Dieta Montignac

Metoda Montignac powstała w 1986 roku w Ameryce, ale nadal się rozwija korzystając z doświadczeń setek lekarzy z wielu krajów Europy i Ameryki. Według jej twórcy, francuskiego lekarza Michaela Montignaca, tyjemy nie dlatego, że jemy zbyt dużo, lecz dlatego, że źle komponujemy jadłospis.
/ 18.08.2006 11:53

Metoda Montignac powstała w 1986 roku w Ameryce, ale nadal się rozwija korzystając z doświadczeń setek lekarzy z wielu krajów Europy i Ameryki.
Według jej twórcy, francuskiego lekarza Michaela Montignaca, tyjemy nie dlatego, że jemy zbyt dużo, lecz dlatego, że źle komponujemy jadłospis.

Metoda ta ma na celu głównie:
• schudnięcie oraz utrzymanie prawidłowej wagi ciała,
• ochronę serca i naczyń krwionośnych,
• poprawa kondycji fizycznej a także psychicznej,
Montignac uważa, że nie musimy liczyć kalorii czy przestrzegać wielkości porcji, a jedynie zwracać uwagę na zawartość węglowodanów w produktach. Na użytek tej teorii Montignac stworzył nowe pojęcie tzw. Indeks Glikemiczny (IG). W diecie Montignaca węglowodany dzieli się na "dobre" (o niskim IG) i złe (o wysokim IG). Dobre to te, które nie podnoszą poziomu cukru we krwi, natomiast złe to te, które przyczyniają się do silnego wzrostu poziomu glukozy we krwi.
Podstawowe zasady diety Montignac:
• nie łączyć produktów o wysokim IG z tłuszczami w jednym posiłku,
• unikać jedzenia produktów węglowdanowo-tłuszczowych
• pieczywo tylko pełnoziarniste i tylko na śniadanie
• zero cukru w diecie
• wyeliminować ziemniaki (pod każdą postacią) oraz ryż
• makaron tylko al. dente lub razowy
• owoce należy jeść oddzielnie, najlepiej na czczo i ze skórką
• zrezygnować z alkoholu
• wyeliminować mocną kawę i herbatę, gdyż kofeina zwiększa wydzielanie insuliny.
• jeść trzy posiłki dziennie
• przerwa między posiłkami ni powinna być dłuższa niż 6 godzin
• ograniczyć spożywanie "złych" tłuszczów /nasyconych/, na korzyść "dobrych" /nienasyconych/
• nie pić wody w trakcie posiłku (najlepiej przed posiłkiem)
• przeżuwać dokładnie każdy kęs
• soki powinny być sporządzane bezpośrednio przed spożyciem
• wyeliminować słodzone napoje gazowane
• między posiłkami pić wodę mineralną niegazowaną około 2 litrów
• jeść warzywa bogate w błonnik
• gotować w niskiej temperaturze i możliwie często – na parze
• po posiłku składającym się z węglowodanów odczekać 3 godziny do posiłku zawierającego tłuszcze
• po posiłku składającym się z produktów tłuszczowych odczekać 4 godziny do posiłku zawierającego węglowodany
PAMIĘTAJ!!!! Im produkt jest mniej przetworzony, tym jest zdrowszy!

Powinno się również stosować zasadę, że śniadanie ma być sute, obiad normalny, a kolacja lekka. Śniadanie powinno opierać się na "dobrych" węglowodanach z małą ilością produktów białkowych lub w ogóle bez nich (węglowodany IG=35 lub poniżej). Obiad, według Montignaca, ma składać się z potraw bogatych w białko i tłuszcz, a kolacja powinna być albo węglowodanowo-białkowa, albo białkowo-tłuszczowa.

W diecie tej chudnie się około 1 kilograma na tydzień. To nie dużo, ale za to efekt jest trwały. Dieta Montignac może być stosowana właściwie przez każdego, a zwłaszcza osoby ze skłonnością do cukrzycy.