Kofeina - prawda i mity

Filiżanka kawy na dobry początek dnia, potem jeszcze jedna w pracy i wieczorem Cafe Latte z przyjaciółmi. Kiedy sięgamy po kolejną porcję małej czarnej, zastanawiamy się czasem, jaki wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie ma ten aromatyczny napój. Odkryj całą prawdę o kawie.
/ 02.10.2006 23:25
Filiżanka kawy na dobry początek dnia, potem jeszcze jedna w pracy i wieczorem Cafe Latte z przyjaciółmi. Kiedy sięgamy po kolejną porcję małej czarnej, zastanawiamy się czasem, jaki wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie ma ten aromatyczny napój. Odkryj całą prawdę o kawie.

kawaKofeina to główny oskarżony w mitach na temat szkodliwości kawy. Tymczasem kofeina występuje w wielu innych napojach - np. w herbacie. Jest też wykorzystywana do produkcji leków. Już nieduża jej dawka obniża napięcie mięśni, odpręża i poprawia samopoczucie. Kofeina umożliwia lepsze skupienie uwagi i wydłuża czas koncentracji. Po filiżankę kawy mogą sięgać kierowcy udający się w długą podróż i osoby intensywnie pracujące przez wiele godzin. Kofeina może również poprawiać pamięć i logiczne myślenie. Istnieje oczywiście ryzyko nadużycia kofeiny, ale występuje ono dopiero po spożyciu 750 mg tej substancji, czyli po wypiciu prawie dziesięciu filiżanek kawy!

Nie można się uzależnić

Opinii o możliwości uzależnienia się od kofeiny nie potwierdzają żadne badania naukowe. Można oczywiście przyzwyczaić się do picia kawy, ale wówczas przywiązujemy się raczej do rytuału, który wiąże się z piciem kawy, a nie do samej kofeiny. Dlatego jeśli nagle przestaniemy pić kawę, możemy poczuć się nieswojo, ale uczucie to mija już po dwóch do pięciu dni.

Kofeina a zdrowie

Poniżej podajemy przeciętną ilość kofeiny w poszczególnych produktach:
  • Kawa rozpuszczalna - filiżanka o pojemności 190 ml - 75 mg
  • Kawa parzona- filiżanka o pojemności 190 ml - 85 mg
  • Herbata parzona - filiżanka o pojemności 190 ml - 50 mg
  • Napoje energetyzujące z dodatkiem kofeiny lub guarany - pojemność 250 ml - 28 - 87 mg
  • Napoje typu cola (zwykłe i light) - pojemność 250 ml - 8 - 53 mg
  • Czekolada - w tabliczce 100 g- 11 - 71 mg

Filiżanka kawy stymuluje układ krążenia i jest najprostszym sposobem na pozbycie się senności. Dwie filiżanki kawy dziennie nie powodują żadnych zaburzeń rytmu serca. Dawka 3-4 filiżanek jest już uznawana za maksymalną bezpieczną ilość. Spore kontrowersje wzbudza wpływ kofeiny na zwiększanie ryzyka osteoroporozy - częstej, zwłaszcza u kobiet, choroby kości. Tymczasem nieduża dawka kofeiny nie zmienia ani ilości wapnia w organizmie, ani gęstości kości. Warto również dodać, że nieduża ilość kofeiny redukuje ryzyko wielu groźnych chorób i zalecana jest szczególnie kobietom. Przede wszystkim zmniejsza odczyn zapalny w organizmie, obniża ryzyko otyłości i cukrzycy typu II. Powszechnie znane są również zalety kawy jako sojusznika w walce ze zbędnymi kilogramami. Kobiety stosujące diety odchudzające chwalą kawę za wspomaganie czynności jelit i zapobieganie zaparciom.

Kawowy umiar

Jeśli nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki małej czarnej, nie dręcz się wyrzutami sumienia i spokojnie zalej wodą aromatyczną Prime Finezję lub zaparz w ekspresie Primę Excellent. Prowadzone od lat badania naukowe jasno dowodzą, że związek między niewielkimi ilościami kofeiny a zagrożeniem zdrowia zdrowego człowieka praktycznie nie istnieje. Aby bez obaw rozkoszować się kawowym smakiem, wystarczy umiar i zdrowy rozsądek.