Wspinaczka - naturalne źródło adrenaliny/fot. Fotolia fot. Fotolia

Wspinaczka – problemy zostaw na dole

Wspinaczka to poruszanie się na stromym terenie wykorzystując do utrzymania równowagi ręce i nogi. Jak wpływa na organizm? Czy jest dobrym źródłem adrenaliny? Czy każdy może czerpać z niego same korzyści? Kiedy zachować zdrowy rozsądek?
/ 10.10.2011 15:14
Wspinaczka - naturalne źródło adrenaliny/fot. Fotolia fot. Fotolia

Rodzaje wspinaczki

Wspinaczkę możemy podzielić na:

  • klasyczną – droga w górę prowadzi jedynie po naturalnej rzeźbie skalnej;
  • techniką sztucznych ułatwień – nazywana także hakową. W tym rodzaju wspinaczki wykorzystuje się ułatwienia w postaci punktów asekuracyjnych na drodze (stopnie, chwyty).

Istnieją także różne tereny do wspinania. Od naszych umiejętności zależy, na które się zdecydujemy. Możemy wybrać:

  • sztuczne obiekty – sztuczne ścianki, mosty, budynki;
  • bouldering – bez asekuracji, na niewysokich skałkach, obiektach;
  • skałkowa – z asekuracją;
  • górska (alpinizm, taternictwo) – wymaga profesjonalnego sprzętu;
  • lodowa – tu niezbędny jest specjalistyczny sprzęt (raki, czekan).

Podstawowy sprzęt

Buty – niezbędne jeżeli myśli się o tym sporcie na poważnie. Na początek musimy określić do jakiego rodzaju wspinaczki są nam potrzebne te buty. Gumowa i sztywna podeszwa ma zapewnić lepszą przyczepność. Rodzaj zapięcia także ma znaczenie. Obuwie wiązane lepiej trzyma się stopy, jest mniej podatne na rozciąganie. Trzeba zaznaczyć, że do tego sportu mają być ciasne i wręcz za małe.

Woreczek na magnezję – służy do przechowywania higroskopijnego proszku, który zapobiega poceniu się rąk i zwiększa przyczepność do skały.

Uprząż - wraz z liną stanowi element asekuracyjny.

Lina – wyróżniamy liny statyczne i dynamiczne (posiadają amortyzację w przypadku odpadnięcia).

Karabinek – przyrząd asekuracyjny.

Ósemka – przyrząd niezbędny przy zjazdach.

Ekspres – to dwa karabinki połączone ze sobą taśmą. Mocują liny do punktów asekuracyjnych.

Zobacz też: Górski przybornik - jak zachować się w górach?

Uprząż, lina, karabinek, ósemka i ekspres to sprzęt, którego nie musimy kupować chcąc wspinać się na sztuczne ścianki wspinaczkowe. Możemy je bowiem wypożyczyć. Natomiast jeśli myślimy o wspinaniu w naturalnych warunkach, będą niezbędne.

Korzyści

Wspinaczka ma wiele korzyści dla zdrowia i samopoczucia naszego organizmu, do których należy:

I co więcej, sprawia, że możemy oderwać się od codziennych trosk, problemów i niepowodzeń. Tu drogę wybieramy sami. Każdy krok starannie planujemy, aby wzbić się coraz wyżej. Pokonać strach, własne słabości i zwątpienie. Kiedy patrzymy na wszystko z wysoka, świat stoi przed nami otworem. Nie jest zamkniętym pomieszczeniem biura, nikt nie patrzy na nas z góry. To my stoimy ponad to wszystko i wiara we własne możliwości rośnie. Nie ma rzeczy niemożliwych. Takie nastawienie dodaje skrzydeł w dniu codziennym, a kiedy znów ją zatracimy – możemy wspiąć się jeszcze wyżej.

Wspinaj się z głową

Wspinaczka to naturalne źródło adrenaliny. Hormon, który wywołuje u ludzi przyjemny dreszczyk emocji, pobudza do coraz większych wyzwań. Zdobywanie wyższych wzniesień i urwisk, aby przejść do szczytów i gór, prowadzi na niebezpieczne drogi, do których fizycznie możemy nie być przygotowani. Warto zatem zachować zdrowy rozsądek, aby nie stracić zdrowia i życia.

Zobacz też: Sporty ekstramalne - czy od ryzyka można się uzależnić?

Przeciwwskazania

Jednak pomimo wielu pozytywnych korzyści wynikających ze wspinaczki niektórzy powinni zrezygnować i zdecydować się na inną formę aktywności fizycznej. Do przeciwwskazań należy:

  • krótkowzroczność;
  • epilepsja;
  • wady serca;
  • zaburzenia równowagi;
  • lęk wysokości, z którym nie potrafimy walczyć;
  • osteoporoza.
  • bóle stawów.