POLECAMY

JEŚLI SZUKASZ POMOCY DLA SIEBIE LUB KOGOŚ ZAJRZYJ TUTAJ

napisał/a: k23, 2010-02-20 18:06
W tym temacie co jakiś czas bede zamieszczał różnego rodzaju materiały i pomoce, które sprawdzaja się w usuwaniu róznego rodzaju myśli, przekonan i pomagaja uwolnic sie od nich. Jako pierwszy post dodaje zestaw schematów służacych do kasowania przekonan stworzony przez Katie Byron (Byron Kathleen Reid) nazwany The Work. Jest to skuteczna i bardzo prosta metoda terapii, która mozesz przeprowadzic sam wypełniajac poniższy formularz. Zamieszczam takze linki bys mogł zobaczyc jak działa to w praktyce:

Po angielsku(w jej wykonaniu):

http://www.youtube.com/watch?v=Iur3eWKynqE

http://www.youtube.com/watch?v=fpbKmAIC16s

http://www.youtube.com/watch?v=b-WQhpyQ4J4

Po polsku:
http://www.youtube.com/watch?v=uzgGvS1qPso czesc 1
http://www.youtube.com/watch?v=b-Zr9LCdYxE czesc 2
http://www.youtube.com/watch?v=DFTnvNbDE2A czesc 3

Poniewaz za pomoca The Work rozwalisz kazde przekonanie temat ląduje w ogólnym dziale. Działaj:)

Oceń swego sąsiada – „The Work” Byron Katie.

Wypełnij poniższe pola, pisząc o kimś (martwym lub żywym), któremu do tej pory nie wybaczyłeś do końca. Używaj prostych, krótkich zdań. Nie ograniczaj się – w pełni doświadcz złości lub bólu tak jakby działa się teraz. Skorzystaj z okazji wyrażenia swych ocen na papierze.

Etap 1: Zdefiniowanie myśli sprawiającej Ból

1) Z czyjego powodu jesteś zły, zagubiony, smutny, zrozpaczony i dlaczego? Czego nie lubisz w tej osobie?

Jestem (np zły) na Zoske bo (mnie ugryzła) ....

2) Co chciałbyś, aby zmieniło się w tej osobie? Co chcesz aby zrobiła?


Chce, aby (np. Zoska) (nie gryzła mnie juz wiecej i przeprosiła)

3) Co ta osoba powinna lub nie powinna robić, myśleć, czuć, lub czym być albo nie być? Jaką dałbyś jej radę?

(zoska) powinna/nie powinna (np. traktowac mnie tak odlegle)

4) Czy czegoś potrzebujesz od tej osoby? Co musiałaby zrobić abyś był szczęśliwy? (Udawaj że są twoje urodziny i możesz dostać wszystko co chcesz. Skorzystaj z okazji!)


Chce, by (np. Zoska) (czesciej sie za mna spotykała i dzwoniła)

5) Co myślisz o tej osobie? Zrób listę (nie staraj się być miły, rozsądny, uprzejmy)

(np. Zoska) jest (np. zła, zimna, nie nadaje sie na przyjaciela, nie rozumie ludzi itd)

6) Czego nie chcesz znowu doświadczyć, jeżeli chodzi o tą osobę?

Nigdy nie chce (np. byc przez Zoske niedoceniany, olewany, nie che je juz wiecej widziec)

Etap 2: Zakwestionowani myśli sprawiającej ból.

Odpowiadając na pytania z Etapu 1 powinniśmy “uwięzić” już na kartce przynajmniej jedną, kilka lub kilkanaście myśli które sprawiają nam ból (np. Zenek nie jest godzien zaufania. Zenek nie powinien był opowiadać znajomym o moich planach, On nie powinien był wystawić mnie do wiatru itd…). Teraz nad każdą jedną z tych myśli zatrzymamy się nieco dłużej, aby poddać ją prostej analizie. Na celownik bierzemy więc pierwszą myśl i zadajemy następujące 4 pytania:

1) Czy to prawda?

Prawda jest faktem. Prawda jest obserwacją pozbawioną oceny. Prawdą jest wszystko to, co się teraz dzieje. Deszcz pada bez względu na to czy mi się to podoba czy nie. “Nie powinno padać” jest tylko myślą. Bez “powinno” bądź “nie powinno” możemy zobaczyć rzeczywistość taką jaką jest.

Odp: Tak/Nie

2) Czy mam (mogę mieć) absolutną pewność że to prawda?

Gdy masz problemy z odpowiedzia, utknąłes i Twoja ocena wydaje sie byc niepodwazalna skorzystaj z poniższych mozliwosci:

a) To oznacza, że….

Dodaj do swej oceny ten zwrot (np. Zostawi mnie to oznacza, ze nigdy mnie nie kochał). Twoj bol moze istniec przez, to ze powstała projekcja tego jak było, nie poprzez samo wydarzenie. Zwrot to oznacza, ze da Ci dodatkowa interpretacje.
(jestem zła na Jacka, bo na mnie nakrzyczał, co oznacza ze mnie nie rozumiał). Teraz z pracujac własnie z ta interpretacja od poczatku zadaj 4 pytania.

b) I co by się wydarzyło, gdybyś miał, to co chcesz?

(Gdyby on robił to co ja chce byłabym szczesliwa) - powroc do 4 pytań z tym co sadzisz, o tym ze gdyby rzeczy wygladały tak jak chcesz.

c) Co najgorszego może się wydarzyć?

Pomysl co tylko najgorszego moze sie wydarzyc. Pełna dowolnosc. Wymyslaj co tylko Ci przyjdzie do głowy.(Zona mnie nie kocha, czuje sie okropnie) Juz zawsze bede nieszczesliwy, niby jestem wmałzenstwie ale tak naprawde sam itd itd. Zadaj do tego 4 pytania i zmien konteksty konsekwencji rzeczy, które wymysliłes.

d) Dodaj powinność

Jesli masz uczucie negatywne, odnosnie rzeczywistosci bo sadzisz, ze powinna byc inna, zmien historie dodajac wyrazenie "powinien/powinna/powinno"(Moja zona powinna mnie kochac) Powroc z tym do 4 pytan.

e) Znajdz dowód

Skad wiesz, ze Twoja jest prawdziwa? Znajdz na to dowód( Jestem zły na zone bo mnei nie kocha)

-bo mnie obraza
-bo sie do mnie nie oddzywa
-bo przchodzi obok mnie
-bo dzis mnei nie pocałowała
-bo jest chlodna w rozmowie
-itd itd

Zacznij pracowac z kazdym z dowodów: Czy to, Cie obraza oznacza, że Cie nie kocha? Jaka pozytywna intencja moze za tym stac? Moze sama czuje sie urazona przez Ciebie? Moze mysli inaczej ale w przypływie emocji tak powiedziała. Jesli stwierdzisz, ze Twoja mysl moze byc niezgodna zprawda przejdz do pytania nr 3.

3) Jak się czuję i jak reaguję gdy wierzę że ta myśl jest prawdziwa?

To pytanie pomaga nam zauważyć wewnętrzną przyczynę i skutek. Dostrzegamy że gdy wierzymy w daną myśl pojawia się niewygoda, dyskomfort, może nawet lęk, bądź panika…

-Jak sie czujesz z ta mysla?
-Czy ta mysl daje Ci radosc,szczescie czy moze wnosi niepokoj,strach,stres do Twego zycia?
-Jak ta mysl wpływa na na Twoje zycie/przyszłosc/przeszłosc?
-Jakie sa reakcje Twojego organizmu gdy zyjesz ta mysla?
-Jak zyjesz i jakie masz relacje z innymi dzieki tej mysli? Jak ich traktujesz?
-Jak podchodzisz do siebie, majac tą myśl? Jak sie traktujesz?
-Od ilu lat zyjesz ta mysla? Kiedy po raz pierwszy ja miałes?
-Co zyskujesz majac tą mysl? Jakie masz z niej korzysci?
-Czy jest jakis bezstresowy powod by wierzyc w tą mysl?
-Czy widzisz jakis powod by porzucic tą mysl?
-Co uwazasz ze mogłoby sie stac, gdybys przestał wierzyc w te przekonania?
(Zrob liste i powtorzy proces)

4) jak bym się czuł, kim bym był i jak reagował gdybym w ogóle nie miał tej myśli?

Pytanie to jest zaproszeniem dla naszej wyobraźni do wejścia w świat, w którym jesteśmy wolni od dręczących nas myśli. Uświadamiamy sobie, że to nasze własne opowiadania i wymyślone przez nasz umysł historie są przyczyną doświadczanego cierpienia i nic ponadto. Bez naszych opowieści jesteśmy dużo bardziej życzliwi, wolni od lęku, przyjacielscy i wyrozumiali.

Wyobraź sobie na chwile ze nie masz tej historii. Kim byś był? Jakbys sie czuł?
Nastepnie zmien kontekty tej historii(np. Moja zona jest mnie nie kocha) w odniesieniu do:
a)drugiej strony (Ja nie kocham mojej zony, bo skoro tak mysle to nie zauwazam tego co ona robi pokazując mi milosc)

b)do siebie (Nie kocham siebie, bo majac te mysli odbieram sobie mozliwosc cieszenia sie z mojego malzenstwa)

c)odrwoc całkowicie ( Moja zona mnie kocha)

Wszystkie odpowiedzi na pytania 1, 2, 3, 4, i 5 z Etapu 1 poddajemy odwróceniom w sposób przedstawiony na powyższym przykładzie.

Odwrócenie odpowiedzi na Pytanie nr 6 z Etapu 1 różni się od pozostałych. “Już nigdy nie chcę…” zamienia się na “Chętnie…” oraz “Nie mogę się doczekać…”. Przykładowo: “Już nigdy nie chcę aby Zenek wystawił mnie do wiatru” zamieniamy na “Chętnie ponownie doświadczę tego jak Zenek wystawia mnie do wiatru” oraz “Nie mogę się doczekać kiedy Zenek znowu wystawi mnie do wiatru”.

W tym odwróceniu chodzi o to aby w pełni objąć cały umysł i całe życie bez lęku, oraz być otwartym na rzeczywistość. Chodzi o gotowość do powitania wszystkich możliwych myśli i doświadczeń z otwartymi ramionami.

Etap 4: Potwierdzenie autentyczności odwrócenia

Teraz naszym zadaniem jest wydostanie z naszej pamięci trzech powodów, bądź trzech faktów, które potwierdzają autentyczność każdego z odwróceń pierwotnej myśli. Nie chodzi tu o to aby winić siebie, lecz o to aby odkryć alternatywy które mogą dać nam poczucie spokoju.

Oto przykłady

1) Zenek jest godzien zaufania.
- bo tyle razy pomagał mi, gdy go o to prosiłem
- bo troszczył się o swoją matkę gdy była przykuta do łóżka
- Rady których mi udzielił przed rokiem okazały się dla mnie bardzo pomocne

2) Ja nie jestem godzien zaufania.
- w przeszłości wiele razy kłamałem choć nie zawsze byłem na tym przyłapywany
- zdarzało się że miałem “za długi język” i nie dotrzymywałem powierzonej mi tajemnicy
- Czasami krytykowałem innych i plotkowałem na ich temat

3) Ja jestem godzien zaufania.
- staram się mówić całą prawdę i nie obawiam się tego
- gdy podejmuję się zobowiązania robię co w mojej mocy, by je wypełnić
- nie poddaję się łatwo i nie zrażam przeszkodami i niepowodzeniami na drodze do celu.

Etap 5. Powrót do Etapu 2

Gdy przejdziemy z pierwszą myślą wypisaną podczas Etapu 1 przez Etapy 2,3 i 4, na celownik bierzemy kolejną myśl wypisaną podczas Etapu 1 i zaczynamy nową rundę. Powtarzamy ten proces aż wyczerpiemy cały temat, zakwestionujemy wszystkie powodujące ból myśli i osiągniemy równowagę i spokój.

© 2009 Byron Katie, Inc. All rights reserved. http://www.thework.com
napisał/a: ognista4, 2010-02-20 19:46
bardzo ciekawe informacje podałeś, na pewno będę z tego korzystać;))
napisał/a: Agusia1982, 2010-02-20 20:05
Ja też...wstępnie przeczytałam...dokładnie przeanalizuje w poniedziałek jak będe miała więcej czasu.
napisał/a: k23, 2010-03-01 20:04
Fajne ćwiczenie na zmianę negatywnych uczuć, usunięcie złego samopoczucia,stresu czy nawet bólu.

1.Zrelaksuj swoje ciało, odpręż się jak to tylko możliwe. Siadz w wygodnej pozycji
2. Pomysl o sytuacji, która wywołuje w Tobie negatywne uczucie, którego chiałbyś się pozbyć
3. Gdybys miał sobie to uczucie wyobrazić w swoim ciele gdzie by ono było?
4. Wyobraź sobie, ze to uczucie ma jakis kształt i forme. Czy jest to ciało stałe, walec, plyn, moze gaz. Znajdz wszystkie szczególy, które sprawiaja, że to uczucie jest negatywne.
5. Wyobraź sobie ze wyjmujesz to uczucie z siebie i jest przed Toba. Upewnij sie, ze jest usuniete w 100% co oznacza ze nie mozesz go odczuwac bo juz nie jest w Tobie. Ty jestes obok tego uczucia.
6. Zmien ta reprezentacje tego uczucia na cos pozytywnego tj:
-Zmien forme
-Zmien kolor
-Zmien kształt
-Zmien rozmiar
-Zmien temperature
-Zmien wage
-Cokolwiek innego co sprawi ze to uczucie bedzie wydawac sie pozytywne

7. Teraz gdy masz juz pozytywne wyobrazenie tego uczucia włóż je w miejsce, z ktergo je wyciagnałes gdy było jeszcze negatywne. Zauwaz jak zmienia sie Twoj sposob patrzenia na to uczucie/sytuacje podczas gdy wkladasz to pozytywne uczucie. Zwroc uwage jak zmienia sie Twoja fizjologia i Twoj nastroj na lepszy stan.
8. Zapytaj sie siebie czy mozesz jeszcze bardziej wzmocnic to uczucie by wydawało sie jeszcze bardziej pozytywne, bys poczuł sie jeszcze lepiej.

Cwiczenie daje niesamowite rezultaty wiec stosuj zawsze gdy stwierdzisz ze mozesz czuc sie jeszcze lepiej niz obecnie.
napisał/a: k23, 2010-03-18 01:00
Cwiczenie na koncentracje (high performance state, stan podwyższonej percepcji):

[attachment=0:4r6iys2e]alphabet-game1.jpg[/attachment:4r6iys2e]

Robisz je nastepujaco. Czytajac NA GLOS kolejno litery alfabetu wykonujesz polecenie pod zamieszczone pod kazda literka. Polecenia dotycza podnoszenia odpowiednio rąk i tak mamy: O- obie rece, L- lewa reka, P- prawa reka. Za kazdym razem Gdy czytasz kolejna literke alfabetu na głos unosisz luźno rece na bok. Na poczatku mozesz sie mylic, to nie jest istotne. Nie zatrzymuj sie, nie poprawiaj tylko lec dalej, po pewnym czasie bedziesz to robił prawidłowo. Po kilku minutach przerwij cwiczenie i spojrz jak zmieniło sie Twoje otoczenie. Kolory stana sie bardziej wyraźne, dzwieki bardziej wyostrzone uczucie intensywniejsze i bardziej głebokie. Systematycznie wykonuj to cwiczenie a Znacznie poprawi się Twoja koncentracja.
napisał/a: Agusia1982, 2010-03-23 08:45
No to ja potwierdzam...pomaga:)Dzięki.
napisał/a: lucyna21, 2010-04-07 12:26
k2 prosimy o więcej!!!!!!!!!
napisał/a: Dać_się_zwariować, 2010-04-08 09:02
Szukam informacji. Mam znajomego, brak mu chęci do życia, próbował się zabić, żyje tylko dlatego, że wspólnymi siłami trzymamy go przy tym życiu. Próbowaliśmy ze znajomymi namówić go na leczenie, jednak nie chce się zgodzić. Nie obchodzi go to, a jednak nie chce mieć w papierach psychiatryka. Czy można to jakoś załatwić, żeby w jego dokumentach nie było wzmianki o pobycie w szpitalu ? Chłopak jest z Pawłowic, gdzie w okolicach można znaleźć najlepszy szpital ? Słyszałam, że szpital w Katowicach nie ma dobrej opinii, a potrzebujemy czegoś na Śląsku. Proszę o pomoc.
napisał/a: Agusia1982, 2010-04-30 13:23
Te filmiki z panem Mateuszem, z jego wykładów są rewelacyjne.
Grzebałam i grzebałam i stwierdzam,że to świetna metoda by pozbyć się wszelkich uzależnienień,negatywnych myśli i wielu wielu innych,które blokują nas w jakimś sensie.
Przykład zawarty w podanych przez K23 filmikach odnośnie Aspiryny świetnie pokazuje zmiane procesów myślowych.
napisał/a: k23, 2010-05-01 14:50
Kolejne fajne ćwiczenie, które udało mi sie niedawno wymyślić: Jeśli masz jakiś problem wyobraź go sobie jako robota przed Toba. Zwróć uwagę, na wielkosc, kolor, kształt. Następnie zmniejszaj go tak by był mniejszy od stopy. Nadaj mu jakis pozytywny kolor, jesli robot wczesniej był czarny nadaj mu kolor biały tak jasny ze az razi. Stan teraz przed nim bedac kilkunastokrotnie wiekszym i poczuj tą moc:) niech robociko-problemik zacznie uciekac a Ty miażdzysz go stopa. Milej zabawy:)
napisał/a: agatek251, 2011-01-12 10:00
wczoraj zastosowałam ćwiczenie kw z 3 stycznia
wyobraziłam sobie daną emocję jako bryłę wegla, zastosowałam się do dalszych czynności i skończyłam ćwiczenie,
szczerze mówiąc do teraz mam przed oczami tę paskudną czarną bryłę i nie mogę się jej pozbyć
co robić
napisał/a: agatek251, 2011-01-12 10:44
na stronie the work katie b pisze ze metodą tą można m.in.


Zmniejszenie złości: Zrozum, co sprawia, że jesteś zły i obrażony.

Więcej energii: Doświadcz nowego poczucia nieustannego wigoru i dobrego samopoczucia.

Wiecie jak to zrobić?