Odchudzająca kolacja

Wiele kobiet będących na diecie rezygnuje z kolacji i kładzie się spać z pustym żołądkiem. Nie każdej jednak to służy, gdyż głód może stać się przyczyną zaburzeń snu lub napadów wilczego apetytu nocą, co będzie skutkowało podjadaniem. Pamiętajmy jednak, że kolację trzeba umieć komponować, ażeby nie popełniać grzechów przeciw figurze. Dzięki kolacji możemy też nieco usprawnić metabolizm i uniknąć zbędnego nagromadzenia się tłuszczyku.
/ 10.06.2013 15:18

Wiele kobiet będących na diecie rezygnuje z kolacji i kładzie się spać z pustym żołądkiem. Nie każdej jednak to służy, gdyż głód może stać się przyczyną zaburzeń snu lub napadów wilczego apetytu nocą, co będzie skutkowało podjadaniem. Pamiętajmy jednak, że kolację trzeba umieć komponować, ażeby nie popełniać grzechów przeciw figurze. Dzięki kolacji możemy też nieco usprawnić metabolizm i uniknąć zbędnego nagromadzenia się tłuszczyku.

Odchudzająca kolacja

Fot. Depositphotos

Mit ostatniego posiłku

Teza na temat tego, kiedy przyjąć ostatni posiłek stopniowo zostaje obalana, ponieważ każdy człowiek prowadzi inny tryb życia i każdy z nast. też jest inny. Stąd też niekoniecznie musimy zjadać kolację przed 18:00, czy 19:00. Poleca się, aby ją przyjąć od 1h 30min do 2h przed odpoczynkiem sennym, zwłaszcza gdy podejmujemy jakiś trening sportowy w godzinach wieczornych.

Na kolację nie wolno…

… przyjmować produktów o wysokim indeksie glikemicznym, słodyczy, ciast, czekolad, ciasteczek i innych bogato węglowodanowych produktów. Rezygnujemy więc z chleba, bułek, makaronów, ryżu, ziemniaków, marchewek i owoców jak arbuz, melon, truskawki, banany. Dlaczego? Pierwsze z nich „rozpychają” nasz żołądek, a wszystkie razem wzięte – sprzyjają nagłemu skokowi poziomu glukozy we krwi i późniejszym wahaniom glikemii. Rezygnujemy też z ciężkostrawnych, smażonych potraw oraz fast-foodów, które nie mają żadnej wartości i znacznie obciążają wątrobę.

Raczej wybieramy białko

Najlepszym składnikiem odżywczym na kolację okazuje się białko, dlatego ostatni posiłek w ciągu dnia powinien w nie obfitować. Zaleca się, by proteiny stanowiły około 70% „talerza”, podczas gdy węglowodany około 30%. Najlepiej żeby węglowodany pochodziły z lekkostrawnych warzyw np. szparagi zielone, pomidory, ogórki, bakłażany, sałata, rzepa, pietruszka, seler. Jeśli chodzi o produkty białkowe, polecanymi są: ryby (pod postacią grillowaną, gotowaną na parze i wędzoną), jajka (gotowane na twardo lub miękko, bądź jajecznica bez tłuszczu np. z dodatkiem zielonych szparagów), chude twarogi (z rzodkiewką, ogórkiem i koperkiem) oraz chude wędliny drobiowe (gotowany kurczak lub indyk).

Pamiętajmy, że aby zrzucić zbędne kilogramy nie wystarczy zmiana samej kolacji, ale całego stylu życia. Należy znaleźć silną motywację, uregulować swój dzień, zadbać o jakość przyjmowanych produktów, prawidłowe nawodnienie organizmu i wreszcie zdrową dawkę aktywności fizycznej. To w głównej mierze od naszej aktywności i właściwej diety zależy metabolizm i spalanie kalorii.