POLECAMY

Indeks glikemiczny

Słyszałam, że dieta, w której oblicza się indeks glikemicznym produktów jest najskuteczniejsza. Czy rzeczywiście tak jest? Dla kogo jest dobra, dla kogo nie? Czy taka dieta jest zdrowa? Czy stosując ja całe życie sobie nie zaszkodzimy i czy wety chudnie się tylko do pewnego momentu?
Słyszałam, że dieta, w której oblicza się indeks glikemicznym produktów jest najskuteczniejsza. Czy rzeczywiście tak jest? Dla kogo jest dobra, dla kogo nie? Czy taka dieta jest zdrowa? Czy stosując ja całe życie sobie nie zaszkodzimy i czy wety chudnie się tylko do pewnego momentu?

Blanka
Dieta, w której spożywa się głównie produkty o niskim i średnich indeksie glikemicznym, pozwala na lepsze zbilansowanie diety. Nie jest dietą odchudzającą, ale tym, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy, zasady tej diety z pewnością bardzo ułatwią zadanie. Zapewnią też lepsze uczucie sytości. Również w przypadku diabetyków, zasady tej diety dostarczają cennych informacji, co ułatwia osobom utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi na stałym poziomie i zapobiega stanom hipoglikemii. Kwintesencją tego podejścia jest indeks glikemicznym, który kwalifikuje produkty pod względem ich wpływu na poziom cukru we krwi. Określa również czy zjedzony przez nas produkt, podwyższa poziom cukru we krwi umiarkowanie, znacznie, czy w tylko w niewielkim stopniu. Indeks glikemicznym produktów mierzy się skalą 0-100. Pamiętajmy jednak, że nie należy planować diety opartej tylko na podstawie indeksu glikemicznego. Dlaczego? Frytki czy chrupki ziemniaczane mają niski indeks glikemicznym, niższy niż pieczone ziemniaki. Czy w związku z tym, te powinny być polecane w zdrowej diecie? Oczywiście nie, bo w zdrowej diecie należy ograniczać tłuszcze. Wartość indeksu glikemicznego to jeden z aspektów zdrowej diety, ale nie zapominajmy, że skład danego produktu, jego struktura są równie ważne i należy je uwzględniać w codziennej diecie.

Magdalena Pawlak-Rybczyńska
Specjalista ds. żywienia, dietetyk
Poradnia Dietetyczna ESCA smakuj zdrowie
www.esca.com.pl
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/8 lat temu
Podobno indeks glikemiczny obniżają otręby. Czy to prawda?
/8 lat temu
Ryż, biały lub brązowy, podnosi poziom cukru o__ ok. 18-20% wzrostu po spożyciu, a więc wyjątkowo NISKO, max. po ok. 60 min., czyli nie od razu, i wchłania się DŁUGO !! Kasza jaglana zawiera skrobię, ryż też, a mimo to kasza wchłania się już po 15 minutach, tj. mamy ten największy wzrost, a w ryżu po 60 minutach. Są to tzw. __NISKIE węglowodany, tj. do 26% wzrostu. WSKAZANIA te można i trzeba ZWERYFIKOWAĆ, również UWIARYGODNIĆ, w trosce o własne zdrowie i Ew. wyniki sportowe. Każdy kto zechce, może sobie te wzrosty sprawdzić własnym glukometrem i nie jest to trudne !! Wobec tego ryż powinien być jako produkt żywieniowy; ZALECANY lub DOZWOLONY. Odnośnie konsumpcji to ostanie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego. PUENTA. RYŻ biały to produkt najwyższej wartości odżywczej, to OCZYWISTE !!
/8 lat temu
To jakiś żart? Od kiedy frytki mają niski indeks glikemiczny?
POKAŻ KOMENTARZE (1)