zdrowe jedzenie fot. Fotolia

Jak zdrowo gotować

Prezentujemy porady szefów kuchni, dzięki którym twoje menu zmieni się w prawdziwy zastrzyk zdrowia!
/ 28.11.2012 16:39
zdrowe jedzenie fot. Fotolia

Dlaczego warto uczyć się zdrowej kuchni?

Zdrowa dieta odgrywa ważną rolę w codziennym życiu rodziny szczególnie, gdy coraz więcej Polaków boryka się z problemem nadwagi bądź otyłości. Ten problem dotyczy zarówno dorosłych, jak i dzieci, które czerpią wzorce zachowań od swoich rodziców. Z tego względu powinni oni dbać, by ich dzieci, także jedząc poza domem, spożywały zdrowe 
i wartościowe posiłki. Dlatego prezentujemy nowe, zdrowsze receptury lubianych przez całe rodziny potraw.

Na czym polega sztuka zdrowego gotowania?

Sztuka zdrowego gotowania nie należy do najłatwiejszych. Ale dla chcącego nic trudnego :) Oto główne zasady, dzięki którym ulepszysz domową kuchnię:

1. Staraj się ograniczać spożywanie tłuszczów nasyconych
2. Wybieraj chude kawałki mięsa lub przy obróbce odcinaj nadmiar tłuszczu,
 a drób podawaj bez skóry
3. Wykorzystuj zarówno chude, jak i tłuste ryby
4. Jako alternatywne źródło białka wykorzystuj nasiona 
i rośliny strączkowe
5. Z umiarem stosuj cukier i produkty, które go zawierają, takie jak: syropy, cukierki, dżemy, lody
6. Serwuj więcej wody mineralnej, herbaty i herbatek owocowych
7. Zamiast cukru i syropów używaj 100% soków owocowych lub musów
8. Dodawaj więcej owoców do ulubionych deserów, takich jak lody, naleśniki 
czy szarlotka
9. Wzbogać dietę o pieczywo razowe i graham, grube kasze, płatki zbożowe 
czy niełuskany ryż
10. Zredukuj ilość spożywanej soli - zwiększa ryzyko nadciśnienia
11. Zamiast soli dodawaj zioła, które nadadzą potrawie zdecydowany smak, np.: tymianek, bazylia, majeranek, czosnek, koperek, rozmaryn
12. Solenie gotowanych ziemniaków i ryżu ogranicz do akceptowalnego minimum, a warzywa gotuj z niewielkim dodatkiem soli lub bez
13. Wzbogać menu swojej rodziny o większą ilość owoców i warzyw
14. Zamiast frytek serwuj np. sałatki i surówki
15. Zrezygnuj ze smażenia, ponieważ w jego trakcie blisko 60% tłuszczu z patelni „przechodzi” do produktu. Zamiast tego stosuj inne techniki kulinarne, dzięki którym obniżysz kaloryczność potraw: gotowanie na parze, duszenie, pieczenie czy też grillowanie