POLECAMY

Jeść czy nie jeść - żywieniowe mity i prawdy

Głęboko w naszej świadomości tkwią pewne stereotypy dotyczące wyjątkowych walorów zdrowotnych niektórych potraw. Nie zawsze jednak posiadane przez nas informacje pokrywają się z prawdą.
Głęboko w naszej świadomości tkwią pewne stereotypy dotyczące wyjątkowych walorów zdrowotnych niektórych potraw. Nie zawsze jednak posiadane przez nas informacje pokrywają się z prawdą.

Szpinak dodaje sił i chroni przed anemią

Tak i nie. Zawiera on wprawdzie duże ilości żelaza i wapnia, ale są one wykorzystywane w niewielkim stopniu z powodu obecności kwasu szczawiowego. Szpinak jest natomiast bogatym źródłem jodu, miedzi, witamin i kwasu foliowego.Jeść czy nie jeść - żywieniowe mity i prawdy

Sól szkodzi

Tak i nie. Nadmiar soli podrażnia błonę śluzową żołądka, wywołując jej stany zapalne i może przyczynić się do raka żołądka. Spożywanie dużych ilości soli prowadzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych i martwicy tkanki mózgowej. Sól stosowana jest jednak również jako lek przeciw kurzajkom i katarowi, pomaga przy chorych zatokach i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Od ziemniaków i makaronu się tyje

Nieprawda. Jeśli nie są podawane z sosami, masłem lub wysokotłuszczową śmietaną. Wchodzące w skład potraw mącznych i ziemniaków węglowodany są o połowę mniej tuczące od tłuszczy, a ich przemiana pochłania dodatkową ilość kilokalorii.

Czerwone wino jest dobre na serce

Tak. Wino, zwłaszcza czerwone i ziołowe, zawierające fosforany i żelazo, łagodzi stany wyczerpania i objawy nadmiernej nerwowości. Znajdujące się w winie naturalne przeciwutleniacze i zdolność do obniżania złego cholesterolu we krwi sprawiają, że regularne spożywanie niewielkich ilości tego trunku znacznie zmniejsza ryzyko zawału serca, choroby wieńcowej i udaru mózgu.

Kawa ułatwia trawienie

Tak. Zawarta w niej kofeina pobudza żołądek do produkcji soków trawiennych. Dlatego wypita po skończonym posiłku filiżanka kawy przyspiesza i ułatwia trawienie. Nie poleca się jednak picia jej między posiłkami.

Owoce morza są doskonałym afrodyzjakiem


Prawdopodobnie. Posiadają one (zwłaszcza ostrygi) dużo cynku, bez którego organizm mężczyzny nie może się obejść. Cynk zapobiega chorobom prostaty i wspomaga ich leczenie. Ponadto - wiara czyni cuda.

Ciepłe mleko przed snem ułatwia zasypianie

Nieprawda. Zawarte w mleku aminokwasy powodują wzrost poziomu adrenaliny i pobudzenie organizmu, dlatego produkty mleczne spożywa się najczęściej na śniadanie.

Jedzenie ryb pobudza pracę mózgu

Tak. Mięso ryb zawiera spore ilości fosforu, niezbędnego do utrzymania prawidłowej struktury tkanki nerwowej. Jego niedobór może spowodować zaburzenia w funkcjonowaniu komórek mózgowych i osłabić zdolności intelektualne.

Owoce nie tuczą

Niestety nieprawda. Są one bowiem bogatym źródłem łatwo przyswajalnych cukrów, które spożywane w nadmiarze zamieniają się w tłuszcz i odkładają w tkankach. Najbardziej kaloryczne są brzoskwinie, morele i winogrona.. Najmniej tuczą arbuzy, grejpfruty i jabłka. Dzienna porcja owoców nie powinna przekraczać 250 g. Bez ograniczeń można jeść warzywa.

Ostre przyprawy powodują wrzody żołądka

Nie. Jednak u osób z chorobą wrzodową, pieprz i inne przyprawy, pobudzając wydzielanie kwasów żołądkowych, mogą zaostrzyć stan chorobowy.

Produkty bez konserwantów są zdrowsze i smaczniejsze

Prawda i nie. Wiele substancji barwiących, zagęszczających czy konserwujących żywność to naturalne, całkowicie nieszkodliwe dla zdrowia dodatki. Bez nich jedzenie szybko pleśniałoby i gniło, powodując przykre w skutkach zatrucia pokarmowe. Do “bezpiecznych” dodatków należą: karmel, glutaminian sodu, sól, pektyny.

mwmedia
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (18)
/2 lata temu
Jedzcie, ale nie w nadmiarze kobitety. Ale sport najważniejszy! Diety nie diety, efekty jojo itp.. Po co diety? Wystarczy sport, dobre odrzywianie. Można jeść ;) Nie musicie wykluczaćżadnych potraw.
/2 lata temu
Szczególnie zerknęłam na : Produkty bez konserwantów są zdrowsze i smaczniejsze Prawda i nie. Wiele substancji barwiących, zagęszczających czy konserwujących żywność to naturalne, całkowicie nieszkodliwe dla zdrowia dodatki. Bez nich jedzenie szybko pleśniałoby i gniło, powodując przykre w skutkach zatrucia pokarmowe. Do “bezpiecznych” dodatków należą: karmel, glutaminian sodu, sól, pektyny. glutaminian ? Nie jest jakoś zdrowy, ale skąd.. skąd wziąć jedzenie bez konserwantów? W sklepach leje się od takich produktów, tylko bogaci mogą mieć dostęp do dobrej jakości, zdrowej żywnośći , wątpię żeby dla przęcietnych osób, troszeczkę ubogich, znalazłyby się takie rzeczy. Co poradzić? Powinno nie być tej chemii! Za komuny? Za komuny było jeszcze trochę ok., władza nie była zbyt .. wiecie. Ale za to tanie, zdrowe, choć mało to było, nie było takich badziewii a słodycze? Z za granicy, jakaś czekolada, i coś do tego. I tyle raz na ruski rok. I tak w ogóle, to niech Ci którzy to pisali oglądają też programy typu : ,, Wiem co jem, wiem co kupuję '' xD Program 1 z wielu. Ale? Ja oglądam :) I Napewno nie trzeba tego oglądać aby wiedzieć, że GLUTAMINIAN SODU nie jest zdrowy. Glutaminian sodu - chemia chemia, szkodliwe dla organizmu wszystkich tym trują.
/7 lat temu
Ad. Sól - pod kątem odchudzania jest bardzo szkodliwa, gdyż zatrzymuje nadmiar wody w organizmie i utrudnia chudnięcie. Ad. Ziemniaki i makaron - tuczą, ponieważ mają wysoki indeks glikemiczny. Ad. Wino - regularne jego spożywanie może co najwyżej doprowadzić do alkoholizmu, anie do poprawy kondycji serca. Ad. Kawa - tu tylko moje osobiste zdanie: między posiłkami warto wypić, gdyż "zapełnia" żołądek, jeśli chcemy nieco oszukać nadmierny apetyt.
POKAŻ KOMENTARZE (15)