Budowa
Rowery te konstruowane są w taki sposób, by zapewnić maksymalny komfort jazdy przez długie godziny, a nawet dni czy tygodnie. Cechą wyróżniającą rowery trekkingowe są duże 27’’ lub 28’’ koła wyposażone zazwyczaj w cienkie opony tak, by zmniejszyć do minimum opory toczenia. Wygodną pozycję na długich dystansach zapewni nam, ustawione nieco niżej niż w klasycznym MTB, miękkie i zwykle sprężynowane siodełko.
To, oraz specjalnie podwyższony wspornik kierownicy sprawia, że siedzimy w pozycji niemal wyprostowanej nie obciążając tym samym kręgosłupa czy mięśni ramion.
Wyposażenie dodatkowe
Z racji swojego przeznaczenia rowery trekkingowe są wyposażone w wiele użytecznych, czy wręcz niezbędnych na dłuższych dystansach akcesoriów. Lampa z dynamem (do jazdy nocą przydatne są dodatkowo tylne i przednie lampy elektryczne) poprawiają widoczność trasy po zmroku.
Zwykle fabrycznie montowane są też błotniki ochraniające przed wodą i błotem podczas jazdy w deszczu.
Bardzo ważnym elementem w wyposażeniu roweru na długą podróż są bagażniki – zwykle montowane zarówno z przodu, jak i z tyłu roweru. Na bagażnikach montuje się specjalne sakwy (wyłożone nieprzemakalnym materiałem), w których schowamy niezbędny sprzęt i inne, przydatne w terenie akcesoria.
Zobacz tez : Kto może kierować rowerem
Bardzo ważne jest, by równomiernie rozłożyć ciężar w sakwach, gdyż przeładowanie jednej ze stron – zwłaszcza na długich dystansach – może skutkować utratą równowagi lub stałym „ściąganiem” w jedną stronę. Stopka podtrzymująca rower podczas postoju również jest bardzo przydatnym elementem zwłaszcza, gdy sakwy są mocno wypchane i położenie roweru może sprawić spory kłopot.
Rama i podzespoły w rowerach trekkingowych powinny być bardzo wytrzymałe, nawet kosztem sporej wagi, która wraz z ww. akcesoriami dodatkowymi może wahać się w granicach 25-40kg. Rower jest wtedy dużo stabilniejszy na zjazdach, choć na pewno jego wagę odczujemy na dłuższych podjazdach.
Zobacz też : Jak ubrać się na każda pogodę