POLECAMY

Czy jadłaś dziś owoc?

Świeże owoce nie często goszczą w naszych jadłospisach, zwłaszcza gdy jest zima, a ceny nie zachęcają do ich kupowania. Pamiętajmy jednak, że to główne źródła witamin i mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zawierają też błonnik, mający wiele zdrowotnych właściwości – zapobieganie zaparciom, hamowanie głodu, upośledzenie wchłaniania szkodliwych substancji.
Świeże owoce nieczęsto goszczą w naszych jadłospisach, zwłaszcza gdy za oknem zima, a wysokie ceny nie zachęcają do ich kupowania. Pamiętajmy jednak, że to główne źródła witamin i mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zawierają też błonnik, mający wiele zdrowotnych właściwości – zapobieganie zaparciom, hamowanie głodu, upośledzenie wchłaniania szkodliwych substancji.

Codziennie powinniśmy jeść minimum 2-3 porcje owoców, czyli 2-3 sztuki. Niestety nie każda z nas je przyjmuje, bo nie zawsze są pod ręką, bo trzeba je myć, bo wreszcie trzeba się po nie pofatygować do sklepu...

Czy jadłaś dziś owoc?

Kobiety powinny spożywać codziennie owoce, ponieważ:
  • są one źródłem witamin, głównie C, która wspomaga odporność organizmu
  • zawierają przeciwutleniacze, które zapobiegają starzeniu się skóry i rozwojowi chorób nowotworowych
  • niektóre z nich bogate są w antocyjany, które chronią m.in. nasze oczy
  • owoce to źródło błonnika, dzięki któremu jelita sprawniej pracują zapobiegając zaparciom, które częściej pojawiają się u kobiet; błonnik pęcznieje w żołądku, hamując w ten sposób głód; dzięki niemu też normalizuje się poziom cukru i złego cholesterolu, z uwagi na utrudnienie ich wchłaniania w jelitach
  • zawierają fitoestrogeny, które działają podobnie do naszych, kobiecych estrogenów; dzięki temu nasza skóra ma ładny, promienny wygląd; naczynia krwionośne są mocniejsze; poprawia się nam nastrój
  • są źródłem węglowodanów, zarówno prostych jak i złożonych, a węglowodany to podstawowe źródło energii; są potrzebne naszemu mózgowi i mięśniom do prawidłowego funkcjonowania
O jakich owocach kobieta nie może zapomnieć w swoim jadłospisie?
  • Awokado – jest specyficznym owocem o maślanej konsystencji, mogącym z powodzeniem zastąpić wszelkie smarowidła. Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe i dużo witamin: z grupy B (warunkujące prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i krwiotwórczego oraz biorą udział w przemianie materii), C (wpływająca stymulująco na odporność, przeciwutleniacz), E (poprawiająca stan błon śluzowych i skóry – tzw. witamina młodości, antyutleniacz), H (wpływa na dobry stan włosów i skóry, wspomaga odporność, razem z witaminą K bierze udział w procesach krzepnięcia), K (warunkuje prawidłowe krzepnięcie krwi)
  • Jagody – dzięki flawonoidom, a w szczególności antocyjanom, są dla nas bardzo ważne. Nie tylko wpływają ochronnie na wzrok, ale i dzięki właściwościom antyutleniającym zapobiegają chorobom naczyń krwionośnych i serca, obniżają poziom złego cholesterolu, spowalniają procesy starzenia się i co najistotniejsze, mogą stanowić profilaktykę chorób nowotworowych. Jagody są szczególnie ważne dla kobiet pracujących przy komputerze i supermarketach.
  • Jabłka – są chyba najpowszechniejszym owocem. Zawierają różne proporcje witamin, pierwiastków i cukrów. Większość owocu stanowi woda. W jabłkach szczególnie ceni się kwasy organiczne, m.in. kwas jabłkowy, cytrynowy i inne. Mają one działanie alkalizujące – odkwaszają organizm, szczególnie gdy spożywamy dużo mięsa, jaj i tłuszczów zwierzęcych.
  • Cytrusy – pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, cytryny – są dobrym źródłem witaminy C i flawonoidów. Dzięki nim fundujemy sobie dobrą „kurację” przeciw-utleniającą. Owoce te zawierają też olejki eteryczne, które działają na nas energizująco. Grejpfrut stał się ostatnio ulubionym owocem kobiet, które się odchudzają.
  • Winogrona – w zależności od koloru skórki występują w nich antocyjany. Ponadto są świetnym „środkiem” moczopędnym. Zawiera też jod, istotny dla prawidłowego funkcjonowania naszej tarczycy. Winogrona mają dużo cukrów, które szybko się wchłaniają, co zapewnia nam dobre samopoczucie i hamuje głód.
  • Śliwki – pod każdą postacią, zarówno świeże jak i suszone. Są źródłem witamin antyutleniających – A, C i E oraz witamin z grupy B. Śliwki suszone zawierają więcej witaminy A, ponadto są znane ze swojego pozytywnego działania na układ pokarmowy. Pomagają w walce z zaparciami i im zapobiegają. W tym celu można jeść 3-4 suszone śliwki lub pić z nich kompot.
  • Żurawina – dzięki wysokiej zawartości witaminy C i właściwościach zakwaszających mocz, warto je spożywać w celu zapobiegania zakażeń układu moczowego. Jest też źródłem polifenoli i flawonoidów, które odgrywają rolę w profilaktyce chorób kardiologicznych i zaburzeń metabolicznych (normalizacja poziomu glukozy i cholesterolu we krwi)
Owoce warto zabierać ze sobą do pracy na drugie śniadanie. Mogą stanowić pożywną przekąskę, w miejsce pustego batonika czy chrupek. Ewentualnie zamiast nich, można pokusić się o świeżo wyciśnięte soki, zastępując nimi kolejną kawę, napój energetyzujący, zupkę z proszku.

Katarzyna Ziaja
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/9 lat temu
"Są źródłem węglowodanów, zarówno prostych jak i złożonych, a węglowodany to podstawowe źródło energii; są potrzebne naszemu mózgowi i mięśniom do prawidłowego funkcjonowania" To pogląd stworzony przez osoby karmiące mózg glukozą. Mózg woli lepsze źródło energii jakimi są związki fosforowe wysokoenergetyczne z ATP na czele. Witaminy i mikroelementy w postaci prostej są mało przydatne dla organizmu, lepiej jest dostarczyć gotowych enzymów.
/9 lat temu
hahhahahahhahah
/9 lat temu
bo mózg żywi się glukozą, podobnie jak mięśnie. a enzymy to dla takich pustaków i karków ze siłowni
POKAŻ KOMENTARZE (2)