Zasady komunikacji elektronicznej

Prawie każdy z nas korzystał kiedyś z portalów społecznościowych, albo brał udział w wirtualnej dyskusji. Ale zapewne mało kto wie , że nawet ta forma komunikacji ma swoje własne normy, określone przez netykietę.

Zasady komunikacji elektronicznej

Netykieta jest to zbiór zasad czy norm, który obowiązuje każdego, kto korzysta z Internetu. Obejmuje ona nie tylko sposób formowania myśli, pisania wiadomości, ale także i sposób uczestnictwa w różnorakich dyskusjach, które prowadzą użytkownicy poszczególnych stron internetowych.

Oto kilka zasad, o których warto zawsze pamiętać

1. Forum dyskusyjne (na stronach albo portalach społecznościowych):

Bartłomiej Topa o Szwecji, emigracji i problemach życia pod "obcym niebem"
  • przed zadaniem własnego pytania, zawsze warto przejrzeć wątki, które już pojawiły się wcześniej na forum (zwłaszcza te z ostatniego miesiąca); zadawanie po raz któryś tego samego pytania jest nie tylko bezsensowne, ale i nie przyniesie najprawdopodobniej zamierzonych rezultatów (stali bywalcy danego forum zwykle nie reagują na nowe-stare pytania, a mogą się nawet poczuć urażeni takim pytaniem);
  • pytania czy tematy formułowane na forum powinny być jasne i krótkie, rzucające się w oczy (zawiłe formułowanie pytań jest nie na miejscu, mało który internauta będzie chciał poświęcić swój czas na rozszyfrowanie takiego typu zapytania);
  • udzielane odpowiedzi w danym wątku także powinny być jasne i rzeczowe, tak, aby każdy mógł w szybki i prosty sposób je odczytać (forum jest polem komunikacji pomiędzy ludźmi, więc nie powinniśmy tego utrudniać);
  • lepiej jest zrezygnować z używania obrazków, co najwyżej można posłużyć się dostępnymi emotikonami (ale i tych nagromadzenie nie powinno być zbyt duże – gdyż będą one spowalniały jedynie działanie forum).

Zobacz także: Emotikony

2. Wiadomości, grupy dyskusyjne:

  • stopka nie powinna być dłuższa niż trzy linijki;
  • jeżeli chcemy coś lub kogoś zacytować, powinniśmy to jasno zaznaczyć (oddzielić od reszty tekstu);
  • dla łatwiejszego czytania lepiej jest znacznie stosować zróżnicowanie wielkości liter (krótko mówiąc – lepiej jest stosować uniwersalne zasady składniowe i gramatyczne);
  • poszczególne części tekstu można oddzielać od siebie, by tworzyły akapity (tak zapisany tekst jest czytelny i elegancki);
  • pamiętaj o wyjustowaniu tekstu (jeżeli jest to możliwe);
  • nie rozsyłaj wiadomości łańcuszkowych – nie tylko denerwują one inne osoby, ale także zapychają im niepotrzebnie skrzynki (pamiętaj także, że wiele z tych wiadomości jest zainfekowanych – chyba nie chcesz dostać później stosownego do strat rachunku od swoich znajomych i przyjaciół?).

Zobacz także: Podstawowe zasady pisania e-maili

3. Komunikatory (na przykład jak: gadu-gadu):

status opisowy jest po to, by przekazać jakąś określoną informację, która może być przydatna, np. dla pozostałych użytkowników;
• obowiązuje bezsprzeczny zakaz rozsyłania wiadomości łańcuszkowych, tzw. łańcuszków szczęścia (one naprawdę są denerwujące!);
• emotikony są fajne, to prawda – ale to nie znaczy, że w jednej wiadomości ma być ich 30 albo więcej (pamiętaj – emotikony, tzw. buźki, są po to, by móc wyrażać emocje – używaj ich zgodnie z ich funkcją, a nie w celach ‘dekoratorskich’);
• pamiętaj o różnicowaniu czcionki w wiadomości (kierujesz wiadomość do kogoś, więc dbaj o jego komfort, jeżeli chcesz, by ci odpisał);
• na czatach i komunikatorach obowiązuje często zasada anonimowości (pamiętaj jednak, że czasami, dla polepszenia konwersacji albo tylko pro forma, warto jednak podać chociaż swój pseudonim).

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)