Ćwicz jak balerina

Balet to nie tylko zajęcia z tańca klasycznego - to także inspirowany nim trening. Choć trudny i intensywny, przynosi rewelacyjne efekty.
/ 31.08.2011 07:05
Czarny Łabędź fot. Imperial CinePix

Efektem treningu baletowego jest ujędrnienie mięśni i wysmuklenie sylwetki. Dzięki niemu kształtujemy cztery partie ciała: ramiona, brzuch, uda i mięśnie tworzące tzw. gorset (to one odpowiadają za prawidłową, wyprostowaną postawę). W treningu baletowym bardzo ważną rolę odgrywają też ćwiczenia rozciągające – dzięki nim ciało zyskuje elastyczność i gibkość. Balet jest dziewczyn, które lubią tańczyć i szukają alternatywy dla tradycyjnego aerobiku.

Ruszaj się z gracją
Trening z elementami baletu dla dorosłych rządzi się innymi prawami niż podstawy baletu dla dzieci. Nie chodzi o to, by nauczyć się kręcić piruety. Trening ma poprawiać nasz wygląd oraz uelastyczniać i rozciągać mięśnie. Ponadto nadaje ruchom szlachetność i grację oraz tę niezwykłą delikatność, którą mają tylko baletnice. Balet poprawia samopoczucie. Opanowanie obrotów i innych figur tanecznych poprawia koordynację ruchową, a także zwiększa świadomość własnego ciała.

Zajęcia wyrabiają doskonałą dyscyplinę ruchową, dlatego stanowią świetne uzupełnienie wszystkich innych technik tanecznych i polecane są również aktywnym tancerzom. Co więcej, ćwiczenia baletowe nie są zarezerwowane wyłączenie dla kobiet. Na treningi uczęszcza coraz więcej mężczyzn. Panie wykonują więcej układów i ćwiczeń uszlachetniających ruchy. Panowie poprzestają zaś na ćwiczeniach przy drążku, gdzie największy nacisk kładzie się na wzmacnianie mięśni.

JAK WYGLĄDA TRENING BALETOWY

1. Zajęcia baletowe mają strukturę zbliżoną do większości zajęć fitness. Też zaczynają się od rozgrzewki, ale w tym wypadku przy drążku. Służą rozgrzaniu całego ciała, wykształceniu prostej  postawy, wzmocnieniu ścięgien i mięśni. Potem następuje lekcja właściwa, również ćwiczona przy drążku. Należą do niej podstawowe ćwiczenia baletowe w kilku klasycznych pozycjach nóg. Trzecia część zajęć to rozciąganie – częściowo przy drążku, częściowo bez niego. Zwieńczeniem lekcji jest układ choreograficzny wykonywany na środku sali, z wykorzystaniem wyuczonych elementów.

2. W tańcu klasycznym postawa ciała pełni bardzo ważną funkcję. Właściwe ustawienie polega na odpowiednim ułożeniu wszystkich części ciała. Punktami oparcia są: stopy, miednica, plecy i łopatki. Brzuch i żebra są wciągnięte. Bardzo ważną rolę pełni tzw. „środek”, czyli mięśnie brzucha, pośladków i mięśnie dna miednicy, które napinając się, tworzą punkt równowagi tancerek. Dzięki temu mają siłę, a ich ruchy są pewne i zdecydowane.

3. Podczas treningu baletowego wykonuje się ćwiczenia izometryczne. Polegają one na napinaniu określonych grup mięśni i wytrzymywaniu w takim stanie od 10 do 30 sekund. W napinanie wkłada się dużą siłę, ale należy pamiętać o tym, żeby ruchy były wykonywane płynnie.

4. Pracując przy drążku i utrzymując poprawną postawę, rzeźbimy mięśnie. Na przykład przy półprzysiadzie (demi plié) mięśnie brzucha i pośladków pracują izometrycznie. Dodatkowo mobilizujemy przywodziciele. Linia kolan podąża za linią stóp, by nie zaszkodzić więzadłom i kostkom.

5.Podczas ćwiczeń klasycznych uruchamiamy wszystkie stawy i poprawiamy ich zakres ruchu. Zajęcia prowadzone są według metody Waganowej, gdzie występują trzy podstawowe pozycje rąk. Ruch rąk musi być precyzyjny, wymaga dużo wysiłku i koncentracji (zwłaszcza podczas „port de bras”, czyli tanecznego układu z obrotem, pochyleniem głowy i przegięciem tułowia). Dobra praca rąk w tańcu nadaje ruchom szlachetność i grację.

6. Ćwiczenia przy drążku rozgrzewają ciało i przygotowują je do wysiłku. Dzięki temu układ na środku sali można wykonać bez pomocy drążka, nie narażając się na kontuzję.