotwory, cukrzycę, choroby serca.

Przyjmuj preparaty witaminowe. Suplementy witaminowo-minerałowe zabezpieczają przed niedoborami żywieniowymi. Zlikwidowanie nawet niewielkich deficytów poprawia odporność, łagodzi choroby przewlekłe, a być może i przedłuża życie.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)