Wzdęciom może sprzyjać pożywienie z dużą ilością błonnika, a także fruktoza zawarta w owocach

Dieta na wzdęcia

Wzdęcia są jednymi z najczęstszych dolegliwości przewodu pokarmowego. Niekiedy towarzyszą im skurcze jelit, bolesne kolki lub biegunki. Jakie produkty jeść, a jakie wyłączyć z diety, aby uniknąć wzdęć, o tym dowiesz się z artykułu.
/ 03.11.2010 09:05
Wzdęciom może sprzyjać pożywienie z dużą ilością błonnika, a także fruktoza zawarta w owocach

Skąd się biorą wzdęcia?

Wzdęcia powstają na skutek gromadzenia się gazów jelitowych. Gazy te powstają w wyniku fermentacji treści pokarmowej w jelitach albo mogą być skutkiem nadmiernej ilości połykanego powietrza podczas jedzenia i picia. Skład i ilość gazów zależą od sposobu odżywiania.

Dolegliwości po jedzeniu produktów mlecznych

Duże spożycie produktów mlecznych powoduje zwiększenie ilości wodoru. W przypadku niedoboru laktazy, enzymu rozkładającego cukier mleczny, pod wpływem bakterii jelitowych laktoza ulega fermentacji beztlenowej i produkcji kwasu mlekowego z wytworzeniem dużej ilości dwutlenku węgla. Przy niedoborze laktazy obecne będą także biegunki. Tak więc, jeśli po napiciu się mleka, zjedzeniu jogurtu bądź kefiru cierpisz z powodu dolegliwości ze strony układu pokarmowego - bardzo prawdopodobne, że brakuje Ci laktazy.

Kłopoty po spożyciu produktów bogatych w błonnik

Produkty o dużej zawartości błonnika takie jak kapusta, kalafior, brukselka, rośliny strączkowe, otręby i produkty wielozbożowe również przyczyniają się do zwiększenia ilości gazów jelitowych. W przypadku tych produktów jest to siarkowodór. Błonnik jako substancja balastowa sama w sobie nie jest trawiona przez nasz organizm, natomiast przez zdolność do absorpcji wody, a przez to zwiększenia mas kałowych stanowi on doskonałą pożywkę dla bakterii jelitowych, które w procesie fermentacji wydzielają gaz.

Wzdęciom sprzyjać mogą także owoce poprzez zawartości fruktozy. Cukier ten jest ciężko przyswajalny przez nasz organizm w związku z czym zalega w jelicie grubym i staje się pożywką dla bakterii.

Czytaj też: Regularność w diecie seniora

Sposób przygotowywania potraw też ma znaczenie

  • Unikaj smażenia potraw. Zamiast tego wybierz gotowanie, gotowanie na parze albo pieczenie.
  • Posiłki przyprawiaj koprem, kminkiem, majerankiem i oregano - zioła te zmniejszają nadmierną fermentację w przewodzie pokarmowych i zapobiegają wzdęciom.
  • Posiłki spożywaj bez pośpiechu, małymi kęsami, dokładnie je przeżuwając. Pamiętajmy, by podczas jedzenia mieć zamknięte usta – zmniejszy to ryzyko połykania powietrza.
  • Jedz jogurty wzbogacone o szczepy bakterii probiotycznych, które pomogą w walce ze wzdęciami. Bakterie te pomogą wyeliminować z przewodu pokarmowego bakterie gnilne odpowiedzialne za powstawanie nieprzyjemnych gazów.
  • Zrezygnuj z napojów gazowanych.
  • Po posiłku idź na spacer – ruch zaktywizuje jelita do pracy, a świeże powietrze wspomoże trawienie.

Czytaj też: Jak dieta powinna się zmieniać z wiekiem?