Co i ile jeść w ciąży

W ciąży masz ochotę na najdziwniejsze rzeczy: kiszone ogórki, truskawki, piwo. Zobacz, które zachcianki warto zaspokajać, a kiedy lepiej trzymać apetyt na wodzy.

kobieta, ciąża, owoce

Nareszcie jesteś w ciąży! Przed tobą dziewięć miesięcy szczególnej troski o ciało, które staje się domem dla rosnącego płodu. I choć wcześniej mogłaś mieć skłonności do bałaganiarstwa (czytaj: objadania się "śmieciowym jedzeniem"), teraz powinnaś zadbać o idealny ład.

Dzięki właściwemu komponowaniu menu lżej zniesiesz trudy ciąży, zapobiegniesz nadmiernemu przyrostowi wagi, uchronisz swój organizm przed utratą witamin oraz soli mineralnych i dostarczysz maleństwu wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju. Wasze zapotrzebowanie na nie zmienia się zależnie od etapu ciąży. Oto ściągawka, która ułatwi ci zdrowe przygotowywanie posiłków.

Pierwsze 3 miesiące
Teraz kształtuje się serce, układ nerwowy i inne ważne organy malucha. Dziecko błyskawicznie rośnie. Potrzebuje mnóstwo:
- kwasów omega-3 – są konieczne m.in. do prawidłowego rozwoju mózgu i układu krwionośnego. Ich głównym źródłem są tłuste ryby morskie i tran;
- białka, czyli głównego budulca mięśni i innych tkanek. Dostarczą ci go ryby oraz chude mięso (najlepiej drób i wołowina);
- kwasu foliowego, który zapobiega wadom rozwojowym, m.in. cewy nerwowej. Prawdziwą jego kopalnią są zielone warzywa liściaste;
- witaminy D niezbędnej do budowy szkieletu i dotlenienia organizmu. Obfitują w nią tran oraz tłuste ryby, zwłaszcza łosoś, tuńczyk, śledź, makrela i sardynki;
- witaminy E chroniącej przed poronieniem. Najwięcej tej substancji dostarczą dodawane do sałatek oleje roślinne.
- węglowodanów, które są głównym źródłem energii. Staraj się, aby były to głównie węglowodany złożone obecne w pieczywie razowym, makaronie, kaszach i brązowym ryżu.

Tego unikaj:
- surowego mięsa i ryb – mogą być zakażone toksoplazmozą i zawierać chorobotwórcze bakterie;
- serów pleśniowych – bywają w nich drobnoustroje wywołujące listeriozę (choroba ta przyczynia się do powstawania wad płodu i poronień);
- surowych jajek – mogą być skażone salmonellą (prowadzi do ciężkiego zatrucia pokarmowego, które może być niebezpieczne zarówno dla ciebie, jak i dla dziecka).

Od 4. do 6. miesiąca
Twoje maleństwo potrzebuje tych samych składników co w pierwszym trymestrze ciąży i jeszcze kilku dodatkowych:
- żelaza – jest niezbędne do tworzenia krwi. Dostarczy ci go mięso (zwłaszcza podroby) i warzywa strączkowe;
- wapnia – bierze udział w budowie kości. Jego najlepszym źródłem jest nabiał. By zaspokoić dzienne zapotrzebowanie, wypijaj 1/2 l kefiru, jogurtu lub maślanki. Jedz twaróg i 1–2 plasterki żółtego sera dziennie;
- cynku – jest konieczny do prawidłowej przemiany materii, regulowania ciśnienia krwi i rytmu serca, a także wzmocnienia odporności. Dużo tego minerału mają: mięso, produkty pełnoziarniste, warzywa strączkowe;
- wody – stanowi 60 proc. ludzkiego ciała (u noworodków nawet 75 proc.). Aby dostarczyć sobie i dziecku odpowiedniej ilości płynów, wypijaj codziennie około dwóch litrów niegazowanej wody mineralnej, soków owocowych, herbatek ziołowych.

Tego unikaj:
- kawy, mocnej herbaty i napojów typu cola – zawierają kofeinę (albo teinę), ta zaś utrudnia przyswajanie wapnia;
- słodyczy – to bezwartościowe, za to liczne kalorie (na tym etapie ciąży twoje zapotrzebowanie energetyczne jest tylko o 300 kcal większe niż normalnie). Sprawią, że za bardzo przybierzesz na wadze.

Vita/Zostanę mamą
Oceń artykuł 40 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Opinie
kinia2014.02.28 12:13
ja jestem w 30 tc i już 15 kg, w każdym trymestrze przytyłam po ok 7,5 kg... w tym pewnie tez tak będzie bo widzę że jak idzie waga w góre, więc pewnie będzie 20 kg jak nic ;)
Gość2013.01.24 16:41
Masakra ja ciągle jem jestem w 24 tyg ciaży i juz 7 kg do przodu
Raport specjalny
Kalkulator Ciąży
Wpisz pierwszy dzień ostatniej miesiączki:
Dzień Miesiąc
Rok Długość cyklu
oblicz tydzień ciąży oblicz datę zapłodnienia oblicz datę porodu
Księga imion - Chłopiec Księga imion - Dziewczynka