8 zasad jak nie przytyć!

Ważysz o kilka kilogramów za dużo, jednak nie do końca potrafisz stwierdzić, co doprowadziło do tycia? Sprawdź, jakie błędy możesz popełniać i jakie jest ich przełożenie na masę ciała.
/ 08.09.2010 10:53
Jedz codziennie warzywa i owoce

Poza czynnikami żywieniowymi, do nadwagi i otyłości mogą prowadzić: niektóre choroby (np. trzustki) oraz przyjmowane leki (przyczyn dodatkowych kilogramów upatruje się w lekach psychotropowych, sterydach, lekach o działaniu antyastmatycznym).

Nie tylko geny

Część z nas winą za dodatkowe kilogramy obarcza „geny”. Nie można oczywiście tego wykluczyć, jednak są to przypadki sporadyczne. Do uzyskania dodatniego bilansu energetycznego (czyli takiego, w którym dostarczamy więcej energii niż spalamy) może prowadzić również siedzący tryb życia.

Polecamy: Czy wiesz, co zrobić, żeby nie objadać się słodyczami?

Jeśli chodzi o wadliwe nawyki żywieniowe, prowadzące do zwiększonego magazynowania przez organizm tkanki tłuszczowej, możemy mówić o:

1. Brak stałych pór jedzenia i długie przerwy między poszczególnymi posiłkami – prowadzi to do przestawienia się organizmu na „tryb oszczędny” (energia przekształcana jest w nowe zasoby tłuszczu).

2. Podjadanie – kiedy nie mamy wyznaczonych stałych pór posiłków, o wiele trudniej jest nam kontrolować to, co zjadamy. Często (także nieświadomie) sięgamy wtedy po coś, co wypełni nam żołądek i chwilowo zniweluje głód. 

3. Objadanie się – związane z rozkładem posiłków w ciągu dnia. Jeśli jadamy rzadko, sesje objadania się stają się częstsze. Organizm nie radzi sobie wtedy z „rozdysponowaniem” energii i gromadzi nowe „pokłady” tłuszczu.

4. Omijanie śniadań – które powoduje, że zjadamy więcej w późnych godzinach wieczornych, kiedy nie ma już tylu możliwości do spalenia kcal.

5. Stosowanie złych technik kulinarnych – smażenie przyczynia się do powstania o wiele bardziej kalorycznych potraw, aniżeli jak ma to miejsce w przypadku np. gotowania na parze, czy gotowania tradycyjnego.

6. Zjadanie „bomb kalorycznych” – niektóre produkty charakteryzuje o wiele wyższa wartość kaloryczna w stosunku do pozostałych produktów. Mowa tu o: żywności typu fast-food, tłustych mięsach, słodyczach (czekoladzie, ciastach, ciasteczkach, drażach, cukierkach), chipsach, słonych orzeszkach.

7. Reagowanie na stres i smutek – wiele osób rozładowuje napięcie poprzez sesje niekontrolowanego objadania się. Jest to swoiste błędne koło, które na pewno nie rozwiązuje problemów, a jeszcze je nawarstwia (pojawia się kolejny problem – dodatkowe kilogramy).

8. Stosowanie intensywnych przypraw – mocno doprawione pokarmy stymulują wydzielanie soków żołądkowych, przez co o wiele łatwiej przychodzi nam zjedzenie większej porcji potrawy.

Przeczytaj również: Jak się oprzeć podjadaniu?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/19.11.2013 08:20
Myślę, że to nie jest najlepszy artykuł jaki czytałam o odchudzaniu.
/13.12.2012 18:07
podjadanie jest dobre, tylko podjada się takie rzeczy http://panorzeszek.pl/kategoria/zdrowe-przekaski-zestawya nie słodycze. Poza tym trzeba zrezygnowac z jedzenie po godzinie 18stej