Jak radzić sobie z napadami złości

Łatwo tracisz panowanie nad sobą, a potem zwykle żałujesz swoich reakcji? Na szczęście wcale nie musi tak być. Z napadami gniewu można sobie poradzić!

Sposoby na złość
fot. Dreamstime

Psycholodzy są zgodni: lepiej jest wyrażać złość niż dusić ją w sobie. Jeśli bowiem gniewne uczucia stale są przez nas tłumione, z czasem odbija się to na naszym zdrowiu — cierpimy na bezsenność, wrzody żołądka, depresję... Czy to oznacza, że w krytycznych sytuacjach mamy od razu krzyczeć, złorzeczyć, robić kąśliwe uwagi? Nic podobnego! Takimi zachowaniami zrażamy do siebie otoczenie. Ludzie unikają nas i winią za gwałtowne, niekontrolowane wybuchy.
Co zatem robić, by nie eksplodować, ale jednak rozładować przykre emocje? Naucz się złościć w sposób... bezpieczny.
Oto pomocne wskazówki.

Możesz kontrolować swój gniew

Coś poszło nie po twojej myśli, czujesz, że narasta w tobie wściekłość i jeszcze chwila a wybuchniesz? Spróbuj do tego nie dopuścić.
  • Nie reaguj od razu. Daj sobie choć kilka sekund na zastanowienie się, co chcesz osiągnąć, wyrażając swój gniew. Przekonać do swoich racji przełożonego, który ma zastrzeżenia do twojej pracy? Chwila refleksji wystarczy, żebyś stwierdziła, że krzykiem nic dobrego nie zdziałasz. A wtedy, być może, swoje argumenty przedstawisz szefowi spokojnie i rzeczowo, dzięki czemu sprawy przybiorą pomyślniejszy dla ciebie obrót.
  • Naucz się korzystać z technik relaksacyjnych. W chwilach narastającego napięcia wykonaj np. łatwe ćwiczenie oddechowe: kilka razy głęboko zaczerpnij powietrze przez nos, po czym wypuść je ustami. Albo zamknij oczy i licz powoli do dziesięciu. To pomoże zapobiec niekontrolowanemu wybuchowi.
  • Nie wypieraj się emocji, które odczuwasz. Gdy koleżanka pyta cię, czy jesteś zła, nie cedź przez zaciśnięte zęby: „Wcale nie”. Po prostu przytaknij. W zarządzaniu złością trzeba umieć przyznać się do tego, że coś nas zezłościło. Masz do takich uczuć prawo i aby lepiej je sobie uświadomić, nawet powiedz do siebie w myślach: „Tak, jestem zła, bo...”.
  • Nazwij to, co spowodowało pojawienie się złości. Mogą to być: jakaś osoba, sytuacja czy konkretny fakt. Identyfikując źródło swojego gniewu (np.: „Stłukłam moją ulubioną filiżankę”), działamy zazwyczaj bardziej racjonalnie, a nie np. wyżywamy się na kim popadnie.
  • Mów o swoim niezadowoleniu, nie duś w sobie urazów. Jednak konfrontując się z osobą, która cię rozgniewała, staraj się nie podnosić głosu. Unikaj także niewybrednych epitetów, obwiniania i szafowania oskarżeniami. Mąż czymś ci podpadł? Zamiast wymyślać mu od leni czy nieudaczników, powiedz: „Twoje zachowanie sprawiło mi przykrość”. Partner prędzej wtedy przemyśli swoje postępowanie. Gdy przypuścisz na niego atak, skończy się to tylko niepotrzebną awanturą.
  • Pamiętaj, by zawsze rozładować napięcie, z którym nie uporałaś się na bieżąco. Przemilczałaś uszczypliwe uwagi teściowej, gdy u niej gościłaś? Spróbuj więc pozbyć się gniewu po powrocie do domu: np. wykrzycz swoją złość do lustra, czy zrób sobie relaksującą kąpiel. Możesz też opowiedzieć o przykrym zdarzeniu przyjaciółce, siostrze lub innej bliskiej osobie. Serdeczna rozmowa przynosi ulgę!

    Anna Leo-Wiśniewska/Pani Domu
Oceń artykuł 8 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
:)2014.02.01 18:18
Ja tam polecam ... Jest tu dużo pomocnych rad , a to chyba jest jedną z najważniejszych rzeczy. Po prostu skuteczne !!!
Alka2013.11.25 19:22
:)
Gość2012.11.21 12:08
Osobiście polecam wizytę w gabinecie psychoterapii Intergratio w warszawie! Miałem poważne zaburzenia i nerwicę, wszystko mnie denerwowało i wpadałem w furię, w poradni nauczyłem się nad tym panować. To bardzo ważne by pracować nad sobą ponieważ traci się bliskie osoby i rani się je nieświadomie.
Gość2012.09.12 13:56
STRES TO RZECZYWISTY (PO CHWILI) SPADEK POZIOMU CUKRU WE KRWI. ♥♥♥♥♥ WSKAZÓWKA: Szybko zjadamy porcję: RYŻ biały, KASZE (wszystkie do wyboru) lub WARZYWA strączkowe (fasola, groch, soczewica ew. zbyt tłusta soja). Konsumujemy zatem tzw... NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU... Mózg otrzymuje energię (węglowodany tj. biologiczne paliwo) i stabilizuje się w reakcjach. Poziom cukru wzrasta wolno, ale skutecznie (zwierzęta również). Zobacz także: ...INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU...
Raport specjalny
Oblicz Dni płodne

Podaj pierwszy dzień ostatniej miesiączki

Okres Rok
Miesiąc Dzień
Oblicz