Kalistenika fot. Adobe Stock

Kalistenika – 5 zalet ćwiczeń z masą ciała

Chcesz mieć wyrzeźbioną sylwetkę, ale nie masz czasu chodzić na siłownię? Spróbuj kalisteniki. Możesz trenować wszędzie - w domu i na powietrzu!
/ 05.09.2019 13:48
Kalistenika fot. Adobe Stock
Kalistenika znana jest od starożytności. Samo słowo pochodzi od greckich słów oznaczających piękno i siłę. Teraz zaczyna cieszyć się ogromną popularnością. Zepchnięta do roli ogólnorozwojowych ćwiczeń w ramach zajęć wychowania fizycznego w szkołach, teraz powraca jako sposób na aktywność w mieście. Dlatego często określa się ją mianem "street workout”.


To ćwiczenia siłowe z wykorzystaniem własnej masy ciała. Podczas treningu wszystkie mięśnie harmonijnie ze sobą współpracują. Ten rodzaj ćwiczeń pomaga budować mięśnie, ale też koordynację ruchową oraz świadomość ciała. Poznaj jej 5 głównych zalet!

1. Nie potrzebujesz skomplikowanego sprzętu

Nie musisz korzystać z profesjonalnych urządzeń, hantli czy specjalnych ławeczek. Możesz ćwiczyć za darmo we własnym domu z wykorzystaniem mebli i drążka albo na powietrzu z użyciem elementów zabudowy miejskiej, tak jak ma to miejsce w parkourze. Obecnie masz do dyspozycji coraz więcej ogólnodostępnych placów osiedlowych z drabinkami oraz drążkami. Warto z nich korzystać!

2. Możesz trenować gdzie i kiedy chcesz

Treningi możesz wykonywać dosłownie wszędzie – w domu, w ciasnym pokoju hotelowym, na powietrzu. To sprawia, że kalistenika świetnie wpisuje się w grafik osób zabieganych i dużo podróżujących, które nie są w stanie zaplanować regularnych wizyt na siłowni.

3. Nie naraża ciała na przeciążenia

Ponieważ ćwiczenia kalisteniczne odwzorowują naturalne ruchy ciała człowieka, nie obciążają mięśni, stawów i ścięgien tak, jak użycie ciężkiego sprzętu czy ciężarów. Pracujesz tylko z własnym ciałem, skupiając się na jego możliwościach. 

Ćwicząc nie izolujesz poszczególnych partii mięśni, jak często ma to miejsce w przypadku maszyn na siłowni. Nie pracuje tylko wybrana partia ciała, ale wiele grup mięśniowych jednocześnie. Dzięki temu dużo trudniej spowodować przeciążenie określonego obszaru ciała lub jego uraz. 

4. Rozwijasz sprawność funkcjonalną

Kalistenika zapewnia siłę, harmonijny rozwój wszystkich mięśni oraz, godną pozazdroszczenia, sprawność fizyczną i koordynację ruchową, które widzi się zazwyczaj tylko u zawodowych gimnastyków. Uczy panować nad ciałem jako całością, w której każdy element: staw, ścięgno, mięsień jest częścią tego samego mechanizmu. Twoje mięśnie stają się silniejsze i ładnie, naturalnie wyrzeźbione.

5. Trenujesz, nie poddając się rutynie

Masz do wyboru setki ćwiczeń możliwych do wykonania, od najprostszych do niezwykle zaawansowanych, osiągalnych dopiero po wielu latach treningu.  Możesz spośród nich wybierać, dowolnie je mieszać.

Na siłowni większość ruchów jest powtarzalna i niemal identyczna. Kalistenika jest zaś kreatywna, łączy dbanie o sprawność fizyczną z zabawą. Ćwiczenie na drążkach ma w sobie coś z beztroski lat dziecięcych  - bujanie się, huśtanie, wspinanie oraz czas spędzony aktywnie na powietrzu. A efekty? Są rewelacyjne – imponująca sprawność fizyczna, a także zgrabna, wyrzeźbiona i proporcjonalna sylwetka. Warunek jest jeden: regularny trening i zdrowe odżywianie. 

Ćwiczenia kalisteniczne nadają się dla osób w każdym wieku, dla początkujących i zaawansowanych, zarówno dla niej, jak i dla niego, można też wykonywać je we dwoje.

Podstawowe ćwiczenia

Żeby wzmocnić całe ciało wystarczy tylko 6 ćwiczeń! Oto one:

  • pompki - wzmacniają klatkę piersiową, ramiona i mięśnie tułowia,
  • przysiady - wzmacniają mięśnie nóg i pośladki,
  • podciąganie na drążku - pracują ramiona i mięśnie pleców,
  • uginanie ramion na poręczach - wzmacnia ramiona i obręcz barkową,
  • unoszenie nóg w leżeniu tyłem - pracuje brzuch,
  • mostek - uelastycznia kręgosłup, wzmacnia mięśnie ramion, pleców i nóg.

Zobacz także:
Ćwiczenia na bolące plecy
Wspólne ćwiczenia na plaży
Marsz najlepszy na odchudzanie