Ćwiczenia wzmacniające plecy

Cierpisz z powodu bólu pleców? Przedstawiamy serię ćwiczeń, które wzmocnią mięśnie pleców i pomogą odciążyć kręgosłup. Trenuj szczególnie, jeśli prowadzisz siedzący tryb życia lub masz nadwagę.
/ 15.11.2010 08:12

Na problemy z kręgosłupem i dolegliwości związane z bólem pleców narzeka dzisiaj ponad połowa społeczeństwa. Coraz więcej dzieci w wieku szkolnym ma skoliozę. Co robić, aby zachować zdrowie i sprawność pleców?

Dzisiejszy tryb życia, w tym mała aktywność i siedząca praca, nie sprzyja dbaniu o plecy. Siedzimy często w nieprawidłowy sposób, obciążając w ten sposób swój kręgosłup trzykrotnym ciężarem naszego ciała. Nachylając się do przodu, wartość ta może wzrosnąć nawet o ponad 100 kilogramów.

Brzmi niewiarygodnie? Zobacz, co możesz zrobić, aby odciążyć plecy i uniknąć bólów.

Zadbaj o prawidłową postawę

Obciążamy swój kręgosłup, nie tylko siedząc. Często nieprawidłowo również stoimy i chodzimy.

Zadbaj o prostą sylwetkę. Wypnij klatkę piersiową do przodu, wciągnij brzuch i napnij tylni odcinek pleców.

Zobacz także: Body ball – ćwiczenia z piłką (galeria)

Zadbaj o aktywność fizyczną

Każdy, nawet najmniejszy, wysiłek fizyczny, korzystnie wpłynie na zdrowie. Według Światowej Organizacji Zdrowia siedzący tryb życia, jest najpoważniejszym i najczęstszym powodem bólu kręgosłupa.

Zadbaj o prawidłową wagę

Każdy dodatkowy kilogram niekorzystnie wpływa na zdrowie kręgosłupa. Kręgosłup jest główną częścią szkieletu. Odpowiedzialny jest za utrzymanie postawy. Ponadto amortyzuje wszystkie ruchy. Codziennie wykonuje on i tak ciężką pracę. Nadwaga może go jeszcze bardziej obciążyć.

Zobacz także: Jak obliczyć prawidłową wagę ciała

Zadbaj o relaks

Stres jest częstą przyczyną bólu pleców. Zadbaj o relaks i unikaj stresu każdego dnia. Postaraj się również o odpowiednią ilość snu. Zbyt mało odpoczynku w ciągu doby może pogłębić napięcie. Jeśli trwać będzie ono zbyt długo, niestety ucierpią na tym plecy.

Wzmocnij mięśnie

Mocne mięśnie pleców odciążą kręgosłup i pomogą w utrzymaniu prawidłowej postawy. Wykonuj regularnie serie ćwiczeń, dzięki którym unikniesz bólów oraz zachowasz sprawność i zdrowie na dłużej.