Niedowaga - przy wzroście 168cm ważę 49 kg...

Przy wzroście 168cm ważę 49 kg. Wiem, że to za mało. Jem bardzo nieregularnie. Wiem, że powinnam jadać 5 posiłków dziennie, ale mi nie wychodzi. Co powinnam jeść, a czego unikać aby przytyć. Chciałabym ważyć około 55kg. I czy od palenia naprawdę się chudnie?
/ 02.12.2007 21:45
Problem z niedowagą
Przy wzroście 168cm ważę 49 kg.
Wiem, że to za mało. Jem bardzo nieregularnie. Wiem, że powinnam jadać 5 posiłków dziennie, ale mi nie wychodzi. Co powinnam jeść, a czego unikać aby przytyć. Chciałabym ważyć około 55kg. I czy od palenia naprawdę się chudnie?
Sylwia

Biorąc pod uwagę Pani dane antropometryczne wynika, że w ciągu doby potrzebuje Pani ok. 2000 kcal.

Pani współczynnik BMI wynosi tylko 17,4. świadczy to o dość dużej niedowadze. Powodem takiego stanu może być niewłaściwa dieta- zarówno po względem objętościowym, energetycznym jak i wartości odżywczych.

Sama Pani przyznaje, że posiłki są spożywane nieregularnie i w niewielkich ilościach. Mogę przypuszczać, że prowadzi Pani dość intensywny tryb życia. Przerwa pomiędzy posiłkami powinna wynosić maksymalnie 3 godziny. To właśnie z nieregularnego odżywiania bierze się większość chorób z trawieniem i wchłanianiem składników odżywczych. Proponuję nauczyć się planowania posiłków. Takie podejście przydaje się osobom w każdym wieku, także tym którzy mają odwrotny problem, czyli nadwagę. Podstawą diety powinny być złożone węglowodany, czyli pieczywo pełnoziarniste, makarony (z pszenicy durum), ryż, kasze. Opierając swoją dietę na tych produktach poziom cukru we krwi będzie na dość wyrównanym poziomie przez cały dzień. Niedowaga może być spowodowana ubytkiem masy mięśniowej. Jeżeli nie dostarczamy organizmowi pożywienia musi on sobie radzić sam, czyli zużywać energię zgromadzoną w ciele ,,na czarną godzinę”. U osób z niedowagą zamiast z tłuszczu podskórnego oraz glikogenu , energia wyzwalana jest z białek, czyli z mięśni. Jeżeli zachowa Pani stały poziom cukru we krwi oraz będzie spożywała pełnowartościowe białko (chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja) odbuduje Pani mięśnie i z czasem osiągnie właściwą masę ciała. Proszę nie zapominać o owocach i warzywach. Powinny być obecne przynajmniej w 3 posiłkach (ok. 1-1,5 kg dziennie).

Dziękuję za list i pozdrawiam.

P.S. Palenie szkodzi zdrowiu. Moim zdaniem jest to najważniejszy powód aby zerwać z tym nałogiem. Dla zdrowia swojego i innych ;-)

Zuzanna Gąsiewska, dietetyk